Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vadí vám start-stop ve vaší Škodě či VW? Jde ho vypnout trvale, jako i další věci
31.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Elektronika moderních aut je někdy pro zlost, má ale i své výhody. Řadu věcí si můžete nechat nastavit přesně podle vás, akorát ne od výrobce.
Nikoho dnes nepřekvapí fakt, že v moderních autech je úplně všechno řízeno elektronicky. Řídicí jednotky najdete rozeseté po všech koutech a všechny je spojují kilometry drátů. Mimochodem, i to je jeden z důvod§, proč jsou dnes auta tak těžká. Ale zpět k elektronice.
Její výhodou je to, že uživatelům umožňuje měnit chování jednotlivých systémů. Tak jde v některých autech uživatelsky nastavit, jestli má při lehkém potáhnutí za páčku blinkrů směrovka bliknout jednou, třikrát nebo pětkrát. A třeba také, jak dlouho mají svítit světla, když ho ve tmě zamknete a odcházíte od něj. Můžete si tak vybrat barvu ambientního osvětlení, uvítací melodii, zobrazované informace na displejích a asi tisíc dalších věcí.
Jenže pak je tu ještě tisíc věcí, se kterými nezmůžete nic, protože je v továrně někdo určitým způsobem vymyslel a možnost nastavení vám nedal. Někdy proto, že nastavitelné nemůže být vše, někdy z důvodu bezpečnostních či rádoby ekologických resp. ekonomických. Můžeme vzpomenou systémy start-stop, které skoro nikdo nechce, také je ale v téměř žádném autě nemůžete trvale vypnout. Jsou tu elektronické stabilizace (ESP), které jdou dnes obvykle ve své činnosti maximálně omezit, i když vás při ostré jízdě brzdí a řada dalších podobných záležitostí. Automobilka vám s nimi teoreticky pomoci může, ale nechce - však si v servisu zkuste nechat trvale vypnout start-stop...
Jenže fakt, že to nejde tímto způsobem, ještě neznamená, že to nejde vůbec. A je to paradoxně právě elektronika, která k takovým možnostem lajnuje velmi jednoduchou cestu - změnu pár řádek v kódu software, který tu či onu záležitost ovládá.
Má si start-stop pamatovat, jestli byl při minulém vypnutí auta aktivovaný nebo deaktivovaný? Není problém. Mají si totéž pamatovat automatická světla nebo stěrače? Prosím, všechno je možné. Nechcete už nikdy poznat zásah ESP v precizně projeté zatáčce? Voila. Chcete, aby se vám na Golfu VII Variant při brzdění rozsvítila celá zadní světla, ne jen jejich vnější půlky? Chcete dvě zadní mlhovky na Octavii III? Chcete informaci, kolik paliva chybí do plné nádrže? To všechno lze.
Níže přiložená videa to dokumentují a pochází od slovinské firmy MTL Car Garage, která se úpravami aut tohoto druhu zabývá. Umí všechno výše zmíněné a mimo to také přidat funkci rozpoznávání dopravních značek, pokud je auto vybaveno patřičnými senzory, nebo přisvěcování zatáček mlhovkami, pokud auto má přední mlhová světla. Nabízí tyhle služby pro vozy koncernu VW, ale také třeba pro značku BMW.
Zanořili jsme se tedy do jejích videí na Youtube - a že jich stvořila opravdu hodně, jen pro vozy na platformě MQB jich mají stovku - a vybrali celkem deset věcí, které vám přiblížíme níže; pět zajímavějších i s podrobnějším popisem, pět dalších jen telegraficky. Neberte to jako reklamu, um slovinské firmy vám u nás nebude moc platný, je to spíše ukázka toho, co všechno lze a snad je to i trocha útěchy pro ty, kteří nad elektronikou v autech jen žehrají. Nemusí být jen zlým pánem, nemusí...
1. Permanentní deaktivace start-stopu
Sdílíte-li názor, že start-stop ničí motor, ale nechce se vám ho po každém nastartování vypínat, přijde vhod jeho trvalá deaktivace. Tu ukazuje první video se Superbem III; to druhé ukazuje na novém Audi A6 nastavení start-stopu tak, aby si pamatoval, v jakém režimu byl při posledním vypnutí zapalování. Podle nás by to mělo takhle být už z výroby, což ostatně platí i v některých dalších případech.
Mačkat toto tlačítko při každém startu nemusí být nutné
2. Úplné vypnutí ESP
Velký problém, který nejeden řidič - včetně snad celé redakce Autoforum.cz - s moderními auty má, je fakt, že ESP není možné stoprocentně vypnout. Některá auta to umožňují, jiná pak při náznaku problému ESP zase hned zapnou, další umožní jen omezení funkce ESP a jsou tu i auta, u nichž se této elektroniky nejde zbavit vůbec. Pouze omezení funkce nabízí i nové Škody, a to jen v některých verzích. Ovšem do menu lze přidat i kompletní vypnutí, tak jako třeba u Audi S3.
I v menu Superbu III a dalších škodovek se může objevit možnost ESC OFF
3. Dálkové zavírání zavazadelníku
Na spoustě nových aut, včetně vozů značky Škoda, je možné zavazadelník otevřít elektricky dálkovým ovládáním anebo tlačítkem v kabině. Jenže zavřít už ho musíte ručně, tlačítkem na víku. Je tomu tak asi z bezpečnostních důvodů, nicméně pokud chcete, aby se tlačítkem v interiéru či na dálkovém ovládání kufr taky zavíral, elektronika to zvládne, proč by také ne...
Elektrické víko kufru lze na dálku zavírat
4. Ukazatel množství chybějícího paliva
Palivoměr máme v autě všichni, někdo ručičkový, někdo na displeji, ale je tam vždy. Přesné číslo, kolik litrů paliva bylo spotřebováno a kolik ho v nádrži zbývá, ale auta až na výjimky neřeknou. Pokud chcete vidět, kolik paliva chybí do plné nádrže, není problém. Užitečnější by možná bylo vidět zbývající zásobu paliva v litrech, ale i tohle je lepší než nic. Kromě Superbu III na videu to jde i u Octavie III a Fabie III.
Pokud chcete vidět, kolik litrů paliva je možné doplnit do plné nádrže, není to problém
5. Rozsvícení celých zadních světel při brzdění
Vadí vám, že se při brzdění u vašeho Golfu VII - nebo řady jiných aut koncernu VW - rozsvítí jen vnější části zadních světel a ne celá světla? I tohle jde zásahem do elektroniky upravit, a to nejen u LEDkových lamp, jak ukazuje první video, ale i u žárovek, jak ukáže video druhé. Hádáme, že tu stejně jako v Octaviích nejsou dvouvláknové žárovky, ale jednovláknové, do kterých proudí plných 12V jen při brzdění, jindy je napětí sníženo, aby svítily jako normální obrysovky.
Brzdová světla mohou svítit i jinak než z fabriky, zde u Golfu GTI s LED
6. (De)aktivace automatického brzdění při rozjezdu v kopci
Chcete funkci, která v katalogu bývá označena jako Hill Hold, ale nepřiplatili jste za ni? Je možné ji dodatečně aktivovat. A nebo ji v autě máte v rámci nějakého paketu, ale spíše se vám plete do řízení, když rádi pracujete s brzdou i plynem jednou nohou? Pak ji lze také vypnout.
7. (De)aktivace zobrazení připraveného tempomatu v místě odometru
Vadí vám, že zapnutý, ale neaktivní tempomat o sobě dává vědět na displeji, i když to je zbytečné a vy tak nevidíte počítadlo ujetých km? Nebo naopak tuhle indikaci postrádáte? Je možné spravit obojí.
8. Automatické uzamknutí dveří při odchodu
Otravuje-li vás nutnost zamykat auto tlačítkem na klice, když máte příplatkový systém bezklíčového přístupu Kessy, jde nastavit, že není-li ovládací modul uvnitř auta, dveře se zamknou samy při zavření. Řada aut jiných značek tuto funkci má běžně, VW zřejmě opět z bezpečnostních důvodů automatické zamykání odmítá. Ale doplnit jej lze, auto „ví”, kdy se od něj s klíčem v kapse vzdálíte.
9. Aktivace přisvěcování do zatáček
Chcete-li dodatečně aktivovat přisvěcování do zatáček mlhovkami, není to problém.
10. Tlumení denního svícení při blinkrech
Líbí se vám, jak některá auta ztlumí LEDky denního svícení při dávání znamení o změně směru jízdy? Nyní to může umět i vaše Octavia III RS, mimo jiné.
Na kanálu MTL Car Garage je toho ještě mnohem víc, např. střídavé blikání LEDkových zadních směrovek Golfu VI, možnost mít na Octavii III dvě zadní mlhovky nebo třeba automatické zavírání oken Superbu II, když čidlo pro samočinné stěrače na čelním skle zjistí začínající déšť. Na všechno se můžete podívat zde. Jistě najdete i českou firmu, která tyto elektronické hrátky ovládá, to už necháme na vás. My jsme chtěli zmínit práci té, která možnosti zmíněného opravdu pečlivě dokumentuje...
Zdroj: MTL Car Garage@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
před 4 hodinami - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
před 6 hodinami (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
před 7 hodinami - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
před 9 hodinami - Jedno z posledních opravdu dobrých BMW má na kahánku. Pokud máte zájem, objednávejte, příští rok se nad ním zavře voda
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch