Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Registrační značky na přání schválila vláda, premiér i ministr je hned zesměšnili
31.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Stát od příštího roku povolí kromě jiného používání individuálních espezétek. Volba nápisu bude (téměř) svobodná, levná ale určitě ne.
Vláda schválila možnost vybrat si v příštím roce vlastní alfanumerické znaky na espézetky automobilu, povolí přenositelnost značek na další vůz, nebo je naopak ponechá při převodu na jiného majitele. Legislativní návrh musí ještě projít parlamentem a senátem, to ale jako překážku nevnímáme. Novela je postavena tak, aby z plánované změny mohl být další příjemný a v podstatě téměř bezpracný zdroj příjmu pro obce. Schválení ve víceméně původní formě proto považujeme za pouhou formalitu.
Pokud přeskočíme fakt, že bychom se mohli zamýšlet třeba nad tím, proč stát „značkuje“ majetek svých občanů a jak je možné, že nám to ani trochu nepřijde divné, nemám proti individuálním espézetkám - na rozdíl od premiéra Nečase - námitky. „Jsem nabob, nevím, co s penězi, vykraďte mé auto, asi se to vyplatí,“ vzkázal občanům se zobecňujícím podtónem předseda vlády.
Je milé, jaké mínění má Nečas i o svých voličích na magistrátech a ve státní správě, kteří s oblibou možnost mít extra registrační značky využívali. Lepší ale je, že si patrně nedokáže představit, že by espézetka mohla sloužit k úplně jiným účelům než posílení vlastního ega. Třeba jako reklama na firemním automobilu, anebo že má někdo skutečný problém s pamětí a svou běžnou značku si prostě nepamatuje.
Osobně bych si předražený kus plechové tabulky nepořídil. Pokud bych ale od někoho kupoval zajímavé auto třeba s názvem modelu na značce, patrně by mi to nevadilo. Ale i kdyby to opravdu bylo z pouhého rozmaru, ať si tam každý dá, co chce. Třeba i 0A0-DEBxx nebo 1B1-KURxx, což tedy podle novely možné nebude. Ostatně podobné výrazy stejně mají vypovídací hodnotu spíše o samotném majiteli, než jeho okolí.
Hořce pobavit ale nezapomněl ani ministr vnitra, který dal najevo, co ho (a patrně i jeho podřízené, kterým chce jít určitě příkladem) při dohledu nad bezpečností na silnicích trápí nejvíce a jak jeho aparát asi hodlá naložit s majiteli individuálních značek. „Já jsem na tom velmi obdobně. Jenom bych tam ještě připsal nápis: Policie, dej mi větší pokutu,“ uvedl Kubice. Jen by mě zajímalo, jestli se tak odvážně pokutovaly extra značky i dosud.
Oba pánové jistě mají právo na svůj názor, podobná veřejná vyjádření ale považujeme za krajně neprofesionální. Individuální „SPZ”, ať už si o ní myslíme cokoli, prostě nemůže být prostředkem ke kastování občanů ze strany policistů, kteří by se měli chovat ke všem stejně (tolik ke Kubicově vyjádření) nebo k veřejnému zesměšňování těch, kteří skrze ně zaplatí i část nákladů na státní aparát (to k tomu, co řekl premiér). Něco podobného si pánové mohou myslet, ale nemohou to říkat na tiskové konferenci vlády. Nakonec tím, právě v souvislosti s výše zmíněným, zesměšňují jen sami sebe - na značce HERTZ 172 není nic nabubřelého.
A kolik tato sranda bude stát? Stát vám naúčtuje za jednu tabulku 5 000 Kč, na autě jsou ale dvě, a tak to za méně než 10 000 Kč nepůjde. Možná si řeknete, že deset tisíc je za individuální espézetku v pořádku. Máte na to, tak plaťte. Jistě, neexistuje norma, která by určovala, jakým způsobem naceňovat konkrétní míru individuality. Když už ale stát něco takového velkodušně povolí, rád bych věděl, jakým způsobem k oné částce pět tisíc za kus dospěl. Rád bych viděl třeba nějakou důvodovou studii, o kolik více práce/agendy je s tím spojeno a že se to netýká lepení děr v rozpočtu obcí, potažmo státu. To už je ale asi jiná pohádka.
Individuální espézetka nemusí být zrovna projevem nabubřelosti ega, ale prostou a snadno zapamatovatelnou reklamou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
včera - Majitelé čtyř superaut za 180 milionů se jeli na podzim projet do hor, nabourali jeden do druhého v namrzlém klesání
včera - Šéf Bugatti a Rimacu ukázal své auto pro denní ježdění, něco takového by si jiný vrcholný manažer nedovolil
15.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vítězem Sprintu, Martin vede o 19 bodů včera 15:24
- Canet získal poslední PP sezóny 2024, 7. Salač včera 14:28
- Sedmé Pole Position pro Davida Alonsa včera 14:20
- Pole Position v Barceloně pro Bagnaiu včera 11:32
- Macau GP: Pole Position získal Davey Todd včera 10:35
Nejnovější články
- Jedna z nejspolehlivějších ojetin podle německých STK i v praxi obhájila svou čest, za výjimečnost si ale nechá zaplatit
před 6 minutami - Zaměstnanci VW kradou díly z fabrik firmy ve velkém. Jen letos jich vyhodil 708, největší „borci” rozkradli díly za 25 milionů
včera - Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
včera - Původně jen elektrické auto už nachytali se spalovacím motorem, příchod této verze vážně musí být na spadnutí
včera - Bugatti se vrátilo k překonávání rychlostních rekordů. Aby ho dosáhlo muselo si půjčit auto od vlastního zákazníka
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.16. 23:45 - petr_riha
- Toyota obecně 11.16. 23:06 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.16. 17:21 - honziss
- Elektromobily a vse kolem nich 11.15. 22:54 - honziss
- Detektory policejních radarů 11.15. 11:49 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.15. 08:17 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.14. 17:10 - Truck Daškam
- Zákaz zastavení a pokuta 11.14. 14:34 - Truck Daškam