Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
19.4.2024 | Petr Miler
Bylo by to pozoruhodné i za jinak nezměněných okolností, ono se to ale děje po letech jejich bezprecedentního protežování na všech úrovních a v momentě, kdy je jejich nabídka historicky největší.
Už nejde jen o dílčí trhy jako Německo, kde se prodeje elektromobilů masivně propadají už nějaký ten pátek a dokonce dovolují znovu zářit zatracovaným dieselům, jde o celoevropský trend. I když jsme v uplynulých letech byli svědky téměř bezmezného tlaku na rozšiřování elektrických aut v politické i obchodní rovině a dodnes jsou s těmito vozy spojena extrémní přerozdělovací schémata uměle zdražující téměř cokoli jiného, která hrnou peníze a veškerou další myslitelnou podporu jejich směrem, zákazníci v Evropě se od nich začali odvracet.
I stagnace by byla vzhledem k výše uvedenému a rapidnímu růstu nabídky těchto vozů pozoruhodná, i malý růst jejich tržního podílu by byl překvapivý, my tu ale za březen letošního roku máme čistokrevný meziroční pokles odbytu spojený s ještě razantnějším poklesem tržního podílu, jak shrnují data asociace výrobců ACEA.
Podle nich došlo k meziročnímu poklesu prodejů všech aut bez rozdílu, což vzhledem k aktuální makroekonomické situaci nepřekvapí, i v takové chvíli by ale bylo na místě očekávat, že se stále více do popředí tlačeným elektroautům bude dařit jen víc. Nestalo se, a tak zatímco 1 031 875 vozů prodaných v březnu 2024 znamená meziroční pokles trhu o 5,2 procenta, podíl elektrických aut na celém koláči klesl o 11,3 procenta jen na 134 397 vozů. A to přesto, že na výběr je jich víc než kdykoli v historii a cokoli jiného bylo podobnou měrou upozaděno.
Podíl elektromobilů na evropském trhu tak klesl 13 procent oproti 13,9 procentům loni v březnu. Stalo se tak pochopitelně na úkor všech forem spalovacích vozů - nejvíc těch pak těch hybridních. Podíl dobíjecích hybridů na celém koláči stagnoval, nafta šla napříč Evropou navzdory německému vzepětí odbytu dieselových aut dolů též.
Nebudeme říkat, že nás to překvapuje, neboť je to vývoj, který šlo při hlubším zájmu o věc očekávat - ostatně okolo 80 procent lidí elektromobily dlouhodobě odmítá jako takové. Musí to ale nutně překvapovat všechny, kteří měli pocit, že jedni tyto vozy nařídí, druzí uměle zvýhodní a třetí nabídnout a „prodej se stane”. Jak vidno, nestane se, bez poptávky to pořád nejde a elektrická auta sedmi slovy naráží na limity své uplatnitelnosti na trhu.
Nepředpokládáme, že by se automobilky je tlačící stůj co stůj nyní chytily za nos a přehodnotily své záměry, minimálně přemýšlet o správnosti svého jednání ale nutně musí. Elektrická auta na trhu jistě mají své místo, ale představa, že na něm vedle nich nemůže zůstat prostor pro jiná řešení šitá více na míru jiným potřebám, je podle nás naprosto lichá a nikdy se nedočká svého uskutečnění.
Opravdu si někdo myslí, že auta jako Škody Enyaq jsou řešením pro všechny? Automobilky dostaly na tuto otázku od Evropanů další ráznou odpověď. Foto: Škoda Auto
Zdroj: ACEA
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch