Slyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec

Může takový příběh mít vůbec dobrý konec? Ale to víte, že může, nakonec v žádné správné pohádce přece nechybí ekvivalent prince na bílém koni, který všeobjímající zlo jedním tahem zaplaší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Slyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec

před 4 hodinami | Petr Miler

Slyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec

/

Foto: Volkswagen

Může takový příběh mít vůbec dobrý konec? Ale to víte, že může, nakonec v žádné správné pohádce přece nechybí ekvivalent prince na bílém koni, který všeobjímající zlo jedním tahem zaplaší.

Někteří říkají, že postupný úpadek křesťanství v moderním západním světě způsobil jakési duchovní vakuum, které způsobuje, že lidé tíhnou k rozličným ideologiím, jež se stávají ekvivalentem náboženství. Výsledkem je pak neoblomná víra v cosi, ve své podstatě pohádka více či méně abstrahující od reality jakéhokoli druhu.

Asi vás nepřekvapí, že mezi takovými ideologiemi vidíme „zelené náboženství”, jehož součástí jsou dnes i takové prvky jako „zázračné děti”, kterým naslouchají davy. To vede mimo jiné k neoblomné víře v to, že během pár let zajistíme přechod společnosti jen na elektrická auta, což je z tolika technických a ekonomických důvodů reálně nemožné do takové míry, že tomu nikdo soudný nemůže věřit. Ale v náboženství je možné všechno - když jde chodit po vodě, nakrmit davy jedním chlebem či dokonce vstát z mrtvých, proč by nebylo možné nahradit stamiliony spalovacích aut elektrickými, že? To je vedle toho brnkačka.

Jsem příliš racionální člověk na to, abych věřil pohádkám, abych stavěl svou víru v cokoli kolem podobných příběhů. Pokud ale vy takovou potřebu máte a nechcete z jakéhokoli důvodu propadnout zelené víře, mám pro vás jinou pohádku, kterou můžete zaplnit ono duchovní vakuum. Přiznám se, že nejsem jejím autorem, ale pobavila mě, a tak si ji nechci nechat jen pro sebe. A nebojte, je velmi, velmi krátká.

Byl jsem na obědě s nizozemskými kolegy z mé hlavní práce, kde je tlak na stoprocentní elektrifikaci aut mnohem tíživější věcí než u nás. A jeden z kolegů chtěl obvyklé debaty na toto trochu odlehčit. V kostce řekl něco takového:


Představte si, že jsme skutečně začali žít ve světě, kde jsou všechna auta jen elektrická. Zvykli jsme si je kupovat, snášet jejich ceny, náklady provozu i limity použitelnosti. Žijeme v zásadě spokojené životy, stejně jako je žili lidé, kteří před staletími sedlali své koně.

Najednou ale přijde převratný nový vynález.

Jde o auto s poloviční hmotností a s poloviční cenou, kterému lze během asi 1/30 času dopřát několikanásobek dojezdu za jakéhokoli počasí. Auto, které vydrží dekády a i po půl století je možné ho vytáhnout ze stodoly a s minimálním úsilím mu vrátit život. Jeho provoz zásadně méně poškozuje silnice a vzniká se zlomkovou zátěží pro přírodu v podobě generovaných emisí CO2 či škod způsobených těžbou neobnovitelných vzácných kovů a dalších materiálů.

Jen si představte, jakou revoluci takové auto způsobí, jak moc by lidé byli takovou novou technologii nadšeni.

A ten převratný vynález má jméno: Auto se spalovacím motorem.


Musel jsem se hlasitě zasmát, ale ruku na srdce: Není to vlastně pravda? Není to důvod, proč po letech vnucování elektrických aut si v Česku takový vůz kupuje asi 5 % zákazníků, z nichž drtivá většina jsou firmy či státní instituce, které to z nějakého důvodu dělat musí či z iracionálních příčin dělat chtějí?

Problém elektromobilů je od začátku v tom, že nám vnucují v řadě ohledů inferiorní produkt za nižší cenu. To neznamená, že nemají své specifické výhody - jistě mají - lidé ale sledují spíš výše uvedené aspekty, ve kterých prostě prohrávají na celé čáře. A tak se nestalo nic z toho, co nám „pachatelé dobra” před léty stanovili za osud - je rok 2025 a automobilky, které měly nabízet jen elektrické vozy, je nenabízejí, země, které měly mířit k dominantně elektrickým parkům, se k nim ani neblíží a fakt, že celoevropská flotila aut čítá jen 1,8 procenta elektrických vozů, je výmluvná sama o sobě.

Kdyby přišlo něco skutečně nového a lepšího, ničeho ze zmíněného nejsme svědky, nevedou se žádné takové debaty. Realitou je, že nepřišlo nic a vnucováno je nám něco tak komplexně horšího, že se údajně dávno překonaná technologie jeví být něčím dramaticky lepším jako v oné „pohádce”.

A víte, co je nejvtipnější? Že tahle pohádka už se jednou stala, elektrická auta byla před více než 100 léty dominantní technologií, pak ale přišel onen převratný nový vynález. Berte to celé s humorem, nadsázkou, byť chápeme, že kazatelé elektrické víry pro takové žertování smysl nemají. Ale pro ty, kteří „zelenému náboženství” nepodlehli a chtějí svá srdce naplnit vírou v něco lepšího pro případ, že by přece jen ovládlo naše životy, je zmíněná pohádka docela hezký příběh se šťastným koncem, který se snadno může stát znovu. Snad nezajdeme tak daleko a zdravý rozum zvítězí dřív.


Slyšte pohádku o světě plném elektrických aut, kterému jsme se už teď měli blížit. Má překvapivě dobrý konec - 1 - Jaguar I-Pace desitky nabijeni 2023 Perex
Ani podobně vypadající svět nemusí být tak bezútěšným místem, jak se dnes může zdát, také do něj ale může vtrhnout rytíř na bílém koni. Dokonce by to byl starý známý... Foto: Jaguar

Zdroj: Autoforum.cz

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.