Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Takhle se dnes kradou auta, bezklíčový vstup je otevře každému
5.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Pomocí nedrahého řešení dokáží zloději zneužít i klíč ležící u vás doma. Vůz ukradnou rychle, nepozorovaně a bez poškození.
Moderní systémy bezklíčového odemykání a startování jsou velmi pohodlné. Když přijdete k autu a klíč máte v kapse, stačí vzít za kliku a vůz se odemkne. Startování probíhá také pomocí tlačítka, nikam nemusíte strkat klíč, můžete ho nechat v kapse nebo ho odložit někam v interiéru. Jenže s tímhle pohodlím také přichází problémy - auto lze snáze ukrást.
V jisté době měli podobné problémy zejména majitelé Range Roverů. Tahle auta se kradla jako na běžícím páse a pojišťovny je nechtěly pojistit, pokud člověk neměl uzamčenou garáž, což ve městě pochopitelně nemá každý. Problém byl údajně právě v systému bezklíčového odemykání a startování, který byl ale zrovna u Range Roverů příplatkový a člověk si ho nemusel objednávat. Byla v něm údajně chyba v zabezpečení, kterou Land Rover odstranil při svolávací akci.
V tomto případě šlo o specifický problém se zabezpečením jednoho modelu auta, k podobně snadnému odcizení jsou ale prý náchylné prakticky všechny vozy s bezklíčovým vstupem. Varuje před tím policie v Německu, konkrétně v Hesensku, kde mělo být jen v poslední době ukradeno tímto způsobem na 80 aut prémiových značek. Zloději tam používají až geniálně jednoduché řešení postavené na zesilovači rádiových vln. Ten jen přiměje auto si myslet, že jinak vzdálený klíč v blízkosti. Vytipují si tedy majitele vozu s napadnutelným systémem odemykání, ke dveřím domu umístí jednu jeho část, která najde signál klíče a pošle ho druhé části, která je v bezprostřední blízkosti auta. Vůz se tedy odemkne, když zloděj vezme za kliku. Stejným způsobem jej i nastartuje a odjede.

Bezklíčový vstup či start dnes nabízí spousta aut
Auto je tak ukradeno během chvíle, bez jakéhokoli poškození samotného vozu i podezřelého jednání pro okolí. Pochopitelně, zloděj takto „má klíč” jen pro prvotní odemčení a odjezd, později už jej nemůže použít. S vozem ale lze dojet bez fyzické přítomnosti klíče v autě či jím vydávaného signálu (zkuste auto s „keyless start” půjčit někomu nastartované bez klíče - dojede s ním klidně do Užhorodu a většina vozů si ani nebude „stěžovat”, že klíč „nevidí”) prakticky kamkoli a tam se jej zcela zmocnit konvenčními metodami nebo jej použít třeba na náhradní díly.
Další, podobnou ale trochu jinou možností je zesílení vyhledávacího signálu automobilu, který normálně klíč registruje jen nedaleko od vozu, obvykle na desítky desítky centimetrů. Tento způsob je užíván zejména v USA, v Los Angeles se nyní takovéto mysteriózní krádeže objevují častěji. Zloděj přijde k autu, aktivuje zesilovač vyhledávání, auto najde klíč prý až 100 metrů daleko, odemkne se a umožní nastartování. Pak nic nebrání tomu, aby zloděj odjel. Takovéhle krádeži byl svědkem americký novinář Nick Bilton. Přitom ony zesilovače údajně mohou stát jen pár stokorun, hovoří se o zařízení za 17 dolarů (asi 420 Kč) nabízeném třeba na eBay.
Že to není jen internetový „hoax” potvrdil Boris Danev ze švýcarské fimy 3DB Technologies, absolvent curyšské univerzity v oboru počítačových věd. Ten už dříve se svými kolegy zpracoval studii, která na zneužitelnost systémů bezklíčového vstupu upozorňovala a z níž v tomto článku též čerpáme. Podle něj lze za částku do 100 dolarů postavit zesilovač, který funguje podobně jako megafon - to, co by normálně měli slyšet jen lidé kousek od vás, se rázem donese na desítky metrů daleko, v otevřeném prostoru i dále.
Ve studii toto řešení, které vůbec nezasahuje do samotného kódování signálů mezi autem a klíčem, vyzkoušel na 10 modelech 8 různých výrobců automobilů. Dokázal až z osmi metrů přebírat signál klíče a navázat tak vzdálené spojení mezi autem a klíčem, aniž by majitel pojal jakékoli podezření. V praxi je omezením maximálně dostatečně rychlý přenos signálu mezi oběma stranami komunikace, Danev ale říká, že teoreticky lze uskutečnit dálkový přenos i na kilometrové vzdálenosti. V testu s pomocí jednoduchého přístroje vyzkoušel vzdálenost maximálně 60 metrů a otevřel i odjel s šesti auty z deseti. Na kratší... se všemi.
Zní to trochu děsivě, proti takovýmto metodám se ale lze bránit, ne však dokonale. Nejlepší je vlastní uzamčená garáž či hlídané podzemní parkoviště, ale tenhle luxus není dostupný všem. Onen signál takovéhoto klíče, resp. přístupového modulu, není zas tak silný, takže stačí ho nenechávat nedaleko míst, kam se může dostat někdo cizí, tedy třeba v kabátě na věšáku za dveřmi. Takovéto umístění klíčů je nejpohodlnější, ale z tohoto hlediska také dost nebezpečné, protože metr přes dřevěné dveře signál najít jde.
Můžete tedy klíč nechávat v ložnici či někde uprostřed domu, rozhodně ne blízko oken či dveří. Anebo, třebaže to zní trochu paranoidně, můžete klíč doma balit i do alobalu. Zní to divně a zejména majitelé luxusních aut asi nebudou ochotni vyrábět si alobalové krabičky, aby do nich každý den schovávali klíče od auta. Ale hliníková fólie vážně dokáže signál odstínit, stejně jako třeba lednička nebo cokoli, co poslouží jako Faradayova klec, která odstíní signál klíče od okolí. Zavírat ale klíč od auta do lednice...
Podobně jako s internetem se dá říci, že nejlepší ochrana proti takovémuto způsobu ukradení auta je používat jiné metody, jak ho odemknout, tedy „keyless” prostě nemít - však on klasický klíč s tlačítky pro dálkové odemknutí není zase takové nepohodlí. Samozřejmě, ani tohle není metoda, která by byla zcela odolná proti loupežníkům, riziko krádeže je ale přece jen menší.
Zjednodušená schémata ukazují dva typické způsoby fungování bezklíčového vstupu, dva možné způsoby zneužití a kde vůz na klíč obvykle reaguje
Řešení zkrátka nasimuluje blízkou přítomnost klíče u vozu, i když je desítky metrů vzdálen. A s autem pak lze zacházet, jako byste klíč drželi v ruce
Bezklíčové odemykání může být snadným způsobem, jak ukrást auto (ilustrační foto)
Již starší video ukazuje, jak snadno se zloději dokážou dostat do aut vybavených bezklíčovým vstupem. V tomto případě jim šlo jen o vstup, kradli „pouze” věci odložené z interiéru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
včeraPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejnovější články
K mání je zapomenutý pokus Francouzů o rychlý lidový luxus, 1 z pouhých 300 aut dodnes pořádně nejezdilo
před 2 hodinamiPohádka o spolehlivosti elektroaut se dál rozpadá. Po první STK nepustíme zpátky na silnici 34 procent Tesel, říkají Nizozemci
před 4 hodinamiNový vrcholný Moskvič se nakonec začne prodávat na jaře. Výkonný a vybavený vůz větší než Škoda Kodiaq bude o dost levnější
před 5 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 7 hodinamiNěmci proklepli nejspolehlivější dostupné auto podle svých vlastních STK, kladů má na rozdávání
včera
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry