Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Skryté novinky pro řidiče: přednost na kruháčích se mění. A není to jediná změna
20.3.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jako by řidiči nebyli už nyní mateni přemírou příkazů, zákazů a omezení, vstupuje do hry nová vyhláška, která mění dávno zažitá pravidla.
Tip: Někteří provedenou změnu pravidel na kruhových objezdech hájí. Přečtěte si, proč je to nesmysl.
Začátkem letošního roku vstoupila v platnost novela tzv. silničního zákona, která přinesla několik novinek. Některé jsou významnější, některé méně významné a věnovali jsme jim vícekrát už v době, kdy byl legislativní proces spojený s jejich zavedením ještě daleko od cíle. Naposledy se tak stalo loni, kdy už vše směřovalo k přijetí patřičných novelizací v nezměněné podobě. K tomu také došlo a v platnost tyto novinky vstoupily 5. února 2016, kdy se objevily ve Sbírce zákonů.
Ačkoli se v tu chvíli mohlo zdát, že si od změn zase na nějaký čas odpočineme, politici a úředníci nás rychle vyvedli z omylu - hned krátce poté jsme byli nuceni probírat, jak chce ministerstvo dopravy změnit bodový systém. Tak trochu na pozadí těchto změn se ale odehrála ještě jedna, která unikla leckomu a přiznáváme se, že unikla i nám. Už od 1. ledna 2016 totiž vstoupila v platnost nová vyhláška, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Má číslo 294/2015 Sb. a provádí právě „náš oblíbený” zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.
Obsahuje více novinek, mimo jiné ale mění význam a provedení některých dopravních značek. A to více, než by se z tichého zavedení této aktualizace mohlo zdát. Pokud o nich víte, gratulujeme vám k vaší pohotovosti. My jsme o nich dozvěděli až se zpožděním a pokud jste na tom stejně, toto by vám mohlo rozšířit obzory. Vybrali jsme tři změny, které nám přijdou nejpodstatnější.
1. Už není kruhový objezd jako kruhový objezd
Toto je zřejmě největší změna, největší paskvil a potenciálně největší problém, který tiše zavedené novinky mohou přinést.
Ne zase tak velcí pamětníci si vzpomenou, že auta jedoucí po kruhovém objezdu mívala vždy přednost před těmi, co na něj přijíždí. Bylo to naprosto logické - být to jinak, kruhový objezd bude při vyšší intenzitě provozu rychle zahlcen vozy, které jím projíždí, dávajíc přednost zprava vozům, co na něj teprve najíždí. Stály by jedny, stály by druhé, stály by všechny - takový kruháč by vážně nikomu nepomohl, rovnou by se to mohlo jmenovat „kruhové parkoviště”.
Tato úprava ovšem platila pouze do poloviny roku 2006, od té chvíle byla přednost autům jedoucím po kruhovém objezdu bůhvíproč odňata. Automaticky tedy začala platit pouze přednost zprava a značka kruhový objezd se v tu chvíli stala víceméně jen informací, že křižovatka má takový tvar a kudy se po ní jezdí, víc nic. Už tehdy to vzbudilo jisté pozdvižení, ale nevelké, neboť fakticky se nic nezměnilo - podle platné vyhlášky měly vozy na kruhovém objezdu přednost i nadále. Značka „Kruhový objezd” (C 1) totiž musela být současně doprovázena značkou upravující přednost „Dej přednost v jízdě!” (P 4) nebo „Stůj, dej přednost v jízdě!” (P 6), nebylo tedy možné kruháč označit jen modro bílou kulatou značkou. Tato povinnost ale už po zavedení nové vyhlášky neplatí.
Nyní tedy auta jedoucí po kruhovém objezdu nemusí mít automaticky přednost a řidiči přijíždějící ke kruháči musí sledovat, jakými značkami je přednost na tom kterém objezdu upravena. Mohou se teoreticky vyskytnout:
- a) kruhové objezdy upravené jako dosud (přijíždějící auta musí dát přednost vždy),
- b) kruhové objezdy pouze označené kulatou modro-bílou značkou (přijíždějící auta tedy nemusí dát přednost nikdy, naopak se musí mít na pozoru lidé na objezdu),
- c) jakési hybridy, kdy bude každý ze směrů značen jinak a na jednom vjezdu budou dávat přednost jedni, na dalším druzí.
Každý z najíždějících řidičů tedy musí věnovat pozornost lokální úpravě a především řidič jedoucí po kruhovém objezdu musí nyní velmi bedlivě (de facto číst značky z opačné strany) vnímat, zda mu přijíždějící přednost dát má a nebo nemá, sám to jinak nemůže zjistit.
To je taková hloupost, že nad tím hlavou budou kroutit i v Bohnicích. Pakliže se o bezpečnost provozu má starat hlavně vyzpytatelnost toho, co se kolem vás bude dít a z ní pramenící minimalizace množství překvapení, s nimiž se jako řidiči setkáte, toto jde zcela opačným směrem.
Krom gratulace autorům dodejme, že kruhový objezd neupravený „jako dosud” zřejmě v České republice neexistuje (kdyžtak nás prosím vyveďte z omylu), neboť snad nikdo neměl důvod dosavadní úpravy značkami měnit a nový kruhový objezd vyprojektovaný s vědomím možnosti upravit jej takto snad ještě nemohl vzniknout. Ale to pochopitelně neznamená, že nevznikne a neznalost této novinky chybujícího omlouvat nebude.
Značka „Kruhový objezd” už teď nemusí být spojena s jasným ustanovením toho, kdo má přednost. Ale může. Takže to na každém kruhovém objezdu i na každém vjezdu na něj může být jinak a nezbude nám nyní, než to sledovat
Zlatý kruhový most, chce se dodat...
2. Zákaz průjezdu znamená něco docela jiného
Značka „Průjezd zakázán” (vedena jako B 32, „Jiný zákaz”) se nevyskytuje často, občas se s ní ale setkat můžeme. Zpravidla jsou jí vyznačeny některé části obytných zón, které by ostatní řidiči měli tendenci užívat ke zkracování cesty a místní se tím cítí být obtěžováni. Zda jsou v tom či onom případě užity oprávněně, budete nejlépe vědět sami, její význam na každý pád dosavadní vyhláška určovala slovy: „(U)žije-li se nápisu 'Průjezd zakázán', nesmí řidič projet takto označeným úsekem, aniž by jízdu přerušil, například za účelem naložení nebo složení nákladu.”
Mnoho lidí má pocit, že to znamená prostě zákaz průjezdu, tedy že do úseku takto označeného můžete vjet, ale ven musíte stejnou cestou, kterou jste do něj vjeli. To, jak vidno, nebyla pravda ani dosud, snahou bylo omezit „prostý průjezd”, ale zároveň neomezovat rezidenty v tom, aby cesty normálně využívali k cestě domů a z domu. Vynutitelnost takového omezení ponechme stranou, teoreticky ale bylo možné řidiče následovat celou cestu a pak jej za prohřešek potrestat. Teď už není možné ani to.
Nová vyhláška totiž omezení vysvětluje takto: „(D)o úseku označeného dopravní značkou 'Jiný zákaz' obsahující nápis 'PRŮJEZD ZAKÁZÁN', nesmí řidič bez důvodu vjet. Za takový důvod se nepovažuje objíždění dopravně složité situace nebo zkracování trasy.” Zdánlivě stejný účel, ale jiný výsledek - je sice šlechetné, že ministerstvo chtělo dát prostor k průjezdu komukoli krom „zkracovačů”, docílí ale leda toho, že ze značky si každý udělá trhací kalendář. Důvody, pro které není možné zákaz porušit, jsou totiž stanovené taxativně jako dva výše zmíněné. Před policií byste tedy museli prohlásit: „Zkracoval jsem si trastu,” nebo „Řešil jsem dopravně složitou situaci,” aby vás mohla potrestat. Pokud za důvod označíte cokoli jiného (třeba: „Hledal jsem redakci Autoforum.cz!”), jste z obliga. Od autorů opět nebetyčný nesmysl.
Na značku „Průjezd zakázán” nyní bude možné pohlížet jako na kus šrotu. Prakticky nikdo soudný na ni nemusí brát zřetel - porušit ji lze z jakéhokoli jiného než dvou zákonem pevně zakázaných důvodů
3. „Zimní výbava” může být nařízena i v létě
Možná si vzpomenete na modrou značku s bílým autem a vločkou jménem „Zimní výbava” (C 15). Kdysi kolem ní bylo velké haló, neboť tak byla třeba i na D1 upravena povinnost použít zimní pneu. Kde byla osazena, tam bylo nutné od 1. listopadu do 31. března nutné mít na autě zimní pneumatiky bez ohledu na počasí. V jiném období nikoli.
Toto řešení bylo později nahrazeno poněkud paušálnější „povinností” použít „zimáky” ve stejném čase na silnici, jíž pokrývá sníh či led a značka se zdála být k ničemu. V předpisech ale zůstala a dokonce byla dále používána - patrně proto, že někde měli pocit, že brát ohledy na aktuální počasí bylo pro některé řidiče příliš složité. Pořád ale platila jen mezi listopadem a březnem, teď už platí pořád.
Smysl předchozí úpravy lze pochopit - na většinu míst byly tyto značky instalovány fixně, a tak mohly zůstat na místě celý rok s omezenou účinností. Smysl nové úpravy lze chápat obtížně. Je snad v České republice tolik míst, kde by bylo třeba nařizovat zimní pneu i v říjnu nebo v dubnu, nedej bože i jindy? Zdá se nám to absurdní a povede to nejspíše jen vyšší míře „buzerace”.
Ty dávno rozmístěné značky jistě nikdo do konce března neodstraní a zatímco dříve nebylo „páky”, jak by vás někdo mohl nutit jet někudy za zimních pneu v červenci, teď tu páku mít bude. Asi vás nepožene do servisu, ale nějaké „všimné” za přimhouření oka chtít může. A my se ptáme, proč vlastně...
Spojení platnosti značky „Zimní výbava” s obdobím od 1. listopadu do 31. března je minulostí - platí pořád
Vybrali jsme tři největší a minimálně v prvním případě i nebezpečné nesmysly, které se potichu dostaly mezi pravidla silničního provozu formou zmíněné vyhlášky (PDF, 103 MB). Změn je ale více a o dalších si můžete přečíst na webu D-Fense, odkud jsme částečně čerpali. A pokud víte o dalších, podělte se v diskuzi, možná nám unikají další nesmysly, o kterých by mělo vědět co nejvíce z nás, řidičů...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
včera - Majitelé čtyř superaut za 180 milionů se jeli na podzim projet do hor, nabourali jeden do druhého v namrzlém klesání
včera - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
15.11.2024
Nejčtenější články
- Slavný designér nemůže vystát, co BMW dělá se svými levnými modely, další novinka je znovu víc Kia než bavorák
17.10.2024 - Zipse vs. Tavares: Šéfové BMW a Stellantisu se pohádali o zákazu spalovacích aut v EU, Carlos klesl až na dno
17.10.2024 - Problémy Fiatu bobtnají. Pro nezájem zastavil výrobu dalšího dlouholetého bestselleru, Pandy
17.10.2024 - Honda už někde skončila s benzinovými sekačkami na trávu, elektrické náhrady jsou ještě větší nesmysly než auta
17.10.2024 - Dobrá zpráva pro staromilce, Toyota Supra s šestiválcem a manuálem neskončí, ani když BMW zařízne svou Z4
17.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva