Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Úřad zkoušel „krást” auta s bezklíčovým vstupem, byl pozoruhodně úspěšný
9.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
O rizicích bezklíčového vstupu a startu se ví už delší dobu, stále jim ale není věnována dostatečná pozornost. Jeho zneužití je přitom mimořádně „čisté”.
Krádeže aut s bezklíčovým přístupem a startováním nejsou žádnou novinkou, psali jsme o nich víckrát. Všechny spojuje zařízení, které jakýmkoliv způsobem přiměje auto si myslet, že je modul blízko, ale ve skutečnosti to není pravda. Tahle zařízení jsou na celém světě dostupná na internetu a americký úřad NICB, National Insurance Crime Bureau, Národní úřad pojišťovacích podvodů, vyzkoušel jedno z nich na pětatřiceti různých moderních autech.
Zařízení, kterým úřad zkoušku prováděl, se jmenovalo „Relay Attack Unit” a bylo vyvinuto právě k testování zranitelnosti podobných způsobů otevírání a startování aut. Mělo dvě části a bylo schopné zachytit signál přístupového modulu ze zhruba tří metrů. Jeden „zloděj” byl poblíž auta, když ho jeho majitel zamykal a odcházel od něj - tak získal signál modulu. Druhý lupič pak s druhou částí zařízení, která se pro elektroniku auta vydávala za přístupový modul, přišel k vozu a vzal za kliku.
Ve spolupráci s americkou sítí autobazarů Car max bylo testováno 35 aut. 19 se jich podařilo odemknout a s osmnácti se podařilo i odjet. To je „úspěšnost” 51 % v případě ukradení celého auta, 54 % v případě jeho „pouhého” vykradení. Pozoruhodná až děsivá je také skutečnost, že po takovéhle krádeži nezůstávají žádné důkazy a je opravdu těžké ji odhalit, pokud zloděje někdo nechytí při činu nebo pokud není krádež natočena bezpečnostními kamerami.
Podle Rogera Morrise, mluvčího NICB, není možné zjistit, jaké množství aut bylo takto ukradeno - opět proto, že neexistují důkazy. Majitelé aut a dokonce i policie také nemusí vůbec vědět, že taková technologie existuje. „Pro majitele auta není varování ani vysvětlení,” říká šéf NICB Joe Wehrle. „Pokud někdo nevidí tenhle zločin na bezpečnostní kameře, není způsob, jakým by se majitel nebo policie dozvěděli, co se skutečně stalo,” pokračuje.
Automobilky ovšem o takovéto hrozbě vědí. Wade Newton, mluvčí Aliance výrobců automobilů, v prohlášení uvedl, že kyberbezpečnost je nadále jednou z nejvyšších priorit automobilového průmyslu. „Jak tomu rozumíme, tento konkrétní nástroj je technologií nabitým ekvivalentem rozbití zámku nebo otevření auta háčkem prostrčeným kolem těsnění okna,” pokračoval.
Takováto zařízení jsou dostupná ke koupi z různých zdrojů, jak říká dále Roger Morris. Počítačově zručný zloděj si je může vyrobit i sám. „Svůj” testovaný přístroj NICB prý získalo „od bezpečnostního experta ze zámořské firmy”, která nabízí „výrobcům a organizacím bojujícím proti krádežím aut testování nedostatků systémů různých vozidel”.
Obrana proti tomuto způsobu krádeže auta je dobře zabezpečená garáž, ale není ani zdaleka dostatečná. Někdy totiž s autem jedete na nákup nebo kamkoliv jinam a zloděj klidně může sedět v autě, vedle kterého parkujete, nebo jet za vámi a počkat si, až budete zamykat auto. Na parkovišti u obchodního domu nebude pomalu jedoucí auto nikomu nápadné.
Jak ukázala i starší studie na podobné téma, náchylná k ukradení je obrovská spousta takto vybavených aut. Samozřejmě je možné doinstalovat např. mechanické zabezpečení řadicí páky, ale tím přijdete o komfort skutečně bezklíčového přístupu. A samozřejmě je možné si tenhle systém vůbec nepořizovat, což je zatím jediná stoprocentní obrana. Je ale pravděpodobné, že automobilky brzy přijdou na způsob, jakým svá auta lépe zabezpečit, doufejme...
Startujete-li motor tlačítkem, takhle je možné s vozem odjet
Relay Attack Unit je zařízení sloužící k testování, ale funguje podobně jako některé přístroje zlodějů
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
před hodinou - První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
včera - Slavná reklama Audi se skokanským můstkem fascinuje i 38 let po svém vzniku, pomocnému lanu navzdory
7.1.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Záběry buldozeru odklízejícího elektrická auta odstavená na silnici během požárů v Kalifornii jsou výmluvným obrazem dnešní doby
před hodinou - Jak moc VW kašle na zákazníky? Konec „manuálních” verzí Golfů GTI a R to ukazuje v plné nahotě
před 3 hodinami - Následky exploze Tesly u Trumpova hotelu připomínají, že vaše auto toho o vás ví moc. A většina automobilek to vyslepičí kdekomu
včera - Porsche začalo prodávat montované domky za desítky milionů. A není to zase tak špatný nápad, jak se může zdát
včera - Škoda odhalila facelift Enyaqu. Neřeší nic, automobilka se chlubí tím, že na nabití ujede o 1 km víc
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.09. 05:16 - petr_riha
- Rady k výběru auta? 01.09. 04:27 - Čičo
- Další zajímavá autovidea 01.08. 23:27 - Lachende Bestien
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.08. 20:14 - řidičBOB
- BMW Divize 01.08. 18:52 - M.Z.
- Rychlodotazy 01.08. 17:50 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 01.08. 13:47 - Lachende Bestien
- Pneu koutek 01.08. 08:31 - Snowman000