Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů

VW kdysi hybridy a elektromobily zarytě odmítal. Dnes je tomu jinak, hybridy prodává, elektromobily vyvíjí a do dvou let přijde i s plug-in hybridy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů

8.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

VW kdysi hybridy a elektromobily zarytě odmítal. Dnes je tomu jinak, hybridy prodává, elektromobily vyvíjí a do dvou let přijde i s plug-in hybridy.

Elektromobily jsou dnes jedním z často omílaných témat, my mezi jejich příznivce ale nepatříme. Nejen proto, že jde o typický produkt evropského socialismu, ale především proto, že postrádají schopnost nahradit současné konvenční vozy. Ostatně nejsou ani žádnou ekologickou spásou, neboť svými emisemi možná nezatěžují okolní prostředí přímo, ale nepřímo tak činí ve stejné, nebo ještě větší míře. Smutné na tom je, že i přes mnohé otazníky je budoucnost této technologie houfně malována v růžových barvách a když si snad někdo dovolí pochybovat, je okamžitě umravněn.

Hybridní auta jsou pak považována za jakýsi mezikrok na cestě od dnešních aut se spalovacími motory k těm elektrickým, to je ale spíše zbožné přání těch, kteří bezmezně věří v elektrickou budoucnost. Hybridy jsou dnes spíše prostředkem ke snižování spotřeby a tedy i emisí CO2 při testech dle platných norem, v tuto chvíli ale neexistuje „za hybridy” žádná další cesta, která by vedla k elektromobilu coby plně univerzálnímu autu, jak jej známe dnes. I v tomto případě jde navíc o technologii více než diskutabilní - přínos hybridu z hlediska schopnosti rekuperace významné části energie jinak spotřebované brzděním je nesporný, zůstává však otázkou, jestli náklady (a tím myslíme zejména ty ekologické) na vývoj, výrobu a provoz mnohem složitějšího technického ústrojí (další motory, akumulátory, ...) nejsou náhodou větší než úspora pramenící z následného snížení spotřeba paliva.

Pokud se tyto dva přístupy spojí, na světě je plug-in hybrid, tedy auto, které se dokáže chovat jako to konvenční, elektrické i hybridní. Zpravidla jde jen o hybrid s výkonnějším elektrickým motorem, jenž je schopen zcela samostatně pohánět vůz, a větší kapacitou akumulátorů, která zajistí dojezd alespoň v řádu desítek kilometrů na jedno nabití. V praxi pak používání plug-in hybridu vypadá tak, že si jej doma v garáži můžete dobíjet jako elektromobil a většinu kratších cest absolvovat jen na elektrický pohon. Pokud se pak rozhodnete jet dále, nemusíte přemýšlet nad tím, na co vám stačí kapacita akumulátorů, libovolně dlouhou cestu obstará spalovací motor, který je v autě též přítomen.

Je-li to řešení efektivní a ekologické, o tom si opět dovolíme pochybovat, ale když už nic jiného, zdá se být alespoň uživatelsky bezproblémové - zkrátka si můžete jezdit jak chcete a kam chcete, což je možnost, kterou čistě elektrický pohon v žádném případě nedává. Za dnešní produkční hybrid tohoto ražení bychom mohli označit Chevrolet Volt, který je ale přece jen trochu netypický. Zcela klasické plug-in řešení tak představuje například Volvo V60 Plug-in Hybrid, které jsme vám nedávno představili.

Tolik praví teorie, proč o ní vlastně hovoříme? Inu, právě cestou plug-in hybridů se chce vydat Volkswagen, jehož šéf to v pátek oznámil na vídeňském motorovém symposiu. Již v roce 2013 tak chce firma uvést na trh první plug-in hybridy své značky, neboť je považuje za nejschůdnější řešení s ohledem na platné regulace, které mají za cíl snížení emisí CO2 přímo produkovaných automobily. A to bez ohledu na to, jak mnoho CO2 taková alternativa vyprodukuje jinde. Je to zvrácené, Volkswagen ale evidentně nehodlá jít proti proudu a jen si z možných řešení vybírá to, které bude pro zákazníky co nejméně obtěžující. Jak jsme již zmínili, plug-in hybrid nepřináší žádné významné uživatelské omezení a dokáže nabídnout vysokou dynamiku i dojezd. A vlastně jej nemusíte ani dobíjet, pokud by se vám to zajídalo, takový vůz si dlouhodobě vystačí i s benzinem nebo naftou.

„Ve střednědobém horizontu nabízejí plug-in hybridy velký potenciál, neboť spojují to nejlepší z obou světů (elektrických a konvenčních vozů) v jediném autě,” řekl přímo šéf Volkswagenu Martin Winterkorn právě s odkazem na to, že firmě pomohou v dalším boji o snižování emisí CO2.

Zveřejnění záměrů VW přichází takřka z čista jasna, neboť koncern dosud nabízí pouze „klasické” hybridy (např. Audi Q5 Hybrid quattro nebo Porsche Panamera S Hybrid) a s plug-in hybridy dosud ani pořádně neexperimentoval. Tedy rozhodně ne tolik jako s elektromobily. Jedinou vlaštovou z poslední doby bylo Audi A5 e-tron Quattro, jenž je sice „nabíjecím hybridem”, ale bylo především ukázkou řešení připojitelného pohonu všech kol pomocí elektromotoru než plug-in technologie.

Jediným plug-in hybridem přímo od VW je tak koncept Golfu V Twin Drive z roku 2008, který již pomalu stihl upadnout v zapomnění. Vůz se onehdá chlubil pohonem o výkonu až 130 kW (176 koní) a kombinovanou spotřebou paliva 2,5 litru benzinu na 100 km. Už tehdy ale bylo tohoto čísla dosaženo trapným „fíglem” pomíjejícím nutnost vůz před jízdou dobít elektrickou energií, která rozhodně není zadarmo. Právě tento přístup v plné nahotě ukazuje to, jak nesmyslné je radování se z nízkých emisí CO2 produkovaných pouze automobilem. I výroba oné elektrická energie přináší nemalou ekologickou zátěž, a to nejen v podobě emisí oxidu uhličitého.

Uvidíme, co Volkswagen na poli dobíjecích hybridů nabídne a jak korektně bude jejich skutečné přednosti a nedostatky prezentovat. Má-li již za dva roky přijít s produkčním modelem tohoto typu, jistě se nějakého toho prototypu dočkáme velmi brzy.


Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 1 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 01Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 2 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 02Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 3 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 03Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 4 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 04Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 5 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 05Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 6 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 06Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 7 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 07Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 8 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 08Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 9 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 09Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 10 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 10Volkswagen vsadí na plug-in hybridy, prý spojují to nejlepší ze dvou světů - 11 - Volkswagen Golf Twin Drive 2008 11
Koncept Volkswagenu Golf V Twin Drive z roku 2008 byl prvním „plug-in pokusem” VW. Brzy se prý dočkáme sériových vozů podobného ražení.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.