Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vlastnit Porsche 911 GT3 může být levnější než jezdit s obyčejnou Škodou. Jak?
10.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Najezdit za dva roky 16 000 km s ojetým Porsche 911 GT3 nemusí být dražší než ježdění s běžným autem. Chce to ale i trochu štěstí.
Nebudeme daleko od pravdy, když řekneme, že Porsche 911 997 GT3 je snem většiny fanoušků aut, ne nutně jen této německé automobilky či její největší ikony. Dnešní optikou automobilového puristy je to perfektní auto - má ještě atmosféricky plněný motor, jen a pouze manuální řazení či hydraulický posilovač řízení. A pokud nejde o verzi RS, je to pořád vůz velmi vhodný pro každodenní ježdění - jde o jedno z nejlepších aut tohoto ražení, pokud s ním chcete trávit spoustu času na silnici.
Tento sen si splní málokdo, americký byznysmen a Youtuber Rob Ferretti si ho ale splnil. Měl 911 997 GT3 dva roky, koupil ji jako ojetou místo svého Dodge Viper a pak ji zase prodal dál. A jak je v poslední dobou v internetovém éteru zvykem, hovoří o provozních nákladech na své auto. Jenže zrovna u jeho vozu to bylo trošku jinak, než např. BMW M3 E36 Alexe Kerstena či obecně u těch, kteří se o své náklady na provoz zajímavého auta v poslední době podělili.
Jak, dává tušit informace, že ceny rostou už i u 911 generace 996, natož u 997, která byla podstatně lepší a z výše zmíněných důvodů je nadšenci považována za už těžko překonatelný ideál - nová GT3 má mj. automatickou převodovku a elektrický posilovač řízení a už z těchto důvodů některým nikdy nebude dost dobrá. Právě tito zákazníci pak ženou ceny zřejmě poslední „čisté” GT3 nahoru už velmi brzy po skončení její výroby.
Od Ferrettiho se hned zkraje dozvídáme, že vlastnictví Porsche 911 997 GT3 RS pro něj bylo méně nákladné než provoz Chevroletu Volt. To pro nás možná není nejcennější měřítko, ono ale bylo levnější než provoz většiny normálních aut po takovou kilometráž - už taková Škoda Rapid bude většinu z nás stát více. A Ferretti nelže, jen jeho případ nebude úplně výjimečný. Čím to tedy je? Vezměme náklady pěkně popořadě.
Profesionální prohlídka auta před nákupem by měla být samozřejmost, Ferretti za ni zaplatil 300 dolarů. Následuje registrace auta a zaplacení daně, dohromady 270 dolarů. Daň z toho tvoří 70 dolarů a tak nízká je díky tomu, že Viper prodal u stejného dealerství, kde pak koupil GT3 a daň zaplatil jen z rozdílu ceny, který byl 1 000 dolarů. Pokud přemýšlíte, na co pak potřeboval půjčku 50 tisíc dolarů, nejste sami. Na videu to vysvětleno není, ale bylo to nejspíš tak, že si z ceny vlastního auta nechal oněch 50 000 dolarů vyplatit a v rámci nově koupeného je pokryl půjčkou. Protože peníze v hotovosti se vždy hodí...
Proč se o tom zmiňujeme? I úroky z téhle jsou zahrnuty v nákladech a s 2 700 dolary jsou podle Ferrettiho slov velmi nízké. Další náklady v dolarech i s přepočtem na koruny aktuálním kurzem si můžete projít v tabulce, jsou tu různé položky zahrnující běžný servis, spotřební materiál i nenadálé opravy. A mapují cca 16 000 km, které majitel s autem za dva roky ujel - to na Porsche 911 GT3 není úplně málo.
Za zmínku z oněch nákladů stojí vrzání a klepání, kvůli kterému zavezl svou GT3 do autorizovaného servisu Porsche. Dozvěděl se, že servis nic nenašel, za což zaplatil 534 dolarů. Vlastním výzkumem pak zjistil, že to je u téhle GT3 normální. Také zmiňme pojištění, které je s cenou 1 700 dolarů za dva roky opravdu nízké. Důvodem pravděpodobně je, že Ferretti má supersportů hromadu, a tak dostal velkou slevu.
Samozřejmě, že by šlo započítat spotřebu paliva, ale koupit si 911 GT3 a nejezdit s ní je absolutní nesmysl. Plusem pro Ferrettiho náklady bylo, že nemusel měnit spojku ani brzdy. Hovořit o nákladech ušlé příležitosti je tu scestné, protože kdyby si chtěl koupit jiné auto, mohl to udělat.
Pokud si takovéto Porsche neplánujete nechat, lze kalkulovat ještě s jednou věcí - s nárůstem hodnoty. Staráte-li se o vůz, neomotáte-li ho kolem sloupu apod., můžete očekávat, že ho za nějakou dobu prodáte dráž, než jste ho koupili. V případě tohoto kusu to bylo 6 000 dolarů, tedy asi 154 000 Kč, což srazilo celkové náklady na vlastnictví na 3 700 dolarů za dva roky, tedy asi 95 100 korun. A ještě říká, že spousta věcí mohla být vyřešena levněji.
Měsíčně to vychází na cca 154 dolarů, tedy zhruba 3 960 korun. Tahle částka je nižší než náklady na kde co, např. Škody na operativní leasing začínají na 5 099 Kč za měsíc. Ferretti hovoří o Chevy Volt, který ho měsíčně stojí na srovnatelný operativní leasing 6 940 korun. Jistě, „operák” nemusí být ta nejlevnější cesta k autu, ale ujet 16 000 km za 95 100 Kč (bez nákladů na palivo) včetně úroků z půjčky? To je opravdu málo na jakékoli rozumné auto, navíc na tak špičkový sporťák.
Samozřejmě, je to celkový součet, který je možné provést až po připsání platby za vůz od člověka, kterému jste ho prodali. Skutečné náklady bez úroků za půjčku a bez pojištění jsou za dva roky 5 300 dolarů, tj. cca 136 tisíc korun; měsíčně cca 5 680 Kč. Ani to nejsou tak vysoké peníze, pravé kouzlo Ferrettiho obchodu je nicméně v dobré koupi - pokud budete jezdit autem, které vám pod rukama nabývá na ceně i přes přibývající kilometry, špatný obchod už z toho bude stěží.
Chce to štěstí, ale ne zas tolik. Pravidelně píšeme o ojetinách, na kterých nelze prodělat, neboť v naprosté většině případů lze předem bezpečně odhadnout moment, kdy nějaký vůz přestane klesat na ceně a může vám v garáži i něco vydělat. A zvýšením hodnoty pokrýt velkou část vlastních provozních nákladů. Ferrettiho příklad ukazuje, že to není jen teorie - v případě svého vlastnictví GT3 hovoří o tom, že ji měl „prakticky zadarmo”. A zase tak nepřehání...
Rob Ferretti s rozpisem v ruce nestojí před probíranou 911 GT3, tu už prodal. Je to černý vůz na pravém obrázku, ten modrý je verze RS po faceliftu
911 GT3 (zde ve verzi RS pro USA) je snem nejednoho automobilového nadšence
Zdroj: Rob Ferretti@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva