Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Švýcarsko zvyšuje postihy za rychlost, vězení je od určitého překročení jistotou
20.1.2013 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nedá se říci, že by se extrémně represivní přístup Švýcarů k potíraní pouhých dopravních přestupků setkal s úspěchem. Přesto v něm ještě přitvrzují.
Ve Švýcarsku v tuto chvíli žije necelých osm milionů obyvatel a na tamních silnicích zemře ročně kolem 330 lidí. To není vysoké číslo, přihlédneme-li ale k tomu, jaké ve Švýcarsku platí rychlostní limity (50, 80 a 120 km/h), jakým způsobem jsou vymáhány (velmi tvrdě) a jak moderní je tamní autopark (s průměrným stářím auta kolem osmi let je Švýcarsko v tomto směru jednou z nejvyspělejších zemí světa), jde spíše o dobrý důkaz, že spojitost mezi nejvyšší povolenou rychlostí, mírou jejího vymáhání a počtem obětí dopravních nehod je přinejmenším velmi vágní.
Poslední uzavřené mezinárodní srovnání statistik dopravních nehod OECD za rok 2011 přisuzuje Švýcarsku přesně 41 mrtvých na milion obyvatel. Jde nesporně o nízkou hodnotu, je ale srovnatelná například s tou platnou pro Německo (49), Irsko (42), Maltu (41) Dánsko (40), Japonsko (43) či Izrael (44). Je zkrátka srovnatelná se spoustou jiných zemí, které nejsou vyhlášené nějak zvlášť restriktivním přístupem k dopravě. Za pozornost pak stojí hlavně podobná pozice Německa, které je naopak známé tím, že na většině dálnic žádné rychlostní limity neplatí.
Navíc jsou tu i země, které si v tomto ohledu vedou statisticky ještě podstatně lépe. Například Velká Británie (31), Švédsko (33) nebo Norsko (34) jsou o kousek dále a i když zrovna v jejich případě o nějakém benevolentním přístupu k rychlým řidičům nemůže být řeč, drakonickými tresty rovněž neprosluly.
Švýcarsko je hezká země, ale ne pro řidiče, kteří vědí, co si s ohledem na své schopnosti, možnosti svého auta a okolní podmínky mohou dovolit
K tomu je třeba dodat, že postihy za rychlost byly už do loňského roku ve Švýcarsku nejtvrdší a také daleko nejmohutněji propagované. Švýcaři se vysloveně chlubí milionovými pokutami bohatým cizincům, kteří jeli na dálnici stejně rychle jako o pár kilometrů vedle v Německu - to je cílené PR a ne náhodné zjištění tisku. Navíc ani z hlediska meziročních trendů si Švýcaři nijak daleko nepomáhají - podle International Transport Forum jsou mezi 32 členskými státy dokonce osmou zemí s nejpomaleji klesajícím množstvím obětí dopravních nehod, a to rozhodně neplatí, že v tomto ohledu vítězí nějaké rozvojové země, ve kterých ještě včera jezdili na trakařích. Na druhém místě je Dánsko, třetí Izrael, Česká republika je mimochodem osmá, i když se 73 mrtvými na milion obyvatel má ještě co dohánět.
Pokud vám ještě z uší netečou statistická data, pak jich do vás ještě trochu napěchujeme. Ve Spojených státech totiž ročně umírá 105 lidí na milion obyvatel, tedy opravdu hodně, a to přesto, že vás tam i za relativně bagatelní porušení rychlosti klidně strčí na pár desítek hodin do chládku.
Člověk nemusí být Einstein, aby přišel na to, že Švýcarsku chybí k bezpečnějším silnicím něco úplně jiného než více represe. Co, to je otázkou, i pohled do Spojených států ale nasvědčuje tomu, že extrémně přísné tresty prostě k menšímu množství obětí dopravních nehod automaticky nevedou a řidiči svázaní strachem z postihů zabíjejí sebe nebo ostatní častěji, než ti čeští. Co na to Švýcaři? No zvýší postihy za dopravní přestupky, to je jasné. Od 1. ledna letošního roku tak vstoupil v platnost nový zákon, který represi posouvá do extrémních poloh, v Evropě jinde neviděných. Srovnatelné jsou v některých ohledech leda s těmi, které platí ve Spojených státech.
Švýcarsko vyšší rychlost jízdy nejenže tvrdě pokutuje, velmi záludně je i měří. Těžko bychom hledali jiné místo na Zemi, kde dopravní policie projevuje takovou snahu splynout se svými měřiči rychlosti s okolím
Rychlostní limity pro město, okresky a dálnice jsme si řekli, podle těchto míst se také liší přístup k udělování pokut. Finanční postihy jsou už roky prakticky stejné, maximálně bylo v průběhu času modifikováno to, pro jaké rozmezí je ta která finanční sazba platná. Aktuální stav asi nejlépe shrne následující přehled.
Pokuty za překročení rychlosti v obci
- 1 až 5 km/h nad povolenou rychlost: 40 CHF
- 6 až 10 km/h nad povolenou rychlost: 120 CHF
- 11 až 15 km/h nad povolenou rychlost: 250 CHF
Pokuty za překročení rychlosti mimo obec
- 1 až 5 km/h nad povolenou rychlost: 40 CHF
- 6 až 10 km/h nad povolenou rychlost: 100 CHF
- 11 až 15 km/h nad povolenou rychlost: 160 CHF
- 16 až 20 km/h nad povolenou rychlost: 240 CHF
Pokuty za překročení rychlosti na dálnici
- 1 až 5 km/h nad povolenou rychlost: 20 CHF
- 6 až 10 km/h nad povolenou rychlost: 60 CHF
- 11 až 15 km/h nad povolenou rychlost: 120 CHF
- 16 až 20 km/h nad povolenou rychlost: 180 CHF
- 21 až 25 km/h nad povolenou rychlost: 260 CHF
To nějak zvlášť krutě a neúprosně nezní, i když pokutovat překročení rychlosti o 1 km/h zní poněkud hloupě (jakkoli i Švýcaři berou v potaz odchylky měřidla - 5-7 km/h u stacionárních radarů a 3-5 km/h u laserových měřičů). Pokud vezmeme, že švýcarský frank stojí něco kolem 20 Kč a sečteme to se zmíněnými „tolerancemi”, pak třeba za 104 km/h na okresce dostanete ve Švýcarsku pokutu necelých 5 000 Kč. Nepěkná cifra, ale u nás postihy o tolik nižší nejsou. „Zajímavější” je, co se začíná dít za těmito hranicemi.
Další, bez nadsázky úchylné „schovávačky”. Podobných snímků ze Švýcarska najdete na internetu nespočet a ačkoli ne všechny jsou skutečné, tyto by být měly
Přiznejme si, dosud zmíněná překročení jsou docela bagatelní. Jet 65 km/h ve městě, stovkou na okresce nebo 145 km/h na dálnici asi nikomu husí kůži nenahání, jakkoli pochopitelně záleží na okolnostech. V rámci programu „Via sicura” ale byla přijata nová měřítka, která, mimo jiné, od 1. ledna 2013 považují vyšší než toto překročení považováno za trestný čin s vcelku (hořce) legračními možnostmi postihů. O těch už musí rozhodovat soud.
Za překročení rychlosti o 16-24 km/h ve městě, 21-29 km/h mimo město nebo 26-34 km/h na dálnici vás čeká pokuta do 10 000 CHF (přes 200 tisíc Kč, pravděpodobně pěkně socialisticky podle toho, jak moc dobře situovaní se soudu budete zdát) a zákaz řízení minimálně na jeden měsíc. Ani to není úplně nové (i když dříve se k tomu Švýcaři uchylovali až při vyšším překročení rychlosti a maximální pokuta byla 2 200 CHF, i kdybyste limit překročili o 50 km/h). Tím ale celá sága jen začíná.
Další metou jsou překročení limitu o 25-49 km/h ve městě, 30-59 km/h mimo město a 35-69 km/h na dálnici. V takovém případě vás už čeká finanční postih dle uvážení soudu (klidně ony milionové částky), pochopitelně delší zákaz řízení (opět bez jasného rozmezí) a možnost trestu odnětí svobody až na 3 léta. Ale neděste se, zde bude nejčastěji využívána alternativa v podobě trestu veřejně prospěšných prací. Všechno? Kdepak, tohle jsou pořád jen kosmetické změny dosavadních trestů, tou pravou novinkou je až následující.
Pokud totiž pojedete:
- 70 km/h nebo více v místě s povolenou třicítkou,
- 100 km/h nebo více v místě s povolenou padesátkou (město),
- 140 km/h nebo více v místě s povolenou osmdesátkou (okresky) a nebo
- 200 km/h nebo více v místě s povolenou stodvacítkou (dálnice),
začnou se teprve dít věci. V takovém případě vás čeká:
- zákaz řízení ve Švýcarsku nejméně na dva roky, v případě opakování navždy s možností znovuzískání licence po 10 letech od udělení trestu v případě pozitivního psychologického posudku,
- minimálně 1 rok trestu odnětí svobody s maximální sazbou 4 roky,
- možnost konfiskace vozu v případě, že soud dojde k závěru, že by tento krok mohl vést k odrazení přestupce od páchání dalších podobných skutků (že by se ve vězení mohlo jezdit autem?).
Jinými slovy, ve Švýcarsku nyní máte jistotu, že v případě jízdy rychlostí 206 km/h na dálnici se nebudete moc alespoň jeden rok ohnout ve sprše pro mýdlo. A to je docela bizarní představa, uvážíme-li, že na velmi podobné dálnici v nejmenované sousední zemi můžete jet ještě o 100 km/h rychleji, a to klidně kolem policejního vozu.
Někdy se policisté za měření nestydí, je to ale spíše výjimka
Švýcaři prostě postoupili do další úrovně, která je alespoň z našeho pohledu absurdní. Jízda, třebaže podobně vysokou rychlostí, je pořád jen porušení nějakého rychlostního limitu, které samo o sobě něco znamenat může a nemusí. Odrazovat řidiče od takového jednání, prosím, ale zavírat za něj automaticky za mříže? Co to je takových 145 km/h na liduprázdné noční okresce? Pro jednoho odpočinková jízda za zvuku vážné hudby, pro jiné závažná trestná činnost zasluhující roční vězení.
Postihy za další přestupky spáchané ve Švýcarsku bychom mohli rozebírat ještě déle než ty za rychlost, od ledna se ale povětšinou nemění. Pozoruhodné snad je už jen úplné zobecnění zákazu varování před kontrolami rychlosti, takže vyčítáno vám může být zřejmě i použití dálkových světel. Za zmínku ale stojí také některé starší absurdity, jako např. jízda na oranžovou na světelné křižovatce, a to ve smyslu „rychlý start před dalšími řidiči”, tedy když padá zelená (to vás bude stát 250 CHF). Nejet se stádem se prostě nevyplácí, ani když jste v jeho čele.
Další záležitosti asi nemá smysl rozebírat. Svůj názor si jistě uděláte sami, pro nás je výše uvedené dostatečným důvodem, proč se Švýcarsku raději vyhnout. Pokud to ale naopak shledáváte důvodem se do těchto míst vydat, pak vám přejeme šťastnou cestu...
Běžná policejní auta rozeznáte snadno, i když vypadají v každém kantonu trochu jinak. Při měření rychlosti nebo jiném sledování dopravy ale označená být nemusejí
Zdroje: Eidgenössisches Departement für Umwelt, Verkehr, Energie und Kommunikation, Bundesamt für Statistik Neuchâtel, OECD, International Transport Forum, ACEA
Foto: Domainwebcenter, Fahrzeugbilder, Blick, Polizei News, Loslachen.ch, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 16 minutami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před hodinou - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 3 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 4 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva