Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Všechna neoznačená měřící auta Policie ČR: SPZ, barvy, fotky
27.7.2015 | Petr Miler
(doplněno 13.12.) Dopravní policie se ohání prevencí, její praxe ale zná jen skrytou represi. Tak ji s tou prevencí pojďme trochu pomoci.
Doplněno 13.12.: Tento přehled jsme v červenci vydali i s tím, abychom jej s vaší pomocí mohli dále rozšířit a upřesnit a udělat z něj opravdu všech policejních aut používaných ke skrytému měření. Nezůstali jste k tomu lhostejní a za uplynulé čtyři měsíce se podařilo „odhalit” další desítky aut, která byla do seznamu zařazena zcela nově, nebo byla alespoň nově nafocena. Lépe zmapovaná jsou tak i dříve téměř nebo zcela nová místa jako např. ústecký kraj.
A pochopitelně, ne vždy se policii zadaří a některá auta nabourá, jiná vyřadí. Takže některá zase ubyla, byly jim vyměněny značky, někdy byl upřesněn či rozšířen jejich výskyt. Je to spousta novinek, tak si je projděte - třeba jste právě ve svém kraji něco přehlédli...
Není to poprvé, co se pokoušíme alespoň částečně rozkrýt skryté aktivity české dopravní policie. Pokaždé nám přitom někteří z vás vyčítali, že něčím takovým přece pomáháme „silničním pirátům”, že tím jen podkopáváme usilovnou práci policie, která se snaží ochránit ty dobré před špatnými. Podobné morální apely nás ale nechávají chladnými - kdyby tomu takto opravdu bylo, nad něčím podobným bychom se alespoň zamysleli. Jenže ono tomu tak není.
Policie ČR má v případě svých dopravních aktivit ústa pravidelně plná řečí o prevenci. Že by se o něco podobného snažila, jsme si ale v praxi nevšimli. Ono patetické „pomáhat a chránit” v jejím sloganu v tomto případě nemá nic společného s lidmi - chránit se snaží leda příjmy státního rozpočtu a podle toho jedná.
Opravdu nevídáme, že by policie a další státní orgány působily v dopravě jakkoli preventivně. Stačí se podívat po Praze, kde se tam rýžuje na pokutách. Pokud už přijmeme úseková a další podobná měření rychlosti jako možnou cestu k eliminaci bezohledných řidičů ze silnic, pak je očekáváme tam, kde je vysoká rychlost skutečnou bezohledností. Je to snad Jižní spojka obklopená... pomalu ničím? Jsou to liduprázdné části města na tříproudových silnicích mezi tunely? Nechceme se snižovat k omílání klišé, ale přáli bychom si, aby stát působil tímto způsobem tam, kde si hrají naše děti, kam chodí naše manželky nakupovat. Tam je nepřiměřená rychlost nezodpovědným jednáním, které má smysl potírat. Na takových místech ale stacionární měření nenacházíme, tam totiž naprostá většina řidičů žádné nepravosti nepáchá. Měřit tam rychlost a pomáhat bezpečnosti přesto lze, rýžovat peníze ale nikoli.
Stát se prostě dávno vzdal snahy „vyzobávat” z provozu omezené množství skutečně nebezpečných jedinců a místo toho se soustřeďuje na pokutovou mašinerii. Jednání dopravní policie pak probíhá přesně v tom duchu. Už samotný institut neoznačeného měřícího vozu odmítáme jako principelně neakceptovatelný - policie má v prvé řadě vyvíjet svou činnost tak, aby špatné věci nebyly páchány (prevence), ne aby páchány byly a někdo za ně byl trestán (represe). Pokud policie vyrazí s „neviditelným” autem do provozu ve snaze někoho nachytat na švestkách, je to prostě od začátku špatně. A kdyby vás podobný filozofický pohled míjel, je tu i dost praktických problémů.
Dokud bude policie na silnici dělat podobné věci, a to při měření v místech, kde to rozhodně nemá být prioritou, podporovat ji v tom nebudeme
Česká policie ale takto jedná a stále intenzivněji. Kdybychom náhodou přijali takové jednání jako obecně možné, opět bychom jej očekávali především v místech, kde to bude dobré k něčemu jinému než vybírání pokut. Už veřejně známá místa působnosti těchto vozů a nespočet zdokumentovaných konkrétních případů ale jasně ukazuje že policie nejraději korzuje místy, kde se rychlost nejvíce porušuje, protože tam... prostě není nebezpečná. Pokutovatelná je ale všude stejně, tak proč nevyrazit do míst, kde lze pokut udělit nejvíce.
Jako by to nestačilo, policisté se při těchto snahách nedokážou chovat odpovědně. Bourají při jízdě nepřiměřené okolnostem, zabíjí zcela nezúčastněné řidiče a poučení si z toho neberou žádné, vůbec žádné. Může vám to připadat jako ojedinělé excesy, tak to ale není - policisté jsou na silnicích i statisticky extrémně nebezpečným elementem. A slušnost, pokora, profesionalita? Ne takové věci jim vlastní rozhodně nejsou.
Jednání dopravní policie se nám zkrátka příčí a není to žádný projev iracionální nenávisti. Je to zcela racionální kalkul, pocity vyvolané jen a pouze prací samotných policistů. Proto se proti jejich způsobům snažíme bojovat a jednou z možností je i to, k čemu vám cestu předestřeme dnes - získání co nejlepšího povědomí o tom, kde a v jaké formě je očekávat, i když se sami snaží schovávat.
Naše diskuzní fórum možná nepatří k největším, o to zajímavější členy v něm ale najdete. Právě oni dali v patřičné sekci postupně dohromady maximum poznaných, ale jinak neoznačených měřících policejních aut. Ten jsme shrnuli do níže přiložených přehledů (Superby, Passaty, další auta dle krajů) a doplnili o záběry alespoň části vozů vesměs z palubních kamer.
Můžete namítnout, že nikdo asi nebude jezdit po České republice se třemi á-čtyřkami natištěných přehledů aut a za volantem jimi listovat... To asi nebude, jenže většina z nás se den co den pohybuje v relativně omezeném prostoru, kde není zase tak těžké si zapamatovat těch několik málo měřících aut podle značky, typu, barvy či klidně i registrační značky. A podle toho si takových vozů v provozu více všímat.
Pochopitelně, zatím se nejedná o úplně všechny vozy policie, některé stále chybí - dát dohromady přehled všech je cíl, nikoli aktuální stav. Ten k němu přesto nemá zase tak daleko a pokud máte povědomí o dalších vozech nebo máte snímek některého z těch známých, přispějte jimi do diskuze na našem fóru, moderátory budou časem zaneseny do výchozí databáze. I vy tedy můžete pomoci ostatním řidičům a nakonec i samotné policii - takto bude její preventivní činnost naplňována mnohem lépe, když se o ni sama nesnaží. Pro lepší přehlednost a netříštění dalších reakcí vedví zůstane diskuze pod tímto článkem vypnuta, přímo na fóru je ale ring pro vaše reakce a postřehy volný...
Přehled neoznačených měřících Škod Superb Policie ČR
Fotografie vozů Škoda Superb
Poznámky k Superbům:
Všechny Superby jsou v provedení sedan/liftback.
Tam, kde je uvedeno RAMER, disponují tato vozidla měřičem rychlosti, který je schopen měřit i ze stacionární polohy - nemusí být tedy v pohybu, ale může. Ramer pracuje na kmitočtu 34,0GHz a lze jej detekovat antiradary. S aktivní radarovou hlavou lze měřit vlastní směr, protisměr a to dokonce i v několika jízdních pruzích. Pozor, nové nové typy Ramerů jsou schopné měřit i na principu sledování rychle jedoucího vozidla a pořizování záznamu, čili bez aktivního použití radarové hlavy.
U vozidel, kde není uvedeno nic, tak tato vozidla disponují měřícím zařízením typu PolCam, který je schopen měřit pouze za jízdy - principem měření je pak měření vlastní rychlosti a pořizování záznamu, na kterém se pronásledované vozidlo buď vzdaluje nebo jede stejnou rychlostí. Některé z těchto vozidel disponují jak přední, tak i zadní kamerou a některé pouze přední.
Vyskytují se převážně na dálnicích a vybraných rychlostních silnicích.
Přehled neoznačených měřících VW Passat B7 Policie ČR
Fotografie vozů VW Passat B7
Poznámky k Passatům B7:
Tato vozidla všechna disponují Ramerem 10C, který je schopen měřit pomocí radarové hlavy za jízdy i ze stacionárního stavu - kmitočet vždy 34,0GHz - tudíž lze detekovat antiradary. S aktivní radarovou hlavou lze měřit vlastní směr, protisměr a to dokonce i v několika jízdních pruzích. Za jízdy existuje ale možnost měřit s neaktivní radarovou hlavou (nic nevysílá) - principem měření je pak měření vlastní rychlosti a pořizování záznamu, na kterém se pronásledované vozidlo buď vzdaluje nebo jede stejnou rychlostí. V 99,9 % ale měří pomocí radarové hlavy, protože je to rychlejší, levnější a méně pracné.
Vyskytují se prakticky všude kromě dálnic - rychlostní silnice, silnice 1. a nižších tříd.
Přehled neoznačených měřících VW Passat R36 Policie ČR
Fotografie vozů VW Passat R36
Poznámky k Passatům R36:
Vyskytují se pouze v provedení sedan.
Měřící zařízení je PolCam - nic nevysílá, tudíž jej nelze detekovat antiradarem. Principem měření je pak měření vlastní rychlosti a pořizování záznamu, na kterém se pronásledované vozidlo buď vzdaluje nebo jede stejnou rychlostí.
Některá vozidla se ještě mohou vyskytovat na dálnicích, jiná byla přeřazena na okresní silnice daného kraje a jiná byla zcela vyřazena pro poruchu nebo nehodu.
V současné době je v jejich zařazení poněkud chaos, protože je neustále někam přesouvají.
Přehled zbylých neoznačených měřících aut Policie ČR po krajích
Praha
Fotografie vozů - Praha
Karlovarský kraj
Plzeňský kraj
Fotografie vozů - Plzeňský kraj
Ústecký kraj
Liberecký kraj
Středočeský kraj
Fotografie vozů - Středočeský kraj
Jihočeský kraj
Fotografie vozů - Jihočeský kraj
Královehradecký kraj
Fotografie vozů - Královehradecký kraj
Pardubický kraj
Fotografie vozů - Pardubický kraj
kraj Vysočina
Olomoucký kraj
Fotografie vozů - Olomoucký kraj
Moravskoslezský kraj
Fotografie vozů - Moravskoslezský kraj
Jihomoravský kraj
Fotografie vozů - Jihomoravský kraj
Zlínský kraj
Poznámky k dalším měřícím vozům:
Pokud je vozidlo označeno jako RAMER, disponuje klasickou radarovou hlavou a tyto vozy jsou detekovatelné antiradary. Nové Octavie 2 disponují Ramerem 10C, zbylá vozidla většinou starším typem AD9C.
Pokud je vozidlo označeno jako PASIV, disponuje měřící technikou typu PolCam nebo MiniSpeed. Toto zařízení nic nevysílá a princip měření je pak měření vlastní rychlosti a pořizování záznamu, na kterém se pronásledované vozidlo buď vzdaluje nebo jede stejnou rychlostí.
Zdroj: Forum Autoforum.cz
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024 - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
26.11.2024 - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva