Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Velký Bratr posiluje: seznamte se s kamerami na sledování pneumatik
29.9.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Kamery a jim podobné přístroje nás již dnes sledují prakticky ze všech stran a to nejen na silnicích. Nyní se nám budou dívat i tak trochu pod sukně.
Možná si říkáte, že když nejste žena ani Skot, podobných kamer se nemusíte obávat. Jenže o pikantní záběry spodního prádla tady vůbec nejde. Novinkou jsou kamery zabudované v silnici, které pohledem vzhůru a za pomoci laserových měřidel ověřují hloubku dezénu v pneumatikách. Sledují prostředních 75 % šíře dezénu a dokážou prý bez problémů odhalit, pokud se na některém místě jeho hloubka pohybuje pod úrovní stanovenou zákonem. Zjistí-li závadný stav, kamera umístěná na obvyklejším místě zachytí i vůz jako takový a sada důkazů proti řidiči resp. majiteli vozu je kompletní.
Celé řešení je nápadem německé firmy ProContour, jako první se ale s veškerou pompou objeví na britských silnicích. Že se tak stane právě tam je překvapivé asi stejně jako lednový mráz - v zemi, kde se narodil autor románu 1984 se zřejmě rozhodli jeho dílo naplnit do puntíku a každý rok se občanům stále intenzivněji dívají přes záda do jejich soukromí. Ve Spojeném království je instalováno bezmála pět milionů bezpečnostních kamer všeho druhu, země je na samém dnu indexu soukromí a podobné praktiky se nevyhýbají ani silničnímu provozu. Právě naopak, také silničních „speed cameras” neboli stacionárních radarů je v Británii přehršel (6 tisíc ale zní vedle těch „obyčejných” jako docela legrační číslo), a tak se snad ani nedalo očekávat, že by tuto technologii chtěli jako první nasadit jinde.
Zasloužil se o to poradce britské asociace policejních důstojníků (Association of Chief Police Officers, ACPO) a známý zastánce dopravních kamer všeho druhu Trevor Hall, který nedávno navštívil sídlo ProContouru. Podle Floriana Hitzlera, marketingového ředitele německé firmy, ho zmíněné řešení docela nadchlo (jaké překvapení...) a pak už to šlo jako na drátkách. Dnes disponuje technikou tohoto druhu britská policie a bude ji testovat v reálném provozu.
Zřejmě vzhledem k zatím nedořešené homologaci záznam ze zařízení nemůže sloužit jako důkaz a bude tedy pouze scanovat pneumatiky všech projíždějících a pokud zjistí závadný stav, využije této informaci opodál stojící policejní hlídka, která teprve provede měření, které obstojí i jako důkaz. To je ale ryze formální a dočasný „nedostatek” a nepochybujeme o tom, že poté, co se tyto kamery osvědčí (a ještě se nestalo, že by se něco podobného neosvědčilo...), budou fungovat zcela samostatně. Stačí připojit záznam ze zařízení na databázi registrovaných aut a další stoj na peníze je na světě.
To je ostatně hlavní obava britských odpůrců nasazení tohoto zařízení. Však nedávno zjištěný fakt, že stacionární radary ve Velké Británii nehodovost nejenže nesnižují, ale často ji dokonce i zvyšují dosvědčuje, že něco jako bezpečnost provozovatele těchto „elektronických policajtů” příliš nezajímá. A o peníze půjde i zde jistě až v první řadě. Navíc se Britové ozývají s voláním, že v době, kdy by bylo třeba látat díry v rozpočtu, nebo alespoň ty na silnicích, je investice ve výši 50 000 Eur (téměř 1,25 milionu Kč) do jednoho podobného zařízení nesmyslným vyhazováním peněz ignorující aktuální prioritní potřeby Spojeného království.
Odporovat demagogii zastánců podobných řešení věčně obrněných frázemi „kdyby to zachránilo jediný lidský život” a „když neděláte nic špatného, nemůže vám to vadit” je skoro nemožné, a tak se do takové diskuze ani nebudeme pouštět. Za nás řekneme jen tolik, že žádné univerzálně bezpečné minimum vzorku pneumatik (proč zrovna britských 1,6 mm? Na suchu bude i 0,0 mm dost a v silném dešti mohou být 4 mm málo...) nelze stanovit a je stejně především na řidiči, aby zvážil aktuální okolnosti a tomu přizpůsobil svou jízdu. Ať už má vzorku na svých pneumatikách kolik chce. Proto tvrdé vymáhání jakéhokoli limitu nepovažujeme za cestu, která by měla pomoci snížení množství dopravních nehod v situacích, jenž vyžadují především správný úsudek řidiče.
Pokud chtějí Britové opravdu pomoci bezpečnosti na silnicích, musí pracovat s lidmi, jejich vědomostmi a schopnostmi. Další kamery jsou jen dalším strojem na peníze na bůh ví co a pro bůh ví koho a stejně jako v případě těch rychlostních snížení nehodovosti v nejlepším případě nepomohou. Však jako bychom viděli řidiče kličkující po silnici tak, aby senzor hloubky dezénu minuli. To bezpečnosti provozu jistě nepřidá...








Systém pro sledování hloubky dezénu pneumatik v provozu obrazem
Zdroje: Auto Express, ACPO, ProContour
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
VW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 2 hodinami„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 3 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 09:43 - Stepan
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB