Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už i u nás. Stát vezme vaše peníze a dá je jiným na elektromobil, dost podezřele
14.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Velké elektrické přerozdělování se nám dosud vyhýbalo. Už to neplatí, český způsob řešení této věci má ale tradičně daleko k transparentnímu.
Stát rozdá na dotacích na elektromobily 80 milionů korun. Jenže ne všem a ne na jakékoliv elektromobily - luxusní a terénní vozy jsou z programu předem vyloučeny. Dotace mají mířit na nákup aut nižší střední třídy a dodávek, tedy očekávejme něco jako Nissan Leaf nebo možná Volkswagen e-Golf mezi auty vozícími spíš lidi než náklad.
Dotace mají být dostupné malým a středním firmám a má pokrýt až 70 % z ceny auta. Celková částka 80 milionů korun má být rozdělena na kousky ne menší než 70 tisíc korun na jedno auto a ne větší než 3 miliony korun na jednu firmu. Nepodnikající fyzické osoby se nekvalifikují a stejně tak jsou předem vyloučeny firmy v Praze; naopak zvýhodněné mají být firmy z oblastí s vysokou nezaměstnaností.
Konkrétní důvody zavedení takových podmínek nejsou známy, víme ale, že žádosti o dotace bude možné podávat od dubna do konce července. A že posuzování bude probíhat formou soutěže, tj. až po podání všech žádostí budou všechny vyhodnocovány a porovnávány mezi sebou. Kolik peněz a zda vůbec nějaké firma dostane, se bude řídit také její velikostí.
Druhá část tohoto dotačního programu nabídne balík 180 milionů a má být určena „na pilotní projekty k zavádění technologií akumulace energie a technologií k získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslové výrobě”, píše ČTK. Co si pod těmito slovy představit, je otázkou. Víme ale, že firmy mají mít možnost také získat dotace v minimální výši 50 tisíc korun na vybudování dobíjecí stanice - ovšem neveřejné.
Pokud vás udivuje složitost systému, nejste sami - vše předem působí dojmem, jako by to bylo někomu ušito až příliš na míru. Dotace, nikoliv zvýhodnění, nesmí být přidělena subjektu z Prahy, musí to být firma, zadotovaná nabíječka nesmí být zpřístupněna veřejnosti a otázkou je i to, jak souvisí dotace na elektromobil se zaměstnaností. Důvody pro daný konstrukt jistě existují, otázkou ovšem je, nakolik se ty skutečné dozvíme.
Pozoruhodná je i ona dotace na neveřejnou nabíječku. Pokud má být zvýhodněna firma z oblasti s vyšší nezaměstnaností, tu nabíječku si dost pravděpodobně bude muset postavit, protože dostupnost nabíjecích míst s dost velkou rychlostí nabíjení je v ČR nevalná. Ve velkých městech nabíječky jsou, v Praze jich mapa ukáže docela dost - ovšem firma z hlavního města je předem vyřazena. I to je zvláštní - tam, kde by bylo možné elektromobil alespoň trochu smysluplně používat, není program k dispozici.
Jeden z komentujících na webu iDnes.cz, který tuto zprávu zveřejnil též, měl údajně o dotaci zájem, ale zanechal toho, když naznal horu papírování - včetně např. nutnosti projektu, na pořízení auta - a fakt, že z auta z cenou 750 tisíc korun může jako malá firma dostat jen třetinu a zároveň jen 210 tisíc korun. Jako ověřenou informaci to neberte, ale nedivili bychom se, kdyby to tak skutečně bylo.
Zmíněných 80, resp. 260 milionů korun pochází dle dostupných údajů z Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Nevíme, jak moc v těchto částkách figurují evropské dotace, ale to je celkem nepodstatné - peníze nás všech jsou to tak jako tak, ať cestou do této kasičky putovaly kudykoli. Více nejistoty nás trápí v souvislosti s tím, zda si nakonec pár menších firem Agrofertu sídlících mimo Prahu, nepořídí Nissany Leaf jako služební auta. Třebaže dotační program má na svědomí ministerstvo průmyslu a obchodu, které je v současné době v režii ČSSD...
Podle dostupných informací by se třeba Nissan Leaf měl dát pořídit s novou dotací
Zdroje: ČTK, iDnes.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
31.1.2025 - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
30.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Shakedown Test - 2. den převzala žezlo Yamaha včera 12:06
- HRC Honda: Místo Repsolu Castrol včera 10:45
- Shakedown Test - 2. den průběžně včera 09:59
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 31.1.2025
- News z EWC Endurance 31.1.2025
Nejnovější články
- Polovinu mladých v Německu vyhazují od testů v autoškolách. Profesor psychologie zkusil vysvětlit, co se to s námi děje
před 8 hodinami - „Americký Concorde” vrací na oblohu nadzvukové cestování. Za sebou má první test, při kterém pokořil rychlost zvuku
před 10 hodinami - Ven se dere úplně nové auto pro puristy s řadovým šestiválcem, konstrukčně zůstane vážně tradiční
před 11 hodinami - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
včera - Novou nejlevnější Ladu ve verzi kombi odhalil únik přímo z továrny, na svou cenu vypadá velmi lákavě
včera
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 02.01. 22:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.01. 19:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus