Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami
před 2 hodinami | Petr Prokopec
Stala se z toho zvláštní mánie, „kruháč” do každé rodiny! Jako v jiných případech platí, že všeho moc škodí, a tak i tento jinak potenciálně přínosný vynález může škodit, když je použit na špatném místě. Někde si to odmítají přiznat, v Nizozemsku už ne.
Ještě před nějakými třiceti lety byste u nás na kruhový objezd pomalu nenarazili, průjezd křižovatkami byl řízen především semafory. Či případně policisty, pokud došlo na jejich poruchu. Postupem času se však infrastruktura začala měnit, neboť „kruháče“ byly vyhodnoceny jako řešení vedoucí k plynulejšímu provozu. To tak může být, ale nemusí.
Problém je v tom, že jak se z něčeho stane doktrína, lidé přestanou přemýšlet. Kruhové objezdy tak začaly být používány i na naprosto nesmyslných místech, kde plynulosti - a tedy i bezpečnosti - provozu nepomáhají. Zejména jde-li o křížení dvou či více silnic se zcela diametrálně odlišným provozem, dochází tím jen ke zhoustnutí dopravy až kapacita, kterou je kruhový objezd schopen odbavit, přestane stačit. A sejde-li se jich nesmyslně víc za sebou...
Děje se to leckde, málokdy ale vídáme, že by se někdo odhodlal tuto údajně skvělou věc spláchnout do toalety a vrátit se ke klasickému křížení. Přesně k tomu ale nyní začíná začíná docházet v Nizozemsku, jak informují kolegové z tamního Auto Weeku.
V této zemi „kruháče” přišly do módy už v 80. letech minulého století. V zemi tulipánů tehdy nahrazovaly semafory v horečnatém tempu, načež dnes v některých oblastech nenarazíte na nic jiného. To se ale nyní mění. Například v Udenu byly v loňském roce hned tři kruhové křižovatky nahrazeny klasickým semaforem, podobně jako to čeká jeden na severu Amsterdamu a dva v Goudě. V Doetinchemu pak dojde dokonce na pět takových rošád.
Důvod jsme již naznačili, tkví v nepřiměřenosti použití tohoto řešení, které vedlo jen k nárůstu intenzity dopravy, která by jinak z naprosté většiny plynule proudila dál. Dřív se to nepoznalo, více provozu ale slabinu odhalilo. Komplikace byly spojené především s Doetinchemem, kde je na zmiňovaných kruhových objezdech dokonce povolen provoz cyklistů v obou směrech. Něco takového již často vede k nezvladatelnému chaosu, který měl až tragické následky v roce 2023, kdy zemřeli dva cyklisté. Organizace Royal HaskoningDHV tak na základě studie městu doporučila, že jiné řešení než návrat semaforů neexistuje.
„Kruhové objezdy jsou považovány za nejbezpečnější, protože skrze ně nemůžete jet rychle. Ale jakmile se stanou příliš rušnými, je jejich kapacita překročena,“ uvedl k tématu poradce u Royal HaskoningDHV Rick Luimes. Ten dodal, že sice neočekává hromadný návrat semaforů, nicméně na relevantních místech se budou Nizozemci i jinde vracet ke starým pořádkům. U nás by pořád ještě stačilo další a další „kruháče” nestavět, nesmyslných aplikací tohoto řešení jsme viděli už nespočet.
![V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami - 1 - Kruhovy objezd 2025 ilustracni volne 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami - 2 - Kruhovy objezd 2025 ilustracni volne 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![V Nizozemsku už zjistili, že kruhové objezdy mohou víc škodit než pomáhat, nahrazují je zpátky klasickými křižovatkami - 3 - Kruhovy objezd 2025 ilustracni volne 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Kruhový objezd je dobrý nápad, ne vždy je ale vhodným dopravním řešením. Málokde se to nebojí přiznat, v Nizozemsku už jsou schopni se jich zase zbavovat ve velkém. Ilustrační foto: Pixabay, CC0 Public Domain
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Lamborghini vyzvalo na souboj BMW M s označením CS. Zdánlivě nerovné klání skončilo ostudou slavné značky
před 6 hodinamiNové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
včeraNadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
11.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Své auto roku 2025 už si zvolili i Američané, také v jejich případě lze mluvit o frašce a absurditě
15.1.2025Faceliftovaná Tesla Model Y se poprvé ukázala na reálných fotkách. A nevypadá dobře, i když zkazit moc nebylo co
15.1.2025Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
15.1.2025Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
15.1.2025John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
15.1.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.12. 23:55 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 02.12. 22:52 - petr_riha
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.12. 09:12 - Předseda
- Politický koutek 02.12. 07:01 - Jaggie
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch