Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Šéf BMW USA se musel omluvit za výroky o elektromobilech. Řekl ale jen pravdu
30.4.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nejsme jediní, kteří si myslí, že elektromobily nejsou s to nahradit současná auta. Podobnou „rebélii” ale automobilky ve svých řadách netolerují.
Člověk nemusí být zrovna raketový inženýr, aby poznal, že nemůže nahradit své auto se spalovacím motorem jakýmkoli současným, nebo brzce budoucím elektromobilem. Vedle docela obyčejné Octavie 1,8 TSI schopné uhánět rychlostí přes 200 km/h, dostatečně akcelerovat, ujet stovky kilometrů na jedinou nádrž, poté doplnit energii během pár minut na čerpací stanici a uhánět stejným způsobem dál, není možné postavit ani ten nejlepší současný elektrický koncept. Což o to, dynamikou by ještě stíhat mohl, ale takovým tempem by vydržel jet jen zlomek kilometrů a poté? Poté by musel strávit mnoho hodin u nabíječky. A to nemluvíme o tom, že by celý vůz musel být i přes tyto omezené schopnosti mnohem těžší a nebo extrémně drahý. A už vůbec nezabíháme do „ekologických detailů”, které takové řešení vzhledem k obvyklé výrobě elektřiny v elektrárnách spalujících fosilní paliva činí i v tomto ohledu sotva výhodnějším. Však si stačí přečíst o jakémkoli konceptu elektřinou poháněného vozu, třeba Audi A3 e-tron.
Problémem elektromobilů jsou akumulátory, které jsou vzhledem ke své kapacitě velké, těžké a jejich dobití je velmi zdlouhavé. Tato kombinace činí jakýkoli elektromobil pro drtivou většinu populace nepoužitelným a žádné lepší řešení není v dohledu. Elektromobil dokáže na jedno nabití ujet obvykle okolo 150 kilometrů a to s ním ještě musíte jet jako beránci. Co pak? Pak nic, konec jízdy, vystupuje se. A že jste slyšeli o tom, že naprostá většina řidičů ujede za den desítky kilometrů a na to jim elektromobil bohatě stačí? Chvála průměrnosti, ale co když jako rodilý Pražan třikrát ročně jezdíte za tetou Martou do Ostravy? To si si vezmete tři dny volna na dojetí, nebo si snad půjčíte od otce starého Favorita, který tam dojede za pár hodin? Nebo nebohé tetičce dáte sbohem, protože nezapadá do schématu evropské elektrické mobility?
Můžete mít zkrátka jedno dnešní auto, které vám vystačí pro všechny vaše jízdy po celý rok. Toto elektromobil neumí a jen tak umět nebude, proto si jej těžko pořídí větší část zákazníků, i kdyby byl dostupný a levný. On se ale dnes skoro žádný neprodává a když, stojí „raketu”. To když přišla řeč na ono raketové inženýrství...
Chloubou současného elektrického vývoje BMW je již produkční model Active E na bázi jedničkového kupé. K dispozici bude tisícovce vybraných zákazníků v USA, ale pouze k pronajmutí.
Toto vše jsou pro mnohé z vás jistě dobře známá fakta. Mnohokrát jsme se ale ošívali nad tím, že to i v automobilkách musejí vědět. Přesto do nikam nevedoucího vývoje elektromobilů investují obrovské peníze a na adresu nesmyslnosti současné elektrické mánie neřeknou křivého slova. Občas se ale přece jen najde někdo, kdo elektrickou partu „trhne”. A tentokrát to nebyl nikdo menší než nejvyšší člověk severoamerického zastoupení BMW, Jim O'Donnell.
O'Donnell v rozhovoru pro Detroit News na téma elektrického BMW řady 1 pronesl doslova: „Elektromobily nebudou řešením pro většinu lidí. Pro nejméně 90 % populace, nebo ještě více, nebude elektromobil vhodný pro svůj současný dojezd na jedno nabití.”
Šéf BMW North America navíc dodal svůj ryze osobní názor: „Věřím ve volný trh. Myslím, že bychom měli zrušit všechny daňové úlevy (na elektromobily). Co vláda dělá je jen to, že sází na technologii, která zkrátka není vhodná. Jako daňový poplatník si nejsem jist, zda toto je cesta, kterou bychom měli kráčet.”
Co k tomu říci? Svatá slova. O'Donnell v pár větách shrnul jasně to, co jsem rozebíral výše. Navíc dodal, že podobná, v dnešní podobě evidentně neživotaschopná technologie si nezaslouží žádnou podporu z našich daní, s čímž lze pochopitelně jen souhlasit.
BMW Active E se chlubí motorem o výkonu 170 koní, zrychlením na 100 km/h za 9 sekund a „maximálkou” 145 km/h. S kapacitou akumulátoru 32 kWh (ekvivalent cca 12 litrů benzinu) má ujet 160 km na nabití. Dobíjení trvá pět hodin s použitím speciální nabíječky. Podle O'Donella pro většinu lidí k ničemu...
Jenže tímto O'Donnell těžce narazil, neboť je v příkrém rozporu s mohutně podporovanou euroamerickou přetvářkou, ve které BMW kráčí v prvních řadách. Však nedávno představilo ekologickou značku „i”, která se ničím jiným než podobnými vozy nezabývá. Automobilka tak krátce po O'Donnellově vystoupení vydala prohlášení, ve kterém - v krátkosti shrnuto - tvrdí, že je zastáncem aktivit vedoucích k podpoře vývoje pokročilých technologií směřujících k více udržitelné budoucnosti mobility. Tím ale příběh nekončí.
Rozhovor v Detroit News byl publikován 19. dubna, včera pak - a to nás přivedlo k zájmu o toto téma - zaslal O'Donnell médiím dopis, ve kterém se omlouvá za své nevhodné poznámky a uznává důležitost elektromobilů a práce na jejich dalším vývoji. Chyběla snad už jen poznámka o tom, že krátce po sepsání tohoto dopisu spáchal Jim O'Donnell sebevraždu...
Samozřejmě chápeme ekonomické zájmy BMW a to, jakou cestu nejvyšší vedení firmy pro její další jednání zvolí. Je to jeho věc. Opět se ale musíme pozastavit nad tím, že se mezi všemi významnějšími automobilkami světa nenajde jediná, která by se postavila na odpor současnému vývoji, který podle nás vede do pekel, jak jsme nedávno konstatovali v článku o systému start-stop. A když už se v řadách těchto firem najde vysoce postavený manažer, který to dobře ví a nebojí se to říci, je snad s pistolí u hlavy přinucen k naprosto opačnému vyjádření.
Vždyť přece všichni táhneme za jeden provaz! Ale podíval se někdo, co je na jeho druhém konci?
Zdroj: Detroit News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 8 minutami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před hodinou - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 2 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 3 hodinami - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.01. 14:30 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 12:00 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 10:43 - Twisted
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB