Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
26.4.2024 | Petr Prokopec
Relevantní instituce roky nechtějí vidět obrovskou disproporci mezi počty různých účastníků silničního provozu a jejich podíly na počtu smrtelných nehod. Teď si u Euro NCAP všimli aspoň jedné skupiny, opatření mající vést ke zlepšení jsou ale jako obvykle kontroverzní.
Politici, média a různé neziskové informace rádi operují s počtem smrtelných dopravních nehod a někdy je až s morbidní vehemencí dávají do souvislosti s provozem osobních aut. Tím vytváří dojem, že při jízdě s ním vám hrozí odpovídající riziko, popř. s ním odpovídající riziko představujete vy pro ostatní. Není to pravda. Počet smrtelných dopravních nehod spojených s osobními vozy je relativně malý a z obou relevantních pohledů existují zásadně problematičtější skupiny - když ze statistik Policie ČR sečteme chodce, cyklisty, motocykly a řidiče kamionů, zjistíme, že se bavíme o 207 mrtvých - o dost víc než 178 zesnulých v případě řidičů osobních aut. A když si vezmeme třeba počet motocyklů na silnicích, pak je 70 mrtvých motocyklistů skutečně varovným číslem vedle bilance spojené s nesrovnatelně početnějšími osobními vozy.
I kvůli tomuto zavádějícímu pohledu je téměř veškerá ostrakizace a represe spojována s osobními auty, ačkoli jejich podíl na celkové bilanci je až překvapivě malý. Těžiště je hlavně u chodců, cyklistů a motocyklistů, relativně vysoký podíl na celkových číslech ale mají i kamiony. Jistě, jejich řidiči hodně jezdí, také jsou ale nezřídka nuceni k tomu jezdit přetažení a nepozorní. Kamiony tak mají na evropských silnicích spojitost s takřka 15 procenty fatálních nehod, ačkoli představují jen 3 procenta z veškeré dopravy.
Tohoto faktu si pro jednou někdo všiml, konkrétně bruselská organizace Euro NCAP. Jsme daleci toho realisticky od ní čekat nějakou spásu, sama se ale pokouší změnit věci k lepšímu změnou v testování nákladních vozů. Šéf strategických rozhodnutí NCAPu Matthew Avery uvedl, že nezávislý „hlídač bezpečnosti“ na dané věci spolupracoval s různými městy, pojistiteli, spedičními společnostmi i výrobci kamionů a politiky, aby vyvinul systém, který jde za hranice současných regulací. Cílem bylo vytvořit hodnocení, které by napomohlo správcům firemních flotil, aby příště mohli zvolit ten nejbezpečnější kamion.
Taková mise pochopitelně nepatřila mezi nejjednodušší, zejména s ohledem na hmotnost a rozměry kamionů. Kvůli nim jsou mnohem nebezpečnějšími dopravními prostředky, především pokud dojde na kontakt s těmi nejohroženějšími účastníky dopravy, což jsou cyklisté a motorkáři. Euro NCAP tak chce od roku 2030 zavést nový testovací režim, jenž má napodobit skutečné havárie. V prvé fázi ovšem nový program bude zaměřen na asistenční systémy, pročež bude pro výrobce levnějším.
Stejně jako u osobních aut přitom bude důraz kladen hlavně na autonomní brzdy a monitoring jízdních pruhů, stejně jako na kamerové systémy, které budou monitorovat jak provoz, tak samotného řidiče. Veškeré nákladní vozy pak budou rozděleny do jednotlivých sektorů jako jsou dodávky, kamiony či třeba popelářská auta. Vůbec první výsledky takových testů pak budou zveřejněny ještě letos v listopadu.
Avery uvedl, že podle výsledků testů se budou řídit pojišťovny, které kamiony s lepším hodnocením spojí s výhodnějšími sazbami. Tím mají motivovat správce firemních flotil, aby zvolili tu nejbezpečnější volbu. Zda se pak pro kamiony velmi nelichotivé statistiky změní, je otázkou. Proti elektronickým berličkám totiž máme značné výhrady, nezřídka i víc škodí, než pomáhají. Ale snaha se pochopitelně cení, třeba nás přivede i k lepším nápadům.
Kamiony představují pouze 3 procenta prostředků na evropských silnicích, připadá na ně však 15 procent veškerých smrtelných nehod. To by se bruselská organizace do budoucna ráda změnila. Foto: Euro NCAP, tiskové materiály
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 10 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
před 5 hodinami - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 7 hodinami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 8 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 10 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva