Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
1.11.2024 | Petr Prokopec
Tohle je velmi výmluvné selhání autonomních systémů a dokonalá ukázka toho, co nám na nich tak vadí. V situacích, kdy by nemusely dělat nic, jednají jako splašené. A když už by konečně byly k něčemu, „nevšimnou si” ani rozpláclého jelena na přídi.
Pokaždé, když mířím na chatu v pozdějších hodinách, kdy již začíná být šero či úplná tma, jedu posledních pár kilometrů pomalu krokem. Důvodem je lesní zvěř, která nejspíš přišla na to, že přebíhání silnice je úžasnou adrenalinovou zábavou. A protože je jí všude kolem opravdu mnoho, často musím během oněch asi 10 kilometrů prudce zašlápnout brzdový pedál navzdory pomalé jízdě. Nepříjemné, ale pořád lepší než mít jelena na klíně.
Pokud bych měl vůz s různými pokročilými asistenčními systémy, které mají posloužit jako základy pro autonomní řízení, možná by mě to svádělo zvolit i vyšší tempo. Však všemožné radary a kamery mají vidět i to, co lidské oko v noci nemůže vidět. To by ale byl velký omyl, jak dokazuje i selhání tzv. plného autonomního řízení Tesly (alias FSD), na které se při jízdě noční dálnicí do určité míry spolehl majitel Modelu 3, který si na internetu říká Paul S.
Jeho zkušenost je vážně bizarní a nejlépe ji dokumentují přiložené materiály. Na těch je vidět, jak jeho Model 3 v plné rychlosti na dálnici sestřelí jelena, aniž by se elektronika vozu o cokoli pokusila. Jeho vůz přitom měl v okamžiku nárazu aktivované FSD, to však neudělalo nic a dokonce ani nijak nezareagovalo na samotný náraz. A muselo jít o slušnou pecku - jak Paul S. uvádí, došlo k poškození nárazníku, zatímco kapota se posunula tak, že se zastavila jen pár centimetrů před čelním sklem.
Udivený majitel vozu přitom trefně dodal, že za normálních okolností systém bezdůvodně brzdí mnohokrát denně, zrovna v případě, kdy reagovat měl, ale neudělal vůbec nic. A nezaskočil ho ani jelen rozmáznutý na přídi, prostě jel dál, jako by se nechumelilo. A to je přesně to, co těmto systémům pravidelně vyčítáme.
Kdyby řešily 99 % problémů a sem tam zasáhly, kdy to není třeba, fajn. Kdyby neomylně řešily 95 % problémů a zbytek byl na vás, fajn. Ale ono je to obvykle tak, že systém 10krát zasáhne, kdy se vůbec nic neděje, jednou, kdy se něco děje, a pak 30 problematických případů ignoruje. Je to velmi zoufalá bilance a je celkem jedno, jestli se bavíme o systémech Audi, BMW, Mercedesu nebo Tesly. Žádný z nich ani zdaleka, ale ani zdaleka nefunguje tak, že by byť jen naznačoval, že skutečné autonomní řízení přijde příští rok.
Sám případ z videa níže je ostatně v kontextu s údivem majitele velmi výmluvný, podívejte se na zachycené sami.
Poslední kolize jdoucí na konto autonomního řízení FSD jen připomíná, jak daleko jsme od toho, abychom se dočkali skutečného autonomního řízení. Nebo je snad přípustné, aby takový systém ignoroval jelena uprostřed cesty? A ignoroval, že ho právě „sejmul”? A to v situaci, kdy dokola kolem brzdí v situacích, kdy se reálně neděje vůbec nic? Odpovězte si sami. Foto: Tesla
Video is cut right before sensitive things appear on screen. Safe to watch. pic.twitter.com/FaXD6Gr68S
— Paul S (@TheSeekerOf42) October 28, 2024
Zdroj: TheSeekerOf42@X
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii včera 12:07
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship včera 12:00
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Expert rozebral vrcholnou „papalášskou” Ladu na díly. A objevil komponenty ze všech koutů světa
včera - Elektrická Kia se zrychlením supersportů ruinuje majitele, roční se po obřím propadu hodnoty prodává téměř za polovinu
včera - BMW už za týden zredukuje emise svých dieselů o 90 procent, k dobrému mu to ale nikdo nepřičte
včera - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
včera - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva