Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zákazy používání mobilů za volantem nevedou k méně nehodám, říká studie
24.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V Kalifornii se po zavedení zákazu používání telefonů za volantem snížil počet nehod jen o zcela zanedbatelnou část. Starší údaje hovoří podobně.
Na spoustě míst na světě je zakázáno používat za jízdy telefon pomocí rukou, například Irsko nedávno změnilo právní úpravu a zpřísnilo postihy - za sahání na telefon za jízdy může řidič jít i za mříže. Drakonické tresty neschvalujeme z podstaty, snahy o omezení řidiče nechat se za jízdy něčím rozptylovat ale nelze považovat za nemístné. Jenže výsledky studií ukazují, že mobil v autě není taková pohroma, jak se nám snaží úřady namluvit. U nás se obvykle něco zakazuje bez pokusu zkoumat důsledky takových nařízení, v USA je situace jiná.
Nejnovější americká studie, nazvaná „Výzkum dopravy, část A: regulace a praxe”, zkoumala dopravu půl roku před zavedením zákazu používání mobilů za jízdy v roce 2008 a půl roku po něm. Byla publikována toto léto a ukazuje, že počet nehod napříč státem se se zákazem snížil jen o 2,25 %, z průměrných 66,7 za den na 65,2, což je statisticky zanedbatelná změna. Většina měst včetně San Franciska zaznamenala podobné výsledky, jen v Los Angeles byl pokles větší. „Začali jsme s tím, že uvidíme změnu, ale nenašli jsme žádné dostatečně přesvědčivé snížení množství nehod,” uvedl jeden z autorů, David Kaffine, profesor ekonomie na Coloradské univerzitě.
Ačkoliv takovéto výsledky moc neodpovídají tvrzení „pachatelů dobra”, také ostatní studie hovoří podobně. Podle výzkumu pojistných událostí v letech 2009 a 2010, který vypracovala výzkumná větev Institutu pojištění silniční dopravy (IIHS) také není vidět žádná spojitost mezi zákazem používání mobilů a poklesem počtu nehod. „Neexistuje důkaz, že různá omezení používání mobilů, která státy zavedly, snížila počet nehod,” řekl Russ Rader, senior vice-prezident komunikací u IIHS.
Naproti tomu kalifornský Úřad dopravní bezpečnosti v roce 2012 uvedl, že podle výzkumu Kalifornské univerzity v Berkeley klesl dva roky po zavedení zákazu počet obětí dopravních nehod o 22 %. Počet mrtvých v důsledku používání telefonu nebo podobného zařízení se údajně snížil o celých 47 %. Není tedy úplně jednoznačné, jaký - a zda vůbec nějaký - efekt zákazy používání mobilů mají, tento pohled je velmi ojedinělý.
Výsledky nových studií samozřejmě zažehly diskusi, proč nejsou silnice bezpečnější, když takový byl cíl zákazů. Podle Kaffina mohou motoristé zákazy jednoduše ignorovat. Nebo za tím mohou stát hands-free sady, které sice zákonům odpovídají, ale ruší podobně jako mobily v ruce. Také řidiči v případě nehody mohou zamlčet, že něco s mobilem dělali, myslí si Kaffine.
Jiná teorie je, že řidiče rozptyluje něco úplně jiného, například navigace, rádio, další pasažéři v autě nebo prostě všechno a mobil je jen jeden ze samostatně nepodstatných střípků do mozaiky, kterou jako celek zakázat pochopitelně nelze. Neposedné děti na zadním sedadle mohou řidiče rušit dost značně, přesto se asi „zakázat” nedají. A samozřejmě, existuje také vysvětlení, že používání telefonu za jízdy prostě není tak nebezpečné, jak se podle tvrzení některých zdá. Najdou se i takoví, kteří tuto činnost dokonce přirovnávají k jízdě v opilosti. David Kaffine to ale vyvrací - není podle něj možné v okamžiku přestat být opilý, kdežto odložit telefon jde velmi rychle.
Není tedy vyloučeno, že zákazy držení telefonu v ruce jsou jen další z nařízení, která ve výsledku nic nezmění, jakkoli ušlechtilé se mohou zdát. Pokud si jsou lidé vědomi, že je některé konání nebezpečné, pravděpodobně ho sami přestanou činit; koneckonců, kdo je za volantem, je dospělý, svéprávný a splnil státem dané podmínky pro získání řidičského oprávnění. A pokud něco lidé za příliš nebezpečné nepovažují, budou to dělat, ať se to úřady snaží omezit, jak chtějí...
Podle nových studií to vypadá, že zákazy používání mobilů za jízdy se míjejí účinkem
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 3 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před hodinou - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 3 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 4 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva