Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rodina si koupila ojetý elektromobil z roku 2014 s 96 tisíci km, po chvíli měla v rukou jen bezcenný vrak
19.7.2022 | Petr Miler
Když si dnes koupíte ojeté auto s benzinovým nebo dieselovým motorem ze stejného roku a s podobným nájezdem, máte před sebou velmi perspektivní ojetinu schopnou v rodině sloužit snadno dekádu nebo dvě. Elektromobil zjevně může být po šesti měsících na odpis.
Elektrická auta jsou zajímavá věc se spoustou specifických předností, obecně vzato jde ale o trhem nevyžádané, politicky vnucované řešení se všemi problémy, které takové věci obvykle provází. Elektromobily trápí tisíc a jedna potíž, pokud se na ně podíváme jako na nová auta - od pořizovací ceny přes omezený dojezd až po dlouhou dobu dobíjení. V tu chvíli ani nebudeme řešit, co s jejich fungování udělá dalších několik let provozu. A co teprve když se tím zabývat budeme?
Automobily s elektrickým pohonem jsou přes jejich více jak stoletou přítomnost na trhu v podstatě nevyzkoušeným řešením. Nikdy nedosáhly masové obliby po takovou dobu, aby bylo možné říci, co s nimi bude za toho či onoho použití, na tom či onom místě světa za X nebo Y let po pořízení. Navíc se pochopitelně dále vyvíjí, a tak zkušenosti z elektrických ér 70. nebo 80. let minulého století dnes nejsou relevantní. Nicméně vzhledem k tomu, že se je výrobci snaží tlačit vpřed už od minulé dekády, nějakou představu v posledních letech přece jen získáváme.
Jsou to vesměs tragické příběhy, neboť elektromobil jako takový je sice v podstatě normální auto, které může vydržet v provozu 20 let, pro svůj provoz ale potřebuje baterii. A ta je tak drahá a jejíž životnost je tak malá, že je to úplně jedno. Je to jako kdyby spalovacímu autu po 7, 8 nebo 9 letech nenávratně odešel motor. Nový bude stát statisíce a i když zbytek vozu bude klidně „Fit For 55”, s touto investicí na krku bude zralý leda na vrakoviště.
Není důležité, jestli se jedná o Smart, Nissan nebo Teslu, někteří majitelé si po 6 letech dělají z vozů zahradní domky, jiným po 7 rocích zbude auto leda na ježdění pro rohlíky, další klidně po 8 letech vyhodí svou Teslu do povětší, protože příjmy ze sledovaného videa na Youtube jim vydělají víc než prodej zbytku auta na náhradní díly. Není tak divu, že některé elektromobily mají už po 6 letech fakticky zápornou hodnotu. Jde prostě v tuto chvíli obvykle o řešení na jednotky let, jakkoli konkrétní okolností použití mohou průměrnou hodnotu okolo 8 roků vychýlit o pár let oběma směry.
Další skoro dojemný příběh se nyní dozvídáme přes americkou televizi KVUE. Ta informuje o případu tamní rodiny, která se před půlrokem rozhodla koupit si ojetý elektrický Ford Focus. Byla to lákavá nabídka, auto z roku 2014, tedy 8 let starý automobil, měl najeto 60 tisíc mil (asi 96 tisíc km), vypadal svěže jako 17letá dcera, která s ním měla primárně jezdit, a stál přijatelných 11 tisíc dolarů (dnes asi 266 tisíc Kč). To nezní vůbec špatně a při dnešních cenách paliv? No neberte to.
Vůz tak byl zakoupen a majitelům dělal radost. Byl svižný, tichý, příjemný, zachovalý, prostě skvělý poměr hodnoty a ceny. Až do chvíle, než se tohle všechno rozpadlo jako domeček z karet. Po půlroce od koupě totiž vůz zcela vypověděl službu a důvod jistě uhádnete - baterie.
Akumulátory sice nepřekročily zárukou krytý nájezd 160 tisíc km, byly ale už starší než 8 let. Výměna na účet Fordu tedy již není možná, cena nového paketu činí 14 tisíc dolarů, tedy asi 340 tisíc Kč. Jinými slovy, rodina by nyní měla dát o 74 tisíc korun víc jen za baterky než za celé auto. Není divu, že nechce, ale víte, co je nakonec nejtristnější? Že nové akumulátory sice jsou v ceníku, ale reálně je nelze zajistit, Ford je prostě nedrží na skladě a není schopen je promptně nechat vyrobit. I kdyby tedy rodina byla ochotna danou sumu zaplatit, stejně nic nedostane a může si vybrat, zda auto použije jako zahradní domek nebo zkusí onen řízený výbuch. Vůz je zralý znovu leda na vrakoviště jako soubor náhradních dílů pro někoho, komu baterky ještě drží.
Pokolikáté už něco takového slyšíme? Elektromobily jsou problém už jako nové zboží, co teprve jako ojeté. Buď před tím můžeme zavírat oči, nebo to prostě můžeme vzít jako fakt. Automobilky na jejich baterky záruku nejčastěji 8 let a 160 tisíc km nedávají náhodou...
Elektrický Ford Focus může v bazarech vypadat jako zajímavá nabídka, životnost akumulátorů z něj ale může udělat past, ze které se nedá dostat bez ztráty stovek tisíc Kč. Jedné rodině sloužil výměnou za 266 tisíc Kč pouhých 6 měsíců. Foto: Ford
Zdroj: KVUE
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Ruskému trhu s ojetinami dodnes vládne Lada, po které Češi toužili naposledy před 35 léty. Proč tomu tak je?
3.10.2024 - Také Toyota ruší své plány s elektromobily. I když skoro žádné nenabízí, neprodává a nedala si žádné nesmyslné cíle
4.10.2024 - Světovým autem roku 2025 se poprvé může stát „Číňan”, novinky z Říše středu mají skoro polovinu nominací
4.10.2024 - Audi na mrtvém koni cválá přímo do západu slunce, prodeje o desítky procent kolabují v Evropě i v USA
4.10.2024 - Nahé Bugatti Tourbillon je asi jediné porno, na které se můžete dívat v práci, odhalilo i pozadí vývoje
4.10.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin