Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Registrační značky na přání schválila vláda, premiér i ministr je hned zesměšnili
31.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Stát od příštího roku povolí kromě jiného používání individuálních espezétek. Volba nápisu bude (téměř) svobodná, levná ale určitě ne.
Vláda schválila možnost vybrat si v příštím roce vlastní alfanumerické znaky na espézetky automobilu, povolí přenositelnost značek na další vůz, nebo je naopak ponechá při převodu na jiného majitele. Legislativní návrh musí ještě projít parlamentem a senátem, to ale jako překážku nevnímáme. Novela je postavena tak, aby z plánované změny mohl být další příjemný a v podstatě téměř bezpracný zdroj příjmu pro obce. Schválení ve víceméně původní formě proto považujeme za pouhou formalitu.
Pokud přeskočíme fakt, že bychom se mohli zamýšlet třeba nad tím, proč stát „značkuje“ majetek svých občanů a jak je možné, že nám to ani trochu nepřijde divné, nemám proti individuálním espézetkám - na rozdíl od premiéra Nečase - námitky. „Jsem nabob, nevím, co s penězi, vykraďte mé auto, asi se to vyplatí,“ vzkázal občanům se zobecňujícím podtónem předseda vlády.
Je milé, jaké mínění má Nečas i o svých voličích na magistrátech a ve státní správě, kteří s oblibou možnost mít extra registrační značky využívali. Lepší ale je, že si patrně nedokáže představit, že by espézetka mohla sloužit k úplně jiným účelům než posílení vlastního ega. Třeba jako reklama na firemním automobilu, anebo že má někdo skutečný problém s pamětí a svou běžnou značku si prostě nepamatuje.
Osobně bych si předražený kus plechové tabulky nepořídil. Pokud bych ale od někoho kupoval zajímavé auto třeba s názvem modelu na značce, patrně by mi to nevadilo. Ale i kdyby to opravdu bylo z pouhého rozmaru, ať si tam každý dá, co chce. Třeba i 0A0-DEBxx nebo 1B1-KURxx, což tedy podle novely možné nebude. Ostatně podobné výrazy stejně mají vypovídací hodnotu spíše o samotném majiteli, než jeho okolí.
Hořce pobavit ale nezapomněl ani ministr vnitra, který dal najevo, co ho (a patrně i jeho podřízené, kterým chce jít určitě příkladem) při dohledu nad bezpečností na silnicích trápí nejvíce a jak jeho aparát asi hodlá naložit s majiteli individuálních značek. „Já jsem na tom velmi obdobně. Jenom bych tam ještě připsal nápis: Policie, dej mi větší pokutu,“ uvedl Kubice. Jen by mě zajímalo, jestli se tak odvážně pokutovaly extra značky i dosud.
Oba pánové jistě mají právo na svůj názor, podobná veřejná vyjádření ale považujeme za krajně neprofesionální. Individuální „SPZ”, ať už si o ní myslíme cokoli, prostě nemůže být prostředkem ke kastování občanů ze strany policistů, kteří by se měli chovat ke všem stejně (tolik ke Kubicově vyjádření) nebo k veřejnému zesměšňování těch, kteří skrze ně zaplatí i část nákladů na státní aparát (to k tomu, co řekl premiér). Něco podobného si pánové mohou myslet, ale nemohou to říkat na tiskové konferenci vlády. Nakonec tím, právě v souvislosti s výše zmíněným, zesměšňují jen sami sebe - na značce HERTZ 172 není nic nabubřelého.
A kolik tato sranda bude stát? Stát vám naúčtuje za jednu tabulku 5 000 Kč, na autě jsou ale dvě, a tak to za méně než 10 000 Kč nepůjde. Možná si řeknete, že deset tisíc je za individuální espézetku v pořádku. Máte na to, tak plaťte. Jistě, neexistuje norma, která by určovala, jakým způsobem naceňovat konkrétní míru individuality. Když už ale stát něco takového velkodušně povolí, rád bych věděl, jakým způsobem k oné částce pět tisíc za kus dospěl. Rád bych viděl třeba nějakou důvodovou studii, o kolik více práce/agendy je s tím spojeno a že se to netýká lepení děr v rozpočtu obcí, potažmo státu. To už je ale asi jiná pohádka.








Individuální espézetka nemusí být zrovna projevem nabubřelosti ega, ale prostou a snadno zapamatovatelnou reklamou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- Ai Ogura diskvalifikován včera 14:49
- Triumph Tiger Sport 800: sportovně cestovní nebo cestovně sportovní? včera 09:07
- Bratři Marquezové dominovali neděli v Argentině 16.3.2025
- Dixon suverenním vítězem, Salač havaroval 16.3.2025
- Moto3 Piqueras vítězem, Rueda lídrem 16.3.2025
Nejnovější články
Situace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
před 8 hodinamiElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
před 9 hodinamiLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
před 11 hodinamiRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraI ty nejmenší detaily ukazují, jak moc Audi ztratilo cestu. Bude trvat dlouho, než ji znovu najde
včera
Živá témata na fóru
- Jak postupovat, pokud protijedoucí vozidla odbočují vlevo 03.17. 21:04 - Předseda
- Onboard videa 03.17. 18:30 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 08:50 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB