Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 | Petr Prokopec
Výměna kol na autě za dvě tři sekundy vypadá působivě, výjimečnost tohoto úkonu ale poněkud bledne, když si uvědomíte, že parta vojáků dokáže za dvě minuty rozebrat a složit celé auto. Ovšem ne jen tak ledajaké.
Indickou automobilku Maruti založil na počátku 70. let minulého století Sanjay Gandhi, někdejší indický ministerský předseda. Ten byl znám svou vášní pro auta, která miloval tak moc, že v roce 1965 dokonce zamířil na tříletou stáž do automobilky Rolls-Royce. Po svém návratu si pak ještě víc než před odjezdem uvědomil, kterak je pro zemi důležité, aby vyráběla svá vlastní auta. První prototyp indického auta tak vznikl již v roce 1972 a začít prodávat se měl na jaře 1973, nicméně Maruti žádná auta nevyrábělo ani v roce 1980, kdy Gandhi zemřel.
Fiasku se nicméně nelze divit, neboť první testy automobilu dopadly přímo tragicky - i proto, že Gandhi, který kromě oné tříleté stáže neměl prakticky žádné zkušenosti, sestavil šasí sám, a osadil jej jednotkou z motocyklu Triumph. Maruti tak bylo více než s čím jiným spojováno s rozličnými kontroverzemi, éra vzestupu přišla až na počátku 80. let, kdy se Suzuki doslechlo, že Indové hledají pomoc u Volkswagenu. Ten ale po spolupráci až tak moc netoužil, zatímco Japonci kvůli tomu udělali první poslední.
Vznikla tak firma Maruti Suzuki, která je dnes tímtéž, čím je Škoda v Česku či třeba Lada v Rusku - tedy dominantní domácí značkou. Jen v ještě větším měřítku, ovládá víc než 40 procent indického trhu. Děje se tak mimo jiné i díky velkému propojení s indickou vládou, pro níž i nadále vzniká SUV Gypsy, přestože jeho výroba oficiálně skončila již v roce 2018. Čtyřmetrové SUV si nicméně velmi oblíbila armáda, a to především pro jeho nadmíru jednoduchou konstrukci.
Jednotky BSF pak sice ve své běžné dikci mají ostrahu hranic, v případě přírodních neštěstí ovšem pomáhají také s likvidací škod a záchrannou lidí. Proto si Gypsy ještě dále upravili tak, aby skutečně zvládli překonat jakoukoli překážku, dokonce i takové, které jsou skutečně nesjízdné. Prostě ho přes ni přenesou. Jak? Vůz dokážou v řádu sekund demontovat, následně odnosit o pár metrů dál a znovu ho takříkajíc na koleně složit. Není k tomu přitom potřeba nejen zvedák, ale dokonce ani žádné nářadí.
Pokud nevěříte, rozhodně si pusťte přiložené video, na kterém osmičlenná jednotka BSF zvládne Gypsy rozložit a následně složit během pouhých dvou minut. To je opravdu neskutečné, ostatně delší dobu vám bude trvat pouhé odšroubování kola kvůli výměně pneumatik. Tedy samozřejmě za předpokladu, že nemáte vzduchovou pistoli. S ní pak sice „oholíte“ nápravy ve všech rozích, Indové ale za tu dobu opravdu již mají auto poskládané zase dohromady.
Gypsy se začalo vyrábět již v roce 1985, tedy chvíli poté, co indická automobilka Maruti uzavřela spolupráci s japonským Suzuki. Dodnes ohromuje tím, jak je možné ho ručně rozebrat a složit za pár minut. Za zmínku stojí, že podobný kousek už předvádějí i západní armády s originálním Jeepem Willys, který má podobně jednoduchou konstrukci. Foto: Maruti Suzuki
Zdroje: Shantonil Nag@YouTube, Maruti Suzuki
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 10 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejčtenější články
- Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
18.4.2024 - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
18.4.2024 - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
18.4.2024 - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
18.4.2024
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Politický koutek 05.18. 13:48 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 05.17. 19:06 - řidičBOB