Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Šéf BMW USA se musel omluvit za výroky o elektromobilech. Řekl ale jen pravdu
30.4.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nejsme jediní, kteří si myslí, že elektromobily nejsou s to nahradit současná auta. Podobnou „rebélii” ale automobilky ve svých řadách netolerují.
Člověk nemusí být zrovna raketový inženýr, aby poznal, že nemůže nahradit své auto se spalovacím motorem jakýmkoli současným, nebo brzce budoucím elektromobilem. Vedle docela obyčejné Octavie 1,8 TSI schopné uhánět rychlostí přes 200 km/h, dostatečně akcelerovat, ujet stovky kilometrů na jedinou nádrž, poté doplnit energii během pár minut na čerpací stanici a uhánět stejným způsobem dál, není možné postavit ani ten nejlepší současný elektrický koncept. Což o to, dynamikou by ještě stíhat mohl, ale takovým tempem by vydržel jet jen zlomek kilometrů a poté? Poté by musel strávit mnoho hodin u nabíječky. A to nemluvíme o tom, že by celý vůz musel být i přes tyto omezené schopnosti mnohem těžší a nebo extrémně drahý. A už vůbec nezabíháme do „ekologických detailů”, které takové řešení vzhledem k obvyklé výrobě elektřiny v elektrárnách spalujících fosilní paliva činí i v tomto ohledu sotva výhodnějším. Však si stačí přečíst o jakémkoli konceptu elektřinou poháněného vozu, třeba Audi A3 e-tron.
Problémem elektromobilů jsou akumulátory, které jsou vzhledem ke své kapacitě velké, těžké a jejich dobití je velmi zdlouhavé. Tato kombinace činí jakýkoli elektromobil pro drtivou většinu populace nepoužitelným a žádné lepší řešení není v dohledu. Elektromobil dokáže na jedno nabití ujet obvykle okolo 150 kilometrů a to s ním ještě musíte jet jako beránci. Co pak? Pak nic, konec jízdy, vystupuje se. A že jste slyšeli o tom, že naprostá většina řidičů ujede za den desítky kilometrů a na to jim elektromobil bohatě stačí? Chvála průměrnosti, ale co když jako rodilý Pražan třikrát ročně jezdíte za tetou Martou do Ostravy? To si si vezmete tři dny volna na dojetí, nebo si snad půjčíte od otce starého Favorita, který tam dojede za pár hodin? Nebo nebohé tetičce dáte sbohem, protože nezapadá do schématu evropské elektrické mobility?
Můžete mít zkrátka jedno dnešní auto, které vám vystačí pro všechny vaše jízdy po celý rok. Toto elektromobil neumí a jen tak umět nebude, proto si jej těžko pořídí větší část zákazníků, i kdyby byl dostupný a levný. On se ale dnes skoro žádný neprodává a když, stojí „raketu”. To když přišla řeč na ono raketové inženýrství...



Chloubou současného elektrického vývoje BMW je již produkční model Active E na bázi jedničkového kupé. K dispozici bude tisícovce vybraných zákazníků v USA, ale pouze k pronajmutí.
Toto vše jsou pro mnohé z vás jistě dobře známá fakta. Mnohokrát jsme se ale ošívali nad tím, že to i v automobilkách musejí vědět. Přesto do nikam nevedoucího vývoje elektromobilů investují obrovské peníze a na adresu nesmyslnosti současné elektrické mánie neřeknou křivého slova. Občas se ale přece jen najde někdo, kdo elektrickou partu „trhne”. A tentokrát to nebyl nikdo menší než nejvyšší člověk severoamerického zastoupení BMW, Jim O'Donnell.
O'Donnell v rozhovoru pro Detroit News na téma elektrického BMW řady 1 pronesl doslova: „Elektromobily nebudou řešením pro většinu lidí. Pro nejméně 90 % populace, nebo ještě více, nebude elektromobil vhodný pro svůj současný dojezd na jedno nabití.”
Šéf BMW North America navíc dodal svůj ryze osobní názor: „Věřím ve volný trh. Myslím, že bychom měli zrušit všechny daňové úlevy (na elektromobily). Co vláda dělá je jen to, že sází na technologii, která zkrátka není vhodná. Jako daňový poplatník si nejsem jist, zda toto je cesta, kterou bychom měli kráčet.”
Co k tomu říci? Svatá slova. O'Donnell v pár větách shrnul jasně to, co jsem rozebíral výše. Navíc dodal, že podobná, v dnešní podobě evidentně neživotaschopná technologie si nezaslouží žádnou podporu z našich daní, s čímž lze pochopitelně jen souhlasit.
BMW Active E se chlubí motorem o výkonu 170 koní, zrychlením na 100 km/h za 9 sekund a „maximálkou” 145 km/h. S kapacitou akumulátoru 32 kWh (ekvivalent cca 12 litrů benzinu) má ujet 160 km na nabití. Dobíjení trvá pět hodin s použitím speciální nabíječky. Podle O'Donella pro většinu lidí k ničemu...
Jenže tímto O'Donnell těžce narazil, neboť je v příkrém rozporu s mohutně podporovanou euroamerickou přetvářkou, ve které BMW kráčí v prvních řadách. Však nedávno představilo ekologickou značku „i”, která se ničím jiným než podobnými vozy nezabývá. Automobilka tak krátce po O'Donnellově vystoupení vydala prohlášení, ve kterém - v krátkosti shrnuto - tvrdí, že je zastáncem aktivit vedoucích k podpoře vývoje pokročilých technologií směřujících k více udržitelné budoucnosti mobility. Tím ale příběh nekončí.
Rozhovor v Detroit News byl publikován 19. dubna, včera pak - a to nás přivedlo k zájmu o toto téma - zaslal O'Donnell médiím dopis, ve kterém se omlouvá za své nevhodné poznámky a uznává důležitost elektromobilů a práce na jejich dalším vývoji. Chyběla snad už jen poznámka o tom, že krátce po sepsání tohoto dopisu spáchal Jim O'Donnell sebevraždu...
Samozřejmě chápeme ekonomické zájmy BMW a to, jakou cestu nejvyšší vedení firmy pro její další jednání zvolí. Je to jeho věc. Opět se ale musíme pozastavit nad tím, že se mezi všemi významnějšími automobilkami světa nenajde jediná, která by se postavila na odpor současnému vývoji, který podle nás vede do pekel, jak jsme nedávno konstatovali v článku o systému start-stop. A když už se v řadách těchto firem najde vysoce postavený manažer, který to dobře ví a nebojí se to říci, je snad s pistolí u hlavy přinucen k naprosto opačnému vyjádření.
Vždyť přece všichni táhneme za jeden provaz! Ale podíval se někdo, co je na jeho druhém konci?
Zdroj: Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025V Americe chtějí legálně za volant aut pustit už 15 let staré řidiče, argumentují zvýšením bezpečnosti
23.3.2025Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva