Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Značky a modely aut s nejdražší údržbou: kolik dáte za 10 let provozu?
13.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
O některých autech se mluví jako o „držácích”, jiná mají pověst „kasiček”. Co na to říká široká statistka sítě servisů?
Koupit si auto je jedna věc, tím ale starosti jen začínají. S vlastnictvím auta se pojí další, neméně důležitá a v delším horizontu leckdy neméně nákladná nutnost - jeho údržba. Není asi nutné zdůrazňovat, že jak se k autu chováme, tak se chová ono k nám, tedy že pokud zanedbáváme údržbu, projeví se to na spolehlivosti auta. Ale protože je každé auto jiné, je u každého auta jiná náročnost údržby.
Americká organizace YourMechanic, která se zabývá servisem aut u zákazníků po celých Spojených státech, vytvořila statistiku spolehlivosti jednotlivých značek, které se vyskytují na území USA. Pochopitelně tam tedy nenajdeme Škodu nebo Seat a majitelé supersportů asi budou jezdit do specializovaných servisních center, ale je tu hromada značek, které i na našich silnicích potkáváme běžně a výsledky tedy nejsou bez zajímavosti.
Data níže pochází jen ze záznamů společnosti YourMechanic, jsou to čísla vzešlá ze servisní činnosti této firmy. A jsou skutečně zajímavá - ukazují, na jaké náklady se připravit, chcete-li si pořídit auto té které značky. První tabulkou jsou absolutní náklady na údržbu v prvních 10 letech života auta. Ty ukazují, že prémiové značky jsou nejdražší a naopak japonské automobilky vyžadují údržby nejméně - nebo jsou nejlevnější. Pozoruhodné může být, že značky Kia a Hyundai najdeme v tabulce výše, než by se dalo očekávat.
Tahle čísla by se dala označit jako kvalifikovaný odhad, není to průměr toho, co majitelé aut dané značky zaplatili firmě YourMechanic, protože v prvních deseti letech existence jezdí vůz dobře půlku k autorizovanému servisu kvůli záruce. Je zde počítáno se dvěma výměnami motorového oleje ročně; v USA bývají intervaly kratší než v Evropě. Výměna motorového oleje ale není nic drahého.
Značky aut s nejdražší a nejlevnější údržbou v prvních 10 letech
Možná ještě zajímavější je graf vývoje ročních nákladů na údržbu. Je jasné, že čím bude auto starší, tím je údržba náročnější a dražší a tím je větší pravděpodobnost nějaké poruchy, ale leckomu může být překvapením, že se náklady nezvyšují exponenciálně. Plynule rostou do nějakých 10 let stáří auta, pak ale vidíme kolísání, i když celkově je vidět růst.
Graf končí u dvacetiletého vozu, což může být trochu škoda, pokud chcete koupit auto ještě starší, ale podle YourMechanic se náklady drží okolo 2 tisíc dolarů ročně (cca 48 tisíc korun) od 13 let věku auta. Údajně pravděpodobně proto, že se lidé auta zbaví, když náklady na údržbu a opravy přesáhnou hodnotu auta.
Vývoj nákladů na údržbu s věkem auta
Statistika nákladů během prvních 10 let provozu se samozřejmě neomezila jen na značky, máme tu podrobnější pohled, ve kterém vidíme modely s nejnižšími i nejvyššími náklady na údržbu. Pozoruhodné je, že nejdražší není vůz značky BMW, nýbrž Chrysler Sebring, ovšem na druhém místě je BMW řady 3. Mezi nejdražšími není příliš japonských aut, zato evropských vozů tam je docela dost.
Nejlevnější údržba během prvních 10 let provozu naopak obsahuje Japonců hromadu, je jich tu většina. „Zlatá medaile” může být pro někoho překvapivá, ovšem potvrzuje to, co říká více statistik - Toyota Prius je neprůstřelné auto i přes na první pohled složitou hybridní techniku. I ostatní modely téhle automobilky na tom očividně nejsou o moc hůř. Na rozdíl od značek jsme u modelů všude vybrali ty, které se u nás prodávaly či prodávají.
Nejlevnější a nejdražší modely na údržbu
Jednou z dost nepříjemných věcí je, když nasednete do auta, chcete startovat - a ono nic. Máte-li druhé auto či můžete-li snadno jet za svým cílem MHD, neznamená to tak velký problém v danou chvíli, ovšem něco takového jistě není pravidlem a pořád vám na parkovišti stojí auto, které nestartuje. Důvodů může být hromada.
Statistika značek a modelů, které nejčastěji odmítnou startovat, vyjadřuje násobek, kolikrát častěji se to stává oproti mediánu v rámci práce firmy YourMechanic. Např. vozy značky Hummer tedy nestartují 9x častěji oproti průměru. Jaký je důvod, není specifikováno; může to být jen slabá baterie, také ale třeba vadný startér nebo cokoliv jiného, náročnějšího.
Nejčastěji nestartující značky a modely
Statistika firmy YourMechanic kromě relativně suchých čísel přináší také vhled do toho, proč některá auta mají náročnější údržbu. Uvádí nezvykle časté problémy, tj. je-li u nějaké značky některý problém pozoruhodně častý, dostane se na tenhle seznam. Můžou to být věci, které jsou u jiných značek spolehlivé, může to být třeba jen nejčastější závada u dané značky - a tedy místo, na které si při nákupu vozu té značky dát pozor.
Podobně jako u startování je zde uvedena frekvence výskytu, tj. značka Chrysler má s EGR problémy 24x častěji, než je průměr mezi auty servisovanými firmou YourMechanic. Vybrali jsme ty zajímavější položky, protože věci jako „rozsvícená kontrolka Check Engine” mohou mít tisíc a jednu příčinu a nic moc to neřekne.
Neobyčejně časté problémy u vybraných modelů aut
Tohle jsou tedy data amerického „výjezdního” servisu. Pro Evropu samozřejmě může a nemusí platit to samé, zejména tady nevidíme značky, které do USA své vozy nevyvážejí, tedy např. Peugeot, Citroën, Škoda nebo Seat. Ale řada aut je v USA v zásadě stejná jako v Evropě, uveďme např. BMW nebo Audi.
Ale protože statistika je vždycky nějaký průměr něčeho, ptáme se vás, čtenářů: je na tom váš vůz podobně? Má váš Prius už třetí pohonné ústrojí mimo záruku? Nebo naopak jezdíte Chryslerem 15 let od novoty a za celou dobu jen měníte olej, tankujete benzín a mažete kulové čepy a ničeho jiného si váš vůz nežádá? Podělte se o zkušenosti v komentářích.
Vozy značky BMW mají v průměru nejdražší údržbu (ilustrační foto modelu 340i F30)
Zdroj: Your Mechanic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 6 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
před 2 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 3 hodinami - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 5 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 6 hodinami - Toyota stvořila moderní auto, po kterém zatoužíte. Řidičské modle přidala turbo, pohon 4x4 a vzhled legendy rallye
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 17:36 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 11.05. 14:12 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 11:54 - Předseda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.05. 10:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.05. 08:46 - Vrooom
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.