Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Velká Británie opouští EU, pro svět aut je to naděje
24.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Evropská unie má zajímavé základní ideje, je ale zaplevelená zbytečnostmi. Odchod Velké Británie může započít tolik potřebné změny.
Jak jste si nejspíše přečetli v ranních zprávách, Velká Británie se oproti očekáváním v referendu rozhodla opustit Evropskou unii. Někteří slaví, jiní se děsí budoucnosti. Krom toho, že to znamená konec kariéry Davida Camerona, který už ohlásil rezignaci na post britského premiéra, je zatím otázkou, co všechno tento krok přinese. Snažíme se jej ale vnímat pozitivně.
Ať už si totiž o Evropské unii myslíte cokoli, mohl by pro ní Brexit znamenat budíček, impuls, díky kterému si uvědomí, že se bude muset zásadně změnit, nechce-li se zcela rozpadnout. Svými rozhodnutími totiž dává najevo, že je stále více odtržená od reality, a to se lidem potýkajícími se především se svými každodenními problémy pochopitelně stále více příčí.
Nejsme tak kovaní ve všech odvětvích, v případě automobilového světa ale můžeme říci, že vliv EU na jeho rozvoj byl především v poslední dekádě jednoznačně negativní. Nemluvíme nyní o stavbě obchvatů a dálnic z evropských peněz, i když také to je zlo skýtající především korupční potenciál. EU to v poslední době přehání s regulacemi, kterými se snaží auta dostat do škatulek odpovídajícím jen a pouze jejím vlastním představám.
Klíčový je tlak na papírovou spotřebu paliva resp. emise CO2, který má nedozírné následky na to, jak na jedné straně dnešní auta vypadají, jak dalece se vzdalují preferencím zákazníků a co tím na druhou stranu světu dávají. Kdyby to bylo „nic”, dá se to ještě snést, jenže ono je to méně než nic.
Z aut zmizely skoro všechny větší motory a i jakýkoli atmosférický agregát už je dnes výjimkou. Přibyly nesmysly jako systém start stop či převodovky s absurdně dlouhými převody. A to vyjmenováváme jen to nejviditelnější a nejcitelnější. Na druhé misce váhy těchto změn je ale jen menší normovaná spotřebu paliva dle cyklu NEDC, až neuvěřitelně děravého a dávno překonaného způsobu měření, který s realitou nemá nic společného.
Tyto a další věci v autech existují jen proto, že to pomáhá jen těmto papírovým údajům, nikoli v reálném světě. Sám start-stop je toho nejlepším důkazem - funguje nejen pouze papíře, ale dokonce jen v onom NEDC. V americkém měření spotřeby je k ničemu, v plánovaném novém cyklu měření WLTP je jeho přínos také výrazně menší než v NEDC. Nemusíme snad dodávat, že opotřebení motoru je největší při startu a v prvních vteřinách po něm, protože není dostatečně mazán; čím méně startů motor absolvuje, tím je to pro něj lepší.
To jsou ale jen přímé důsledky, navíc jen pro motory a věci kolem nich. EU vymyslela v posledních dekádách neskutečnou záplavu všemožných omezení, která ovlivňují třeba i design aut - kvůli normám EU na ochranu nepozorných chodců např. musí být prostor mezi kapotou a motorem, takže příď musí být baculatější, než je nutné. Také biopaliva nejsou přínosem pro motory, pro peněženky ani pro ceny jídla. Kvůli EU jsou dnes v autech též povinně hromady airbagů, ABS, ESP a spousta dalších věcí, které samy o sobě nemusí být špatné, jako povinnost nedávající zákazníkům možnost volby jen toho, co skutečně chtějí, ale špatné jsou.
A pak jsou tu důsledky nepřímé. Není zase tak velkou konspirační teorií, že pokud jsou automobilky tímto způsobem nuceny vyvinout každých pár let úplně nový motor menší zase o jeden válec a pár deci, nacpat auta vším možným a přitom jsou konfrontovány s tím, ze jim ve výsledku vám za aut zákazník nedá ani o korunu navíc, musí ubrat jinde. Proto dnes auta nejsou tak kvalitní a trvanlivá - není to žádná snaha prodávat „vůz na tři roky”, ne primárně. Je to důsledek toho, že na nic lepšího už prostě nezbyly peníze, protože je EU - ze své vůle, svými regulacemi - alokovala jinam.
Jistě bychom našli i další oblasti motorismu, kde EU v poslední dekádě víc zhoršila než vylepšila - a věříme, že ve spoustě dalších oblastí lidského života to je podobné. Lidé nejsou hloupí, EU si ale začala myslet, že ano a všechny tyto a mnohé další věci začala tlačit proti jejich vůli. Z našeho pohledu na tom dnešní začátek konce působení Velké Británie v Unii nic nezmění, může být zdviženým varovným prstem, že pokud Brusel svůj přístup nezmění, může také jednoho dne řídit jen sám sebe.
EU má sympatické základní myšlenky - mj. umožnit volný pohyb osob, zboží a služeb, umožnit bezcelní obchod, prohloubit spolupráci mezi státy a vytvořit velkého a silného hráče ve světové politice, rovného Rusku a USA. Jenže jako počítač plný zbytečných prográmků a špíny, o který se nikdo nestará, je EU zaplevelená byrokracií a zbytečnými nařízeními, které odnímají svobodu a nejen ekonomické fungování Evropy brzdí. Brexit pro EU nemusí znamenat záhubu, může být - a doufejme, že bude - nadějí na skutečně lepší zítřky...
Start-stop je jen jednou věcí, kterou EU škodí autům
Biopaliva jsou jednou z dalších
V autech máme díky EU i nesmyslně malé motory...
...nebo otylé přídě či absurdně dlouhé převody
Volba Velké Británie proti EU byla až překvapivě jednoznačná a stejným směrem mířila po celé sčítání
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 3 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před 10 hodinami - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 11 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva