Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
VW včetně Škody svolají všechny vozy s dotčenými TDI. Jak to bude probíhat?
29.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Svolávací akce značně zasáhne také Českou a Slovenskou republiku. Co přesně se při ní bude dít?
Doplněno 30.9.: Škoda už oficiálně potvrdila, že svolávací akce se opravdu bude týkat motorů 1,2 TDI, 1,6 TDI a 2,0 TDI řady EA 189, přiložený seznam dotčených modelů je tedy velmi přesný.
Volkswagen dnes oficiálně potvrdil očekávané: v rámci nápravy kauzy Dieselgate chce svolat všech 11 milionů postižených vozů do servisů a upravit je tak, aby normy splňovaly nejen ve zvláštním módu fungování motoru. Koncern to oznámil jako řešení celé kauzy a už dříve si na to vyčlenil 6,5 miliardy Eur, tedy asi 175 miliard Kč. Jestli budou stačit, ukáže čas.
Nový šéf koncernu Matthias Müller oznámil, že firma „v nejbližších dnech” požádá zákazníky, aby přijeli do servisu kvůli úpravě problematického řídícího software motorů. Konkrétně budou nejprve informováni o tom, že „emisní charakteristiky jejich aut budou v nejbližší budoucnosti opraveny”, samotná oprava pak proběhne v týdnech a měsících následujících poté, VW odprezentuje celé řešení úřadům počátkem října. Opravu Volkswagen specifikuje jako „servisní proceduru”, podrobnější není a slibuje další detaily zveřejňovat skrze specifické webové prezentace jednotlivých koncernových značek.
Změny na již prodaných aut ale podle všeho nebudou velké. Je prakticky nemožné, aby byly jiné než softwarové - už kvůli podstatě problému, ale také nákladům, rychlosti a vůbec proveditelnosti celého řešení. Přesto, jak jsme naposledy nastínili včera, úprava nemůže mít dost dobře za následek nic jiného než snížení výkonu motoru a/nebo snížení jeho provozní efektivity. Nedá se tedy očekávat, že by řídící jednotka pracovala tak, aby emisní limity plnila pořád, to mimo test NEDC nedělá pomalu žádné auto. Na místě je ale obava, že Volkswagen bude muset být pod drobnohledem médií i autorit podstatně obezřetnější než by jinak být musel a negativní dopady na projev a efektivitu motorů budou citelné.
Seznam zasažených motorů koncernu Vokswagen
V této souvislosti si znovu musíme položit otázku, jaký vlastně nastane rozdíl mezi současným stavem, kdy VW plní limity NOx při testu NEDC a jindy ne, což neplatí zdaleka jen pro něj a novým stavem, kdy vůz... bude plnit limity NOx při testu NEDC a jindy ne. Celá akce tak zavání pokračováním dosavadního divadla, kdy VW vozy nastaví „jinak”, aby nastavení nepůsobilo tak oportunisticky, výsledný stav z hlediska schopnosti auta projít či neprojít nějakým testem s určitou hladinou emisí NOx ale bude zřejmě velmi podobný.
Otázkou je ostatně i to, zda je přístup VW vůbec nelegální, o čemž si nyní koncern nedovolí diskutovat. V USA jistě ano, tam je takový postup výslovně zakázán, v EU pravděpodobně ne a úprava řídícího software motoru pro test spotřeby a emisí je léta zažitou praxí. Ostatně ani české ministerstvo dopravy legalitu samotných aut nerozporuje - konstatuje, že všechna dotčená auta mohou být normálně provozována jako dosud. Jejich homologace provedená před uvedením na trh platí a pokud by někdo chtěl rozporovat tu (zatím se řešení odehrává na bázi dobrovolné nápravy VW), je možné, že by se Němci bránili více.
Ať už je to jakkoli, svolávací proběhne a bude týkat i české Škody, která přiznala prodej 1,2 milionu takových aut a my už jsme vám přinesli i konkrétní seznam zasažených modelů. Na otázku, co se s autem stane, Škoda neposkytla odpověď: „V tuto chvíli nebudeme celou situaci dále komentovat,” zaznělo z tiskového oddělení. Může to znít vyhýbavě, neoficiální cestou jsme se ale dozvěděli, že Škoda jinak reagovat ani nemůže - nic konkrétního neví, řešení zajistí i zaplatí Volkswagen, který se o vznik celé patálie postaral a jediný „vidí” a také zřejmě chce „vidět” do toho, co bude v řízení motorů změněno a jak.
Seznam zasažených modelů značky Škoda
Verze Škody Fabia II
Verze Škody Roomster
Verze Škody Rapid
Verze Škody Octavia II
Verze Škody Superb II
Verze Škody Yeti
Škoda tak s novým řídícím software nebude nijak nemanipulovat a do aut jej nainstaluje tak, jak jej Volkswagen dodá. Přesně předepsané práce, které proběhnou při oné svolávací akci, zatím nejsou známy, očekávejme ale opravdu jen přehrání software.
Jak samotná svolávací akce - nejen v případě Škody - proběhne, je dobře známým mechanismem. Výrobci aut, zde Škoda, Seat, Volkswagen a Audi osloví své zákazníky skrze Ministerstvo dopravy a jeho servisní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu. Automobilky této instituci poskytnou VIN dotčených vozidel, které z Centrálního registru vozidel „vytáhnou” jejich aktuální provozovatele a přímo je osloví. Výrobci se tedy ani nedozví, o koho vlastně jde, pakliže aktuální provozovatel nebyl přímo jejich zákazníkem. VW a spol. se tak nebudou, ani nemohou nijak aktivně snažit o to, aby se provozovatelé svolávací akce zúčastnili a nebude se o to snažit ani nikdo jiný - provozovatel dostane informaci o akci, ale nemá povinnost se dostavit.
S ohledem na nejasné následky samotné změny software se tedy aktivní účast na svolávací akci nezdá být hodná doporučení. A chce-li někdo morální útěchu pro její ignoraci, připomeňme znovu naši úvahu o celém velkém poprasku.
Vzpomeneme-li si na protichůdné snahy EU a automobilek stran zavedení WLTP, nové metodiky měření spotřeby, jeden výsledek Dieselgate nás napadnout může. EU chtěla WLTP zavést už od roku 2017, automobilky až od roku 2020, aby se na ni stihly řádně připravit - tedy ji prostudovat a navrhnout či upravit auta tak, aby jí prošla, stejně jako se to děje s NEDC. Dieselgate tedy možná bude znamenat zavedení WLTP už v roce 2017.
Na konkrétní informace, co se bude v Evropě dít, je stále dost brzy, většina zpráv se vztahuje k USA, včetně té o pozastavení prodejů dvoulitrových TDI na tamním trhu. A ani v USA zatím nehovoří Volkswagen konkrétně, říká jen, že na nápravě usilovně pracuje.
To je sice asi pravda, ale majitelé TDI se mohou setkat s hněvem okolí či alespoň s propagandou, aby si koupili benzínový Chevy Suburban, protože ten znečišťuje ovzduší méně než dvoulitrové TDI. To byla pravda i před propuknutím Dieselgate, ale když označujete TDI za „Clean”, je to nyní ještě více vidět.
Majitel dieselového VW v oregonském Portlandu našel za stěračem lístek, kterým ho nějaký ekoaktivista nabádal k pořízení jiného auta. Je zavrženíhodné už to, že si někdo osobuje právo vám říkat, jak byste měli nakládat se svým majetkem, ale na druhou stranu, státní správa se často nechová jinak. Také mohl ekoaktivista napsat tuhle zprávu klíčem do laku, takže buďme rádi za tuhle mírumilovnější formu. Ovšem argumentovat nacisty, ještě nepřesně, je rána pod pás, s nimi v Německu spolupracovala řada firem včetně třeba BMW...
Že si ekoaktivisté osobují právo člověku říkat, co má dělat se svým majetkem, je zavrženíhodné, ale běžné. Takhle se s jedním "potkal" majitel dieselového VW v Portlandu
Dieselgate se v EU nemusí téměř vůbec projevit (ilustrační foto)
Zdroje: Reuters, Škoda Auto, Autoforum, Auto Evolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 52 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 51 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva