Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vaše auto vás může špehovat, jak se vyhnout ztrátě svého soukromí?
9.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Někteří výrobci aut a satelitních navigací prý mohou shromažďovat data o vašem pohybu a poskytovat je dál. Aniž byste o tom věděli.
Dle amerického Úřadu vládní odpovědnosti (Government Accountability Office, GAO) je možné, že některé satelitní navigace v autech shromažďují a odesílají data o pohybu tohoto vozu. Výrobce, ať už vozu nebo satelitní navigační jednotky, tato data poskytuje dál, aniž by o tom byla kdekoliv varovná zmínka.
Jak ze zpráv posledních měsíců víme, americká vláda a špehování nejsou nespojitelné pojmy. GAO však provedlo tento výzkum údajně proto, že se množily obavy o to, že rostoucí počet služeb pracujících s aktuální polohou auta může „monitorovat spotřebitele bez jejich vědomí, sledovat jejich pohyb a posléze jim snáze ukrást identitu”.
Jedná se zejména o služby, které ve spolupráci s internetem zjišťují polohu vozu a tak poskytují řidiči data o dopravní situaci před ním. Nemá však jít jen o lecjaká data - má být podle nich identifikovatelné jak konkrétní auto, tak v některých případech i konkrétní řidič. V současné době jsou leckteré navigační jednotky nebo i jen rádia spárované jen s jedním konkrétním vozem; v jiném, a to i ve stejném modelu, fungovat nebudou. Vůz má VIN a registrační značku a je registrován na nějaké jméno, popř. se spojuje s mobilním telefonem konkrétního člověka, nebo je propojen s online-službami přes jednoznačná uživatelská jména náležící znovu konkrétní osobě.
Studie GAO také hovoří o tom, že přestože navigace dovolují uživatelům rozhodovat o některých získaných datech, ne všechny dovolují tato data zničit - a právě tohle GAO označila za doporučenou praxi. Jsou prý také velké rozdíly v tom, jak dlouho automobilky nebo výrobci navigací „uchovávají data, specifická ať už pro jednotlivá vozidla, nebo pro jednotlivé osoby”.
Otázkou je, nakolik byla předmětem výzkumu i americká služba OnStar, která je u spousty vozů prodávaných ve Státech dokonce ve standardní výbavě. Tato služba je non-stop asistencí, která detekuje nehody prostřednictvím senzoru odstředivých sil (ale některé vozy umí hlásit nehodu i při plné akceleraci, stačí několik stovek koní), spolu s možností vysledování ukradeného vozu a možností na dálku vypnout motor. GPS je nutností, součástí však je i kamera sledující vnitřek vozu.
OnStar však není do aut instalován povinně, na rozdíl od evropského systému eCall, který povinný být má, a tak štěnici připomíná výrazně více. My předem konstatujeme jediné - zárukou svobody a soukromí je v dnešní době pouze anonymita, v nejširším smyslu tohoto slova. Pokud si svým soukromým chcete být jisti, spoléhejte pouze sami na sebe a snažte se zůstat při používání všemožných online-služeb v autě co možná nejobtížněji identifikovatelní. Jinak se jednou možná budete divit, co všechno o vás vědí ti, s nimiž jste žádné citlivé informace o sobě a svém životě sdílet nechtěli...
Palubní systémy, satelitní navigace a dopravní služby s ní spojené umí řidiči ulehčit život, mohou jej však také špehovat. Zcela bez asistence majitele či uživatele to ale nezvládnou, povinně se „svlékat” před jinými zatím nemusíte.
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva