Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů
8.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
VW kdysi hybridy a elektromobily zarytě odmítal. Dnes je tomu jinak, hybridy prodává, elektromobily vyvíjí a do dvou let přijde i s plug-in hybridy.
Elektromobily jsou dnes jedním z často omílaných témat, my mezi jejich příznivce ale nepatříme. Nejen proto, že jde o typický produkt evropského socialismu, ale především proto, že postrádají schopnost nahradit současné konvenční vozy. Ostatně nejsou ani žádnou ekologickou spásou, neboť svými emisemi možná nezatěžují okolní prostředí přímo, ale nepřímo tak činí ve stejné, nebo ještě větší míře. Smutné na tom je, že i přes mnohé otazníky je budoucnost této technologie houfně malována v růžových barvách a když si snad někdo dovolí pochybovat, je okamžitě umravněn.
Hybridní auta jsou pak považována za jakýsi mezikrok na cestě od dnešních aut se spalovacími motory k těm elektrickým, to je ale spíše zbožné přání těch, kteří bezmezně věří v elektrickou budoucnost. Hybridy jsou dnes spíše prostředkem ke snižování spotřeby a tedy i emisí CO2 při testech dle platných norem, v tuto chvíli ale neexistuje „za hybridy” žádná další cesta, která by vedla k elektromobilu coby plně univerzálnímu autu, jak jej známe dnes. I v tomto případě jde navíc o technologii více než diskutabilní - přínos hybridu z hlediska schopnosti rekuperace významné části energie jinak spotřebované brzděním je nesporný, zůstává však otázkou, jestli náklady (a tím myslíme zejména ty ekologické) na vývoj, výrobu a provoz mnohem složitějšího technického ústrojí (další motory, akumulátory, ...) nejsou náhodou větší než úspora pramenící z následného snížení spotřeba paliva.
Pokud se tyto dva přístupy spojí, na světě je plug-in hybrid, tedy auto, které se dokáže chovat jako to konvenční, elektrické i hybridní. Zpravidla jde jen o hybrid s výkonnějším elektrickým motorem, jenž je schopen zcela samostatně pohánět vůz, a větší kapacitou akumulátorů, která zajistí dojezd alespoň v řádu desítek kilometrů na jedno nabití. V praxi pak používání plug-in hybridu vypadá tak, že si jej doma v garáži můžete dobíjet jako elektromobil a většinu kratších cest absolvovat jen na elektrický pohon. Pokud se pak rozhodnete jet dále, nemusíte přemýšlet nad tím, na co vám stačí kapacita akumulátorů, libovolně dlouhou cestu obstará spalovací motor, který je v autě též přítomen.
Je-li to řešení efektivní a ekologické, o tom si opět dovolíme pochybovat, ale když už nic jiného, zdá se být alespoň uživatelsky bezproblémové - zkrátka si můžete jezdit jak chcete a kam chcete, což je možnost, kterou čistě elektrický pohon v žádném případě nedává. Za dnešní produkční hybrid tohoto ražení bychom mohli označit Chevrolet Volt, který je ale přece jen trochu netypický. Zcela klasické plug-in řešení tak představuje například Volvo V60 Plug-in Hybrid, které jsme vám nedávno představili.
Tolik praví teorie, proč o ní vlastně hovoříme? Inu, právě cestou plug-in hybridů se chce vydat Volkswagen, jehož šéf to v pátek oznámil na vídeňském motorovém symposiu. Již v roce 2013 tak chce firma uvést na trh první plug-in hybridy své značky, neboť je považuje za nejschůdnější řešení s ohledem na platné regulace, které mají za cíl snížení emisí CO2 přímo produkovaných automobily. A to bez ohledu na to, jak mnoho CO2 taková alternativa vyprodukuje jinde. Je to zvrácené, Volkswagen ale evidentně nehodlá jít proti proudu a jen si z možných řešení vybírá to, které bude pro zákazníky co nejméně obtěžující. Jak jsme již zmínili, plug-in hybrid nepřináší žádné významné uživatelské omezení a dokáže nabídnout vysokou dynamiku i dojezd. A vlastně jej nemusíte ani dobíjet, pokud by se vám to zajídalo, takový vůz si dlouhodobě vystačí i s benzinem nebo naftou.
„Ve střednědobém horizontu nabízejí plug-in hybridy velký potenciál, neboť spojují to nejlepší z obou světů (elektrických a konvenčních vozů) v jediném autě,” řekl přímo šéf Volkswagenu Martin Winterkorn právě s odkazem na to, že firmě pomohou v dalším boji o snižování emisí CO2.
Zveřejnění záměrů VW přichází takřka z čista jasna, neboť koncern dosud nabízí pouze „klasické” hybridy (např. Audi Q5 Hybrid quattro nebo Porsche Panamera S Hybrid) a s plug-in hybridy dosud ani pořádně neexperimentoval. Tedy rozhodně ne tolik jako s elektromobily. Jedinou vlaštovou z poslední doby bylo Audi A5 e-tron Quattro, jenž je sice „nabíjecím hybridem”, ale bylo především ukázkou řešení připojitelného pohonu všech kol pomocí elektromotoru než plug-in technologie.
Jediným plug-in hybridem přímo od VW je tak koncept Golfu V Twin Drive z roku 2008, který již pomalu stihl upadnout v zapomnění. Vůz se onehdá chlubil pohonem o výkonu až 130 kW (176 koní) a kombinovanou spotřebou paliva 2,5 litru benzinu na 100 km. Už tehdy ale bylo tohoto čísla dosaženo trapným „fíglem” pomíjejícím nutnost vůz před jízdou dobít elektrickou energií, která rozhodně není zadarmo. Právě tento přístup v plné nahotě ukazuje to, jak nesmyslné je radování se z nízkých emisí CO2 produkovaných pouze automobilem. I výroba oné elektrická energie přináší nemalou ekologickou zátěž, a to nejen v podobě emisí oxidu uhličitého.
Uvidíme, co Volkswagen na poli dobíjecích hybridů nabídne a jak korektně bude jejich skutečné přednosti a nedostatky prezentovat. Má-li již za dva roky přijít s produkčním modelem tohoto typu, jistě se nějakého toho prototypu dočkáme velmi brzy.
Koncept Volkswagenu Golf V Twin Drive z roku 2008 byl prvním „plug-in pokusem” VW. Brzy se prý dočkáme sériových vozů podobného ražení.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 7 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později 14:44
- Pátek v Sepangu 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 3 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 5 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 6 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 7 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva