Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Těchto 10 aut bude brzy odpad, podle vlády. „Ekodaň” nabobtná
18.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
„Poplatek na podporu odstranění autovraků” se nově má týkat i docela nedávno vyrobených aut. Podívejte se, co bude klasifikováno jako odpad.
Je třeba omladit vozový park. Tak vysvětluje vláda snahu rozšířit ekodaně, ekopoplatky, ekovýpalné - nazvěte to, jak chcete - i na auta plnící normu Euro 3. Tenhle záměr ostatně není novinkou, hovořilo se o něm už v květnu loňského roku, až nyní ale nabral reálné obrysy. Zejména pak datum, od kterého má zpřísnění začít platit - leden roku 2018.
Výši poplatků už také známe - za Euro 3 se mají platit 3 tisíce korun, za Euro 2 se má částka zvednout na 5 tisíc korun a za auta plnící Euro 1 nebo „žádné Euro” to má být 10 tisíc Kč. To znamená, že kdokoliv bude chtít auto zhruba z let 2000 - 2005, bude muset uhradit státu „poplatek na podporu (...) odstranění vybraných autovraků”. Přesně do tohoto ustanovení zákona 383/2001 Sb. o odpadech se zmíněné automobily vejdou.
Cílem tohoto poplatku je odradit zájemce od koupě „autovraků”, neboť dodatečné zpoplatnění registrace je pochopitelně zdraží. Lidé by si tak měli kupovat lepší a novější auta nezatížená daní, tato logika ale poněkud kulhá. Pokud chci koupit auto třeba za 50 tisíc Kč a stát jej zdraží o 10 tisíc Kč, pravděpodobně si jej nekoupím vůbec a půjdu pro auto o 10 tisíc Kč levnější, na které i s „daní” budu mít. Za 40 tisíc korun si tedy koupím starší či horší stroj.
Že „ekodaň” (oficiálně se to jmenuje poplatek, ale protože za to nic nedostanete a platit to musíte, daň na to sedí více) nebo ještě lépe „ekoberně” (protože státu nic nedáváte, on si to vezme ať chcete nebo ne) má tento dopad, už není spekulací, ale holým faktem. Statistika říká, že od jejího zavedení v roce 2009 se věk vozového parku v České republice zvýšil zhruba o rok, zavedená úprava má tedy přesně opačný efekt. A sluší se dodat, že toto se děje za situace, kdy prodeje nových aut trhají rekordy. Jiné okolnosti tedy průměrnému věku aut pomáhají, přesto jej umělé zdražování vybraných starších aut táhne dolů.
Není ale pravdou, že by úprava neměla žádný pozitivní efekt, tedy jak pro koho. Stát dosud vybral na ekodaních nehorázné 3 miliardy korun. Tři miliardy, za které by si lidé, kteří si v minulých letech kupovali nové auto, mohli vybrat něco novějšího, lépe vybaveného nebo v lepším stavu. Tři miliardy, které byly od občanů vybrány navíc ke zdanění mezd zaměstnanců a zisků podnikatelů, k velmi vysoké DPH úplně na všem, co si koupíte a ke zdanění paliva, kdy cca polovinu ceny benzínu u pumpy tvoří daně.
Je tedy pokrytecké hovořit o snaze omladit auta českých řidičů, ale přitom podnikat kroky, které zcela očividně vedou k jejich stárnutí. Hovoří se také o tlaku automobilek, které chtějí prodávat více aut, z výše zmíněného je ale zřejmé, že na prvním místě je tady tahání dalších peněz z kapes občanů. A v tomto případě hlavně těch, kteří jich nemají nazbyt.
Je znakem inteligence poučit se z vlastních chyb a zjevně nefunkční institut „ekodaně” volá spíše po zrušení. Však to na první pohled nedává smysl - vozový park stárne, tak zavedeme ekopoplatky, ale vozový park stárne ještě víc. Tak potom ty ekopoplatky zvýšíme, protože vozový park stárne, aby stárnul dál? A znovu dokola? Jenže ono to smysl dává - tři miliardy přitekly a s novými poplatky přiteče ještě více.
Je opravdu absurdní označovat auta plnící normu Euro 3 za „autovrak” či „odpad”, který má zmizet ze silnic. Abychom si to ukázali v barvách, podívali jsme se do nabídky ojetin na auta, která do této kategorie spadají a jejichž registrace, resp. přepis má být nově zpoplatněn, aby si je lidé raději nekoupili.
Záměrně jsme často vybrali extrémy - auta, která budou nebo už jsou ceněnými veterány s cenovkami v řádech milionů korun, o která se majitelé pečlivě starají a která jsou často v lepším stavu než leckteré pětileté auto z firemní flotily. Ale dopadne to také na docela normální vozy, které si za pár set tisíc můžete koupit místo nové Fabie a nemusíte koupit vůbec horší. Pojďme se na tu desítku podívat.
10 aut, která mají být dle vlády klasifikovány jako „odpad” či „autovrak”
1. BMW Z8
Tohle Bondovo auto je tak krásné, až se člověku podlomí kolena. Vzniklo jich jen pár a mají techniku z BMW M5 E39, takže asi tak to nejlepší, co lze od BMW na přelomu století očekávat. Kus na fotkách je barevnou kombinací trochu nudný, ale v inzerátu se píše „ve stavu nového” a na fotkách to tak vypadá. Dle ministerstva životního prostředí ale už brzy odpad. Ptáte se na cenu? 264 500 Eur, tj. cca 7,15 milionu korun.
2. Porsche Carrera GT
Další vůz, u kterého fanouškům hrozí mdloby, zejména pokud ho vidí nikoliv stát, ale hýbat se slušnou rychlostí. Protože atmosférický desetiválec Carrery GT zní jako desetiválce z Formule 1. Stříbrná barva jí sluší snad nejvíc a většina jich bude v perfektním stavu. Tenhle kousek za bratru 895 tisíc Eur (cca 24,2 milionu korun) má najto jen asi 6 tisíc kilometrů. Ukázkový vrak, který nepatří na silnice.
3. Mercedes-Benz CLK GTR
Dobře, tohle asi není auto, které by si chtěl koupit leckdo, zejména kvůli ceně 2 462 400 Eur, tj. asi 66,6 milionu korun. Jenže je to stroj, se kterým se dá normálně jezdit v provozu a který tedy spousta lidí bude chtít používat i na veřejných silnicích. A že je se 6 500 najetými km a pečlivým servisem ve vynikajícím stavu, je nepochybné. I on plní jen Euro 3, zjevný budoucí odpad.
4. Aston Martin Vanquish V12
Další Bondovo auto, ovšem z novějšího filmu než Z8, je Aston Martin Vanquish. Stáří na něm je trochu vidět, zejména v interiéru a v tom, že vzadu nemá LEDková světla, která dnes nabídne už kde kdo a Aston je má už také léta. Jenže to pořád je krásné a schopné auto. Tenhle stroj, pardon opad má za sebou jen 24 500 km. Je k mání za 99 800 Eur, tj. cca 2,7 milionu korun.
5. BMW řady 3 E46
Tahle generace řady 3 je podle mnohých fanoušků to nejlepší, co v této třídě vyjelo z bran BMW. Ještě dnes umí být elegantní a nabídne velmi dobré řidičské zážitky. Není to nijak velké auto, ale to může být i výhodou. Pokud chcete vrchol, leckdy stojí miliony, jako tato M3 CSL. Anebo můžete sáhnout po obyčejnějším sedanu s M-paketem, který má ale málo najeto a stojí jako Fabie, třebaže nabídne třílitrovou řadovou „šestku”. Oba vozy plní Euro 3 a oběma je podle vlády třeba pomoci šrotu.
6. Alfa Romeo 147 GTA
Busso pod kapotou tohoto vozu možná není úplně úsporný motor, ale je tak návykový, že kterýkoliv petrolhead s ním byť jednou jel, zanechalo to v něm následky na celý život. Tahle 147 GTA nabídne i jakous takous praktičnost, protože to je hatchback, a dodnes svými 250 koňmi zvládá být silnější než nejnovější Golf GTI nebo Octavia RS. To vše za 21 900 Eur (cca 590 tisíc korun) s 66 400 najetými kilometry. Hurá na okruh? Kdepak, na vrakoviště říká ministerstvo.
7. Volkswagen Golf R32
Je-li člověk fanda hot hatchů, může si pořídit Golf GTI. Jenže to nebyl vrchol nabídky, tím byl aspoň u čtvrté a páté generace Golf R32. Měl unikátní šestiválec VR6, který byl sice před přední nápravou, ale s pohonem všech kol byla tato auta docela fajn. Musíme se opakovat s rozdílem v emisích oproti modernějším dieselům? Tenhle kousek se zhruba 22 tisíci km může být váš za 31 990 Eur, tj. asi 865 tisíc korun. Mezi dalším „šrotem” z tét doby mu to bude slušet.
8. BMW 745i E65
Leckterý zákazník řady 5 možná pokukuje po řadě 7, že si ji jednou koupí, naspecifikuje úplně do plné výbavy a bude s ní spokojeně jezdit. Pokud nepotřebujete ten akt specifikace auta přesně podle sebe, lze si řadu 7 pořídit už teď. Jen pospěšte, nebo vám vláda zdaní řadu 7 v perfektním stavu s příjemným osmiválcem N62B44 označí za odpad.
9. Audi S6
Pokud fandíte spíš ingolstadtskému quattru než zadnímu náhonu BMW a Mercedesu, na výběr je třeba Audi S6 z roku 2002. 340 koní, hromada komfortu a pokud narazíte na málo jetý kousek, jako např. ten na fotkách máte před sebou stovky tisíc spokojených kilometrů. Podle názoru vlády byste s ním ale měli ujet maximálně pár desítek kilometrů na nejbližší „vrakáč”.
10. Maserati Quattroporte
I tohle auto z dílny italské firmy Maserati, které má pod kapotou 4,2litrový osmiválec vyvinutý spolu s Ferrari, plní ve svých prvních verzích páté generace normu Euro 3. Je to stroj v očích mnohých lepší než vozy od BMW nebo Jaguaru, i proto, že je oproti nim dost vzácný. Tenhle stroj má za sebou 29 tisíc kilometrů a stojí 28 tisíc Eur, tj. asi 757 tisíc korun. Krásná nabídka a s náročnější údržbou vám pomůže vláda „ekodaní”.
Vážení vládní činitelé, tahle auta nejsou vraky ani odpad, jsou to krásné kousky žijící mechaniky, které budou sloužit ještě léta, jsou v reálném provozu ekologičtější než leckterý diesel plnící Euro 5 a úspornější než leckterý downsizovaný turbomotor. A která byste si možná i vy koupili radši než novou Fabii. A nemusíme zacházet ani do takových extrémů - našli bychom spoustu aut z této doby, která by byla snad pro většinu Čechů něčím víc, než co mají doma. Rozšíření „ekodaně” je nesmysl, jedinou smysluplnou změnou by bylo její zrušení...
Zdroj: iDnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024 - Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva