Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory
3.7.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Udávané hodnoty spotřeby se běžně neshodují s realitou a otázkou je jen, o kolik. Podle ADACu největší odchylkou trpí hybridy a dvouválce.
Stačí mnohdy jen pohled do brožury, aby se nám na tváři objevil úsměv. Píšeme o tom dnes a denně, a tak zmíněný objev není vlastně ničím převratným. Jde jen o potvrzení toho, že některé technologie opravdu nepřinášejí reálné úspory paliva, o jakých běžně básní technické údaje automobilek. Fenomenálně nízké hodnoty normované spotřeby mají s tou skutečnou - prakticky dosažitelnou a dlouhodobě udržitelnou - mnohdy pramálo společného.
Můžeme tedy prohlásit výrobce aut za podvodníky, kteří nám jen věšejí bulíky na nos? Ne tak docela. Problém spočívá v povinnosti testovat jednotlivé modely dle aktuálních standardů Evropské unie, konzumaci paliva posléze vyčíslit přesně takovým způsobem v kolonce normované spotřeby a za případné nadlimitní hodnoty zaplatit do evropské kasy tučné pokuty. A tady přicházíme k jádru věci - standardizovaný provozní cyklus EU zdaleka neodpovídá režimu, v jakém se ocitne skutečný uživatel v každodenním životě na silnicích a motivace výrobců dosáhnout v takovém měření co nejnižších hodnot je uměle motivována právě oněmi pokutami.
Můžete říci, že se tak přetvařují kvůli sobě, ale oni to vlastně dělají i pro nás - pokud spotřeba resp. emise CO2 překročí danou mez, musejí z každého prodaného auta odvádět EU opravdu vysoké částky. A protože automobilky nemají jiný zdroj peněz než vlastní zákazníky, jen by tak navýšily ceny, za které auta kupujeme my. Je to zkrátka bludný kruh, jedna velká hra na stále klesající spotřebu paliva, která se od reality liší více a více. A jejím režisérem je EU, i když se ráda tváři, že se jí to netýká.
Volvo V60 Plug-in Hybrid se tváří jako mimořádně úsporné auto, ve skutečnosti jde ale o největšího lháře co do rozdílu mezi papírovou a skutečnou spotřebou podle měření ADAC
Ať už důvody spatřujete v čemkoli, výsledkem toho všeho jsou hodnoty reálné spotřeby mnohdy až o desítky procent vyšší než avizované. Z tohoto důvodu provádí německý ADAC testy spotřeby podle vlastní metodiky, která reálným podmínkám odpovídá více. Tento test nazvala ADAC EcoTest a jeho výsledky zveřejňuje už jistý čas na internetu. V čem jsou lepší než ty oficiální? V rámci EcoTestu jsou zkoumány nejen emise pomocí laboratoře, vše se provádí při realistických jízdních cyklech, jakožto nástavba ke stávajícím normám EU NEDC. Testy německé organizace obsahují dálniční cyklus, ve kterém se kromě rozjetí vozu na 130 km/h také sešlápne plynový pedál až k podlaze - testují tedy i při plném zatížení motoru. Díky tomu lze ověřit, jak se auto chová v poněkud širším množství režimů, které s realitou mají společného více.
Kromě měření emisí oxidu uhličitého se také zjišťuje obsah jedovatých látek ve výfukových plynech, dále vliv spuštěné klimatizace a osvětlení na spotřebu paliva. Výsledky EcoTestu se navíc srovnávají s výsledky dlouhodobých testů vozových parků a dochází k dalším o poznání užitečnějším závěrům. Předchozí analýzy ukázaly, že výsledky ADAC jsou s hodnotami fleetových skupin konzistentní, a je docela jedno, zda se bavíme o městském, mimoměstském nebo dálničním režimu jízdy.
Je nutné dodat, že z 300 různých testů uskutečněných v rámci 300 různých metodik dostanete pochopitelně 300 odlišných výsledků a o relevanci každého z nich bude možné diskutovat. Metodika ADAC ovšem ukazuje, že aby měření skutečně k něčemu bylo, stačí auto jednoduše vzít na reálnou silnici, nějak s ním jezdit a ve výsledku vždy dostanete výsledky realitě bližší než nám poskytují ty vyhozené testovacím eurocyklem - výsledky a jejich odchylky od papírových hodnot totiž obvykle korespondují s našimi zkušenostmi. V některých případech konečný verdikt opravdu nepřekvapuje a dává nám jen vítr do plachet zpochybňovat skutečnou účinnost některých „moderních technologií”. Podle výsledků je patrné, že nejvíc se od reality odchylují některé hybridy a velmi vysoko z hlediska lživosti stojí také downsizingové motory. Posuďte sami.
Údajný motor roku je spíše lhář dekády - mezi benzinovými motory není žádný, který by se podle ADAC přetvařoval více než tento
Díky výsledkům se můžeme podívat třeba na tolik probírané tříválcové turbo 0,9 TCe od Renaultu, které v praxi jezdí podle ADAC za 5,2 litru, namísto udávaných 4,5. To je rozdíl přes 15 %, ani ten ale nestačil na umístění v pomyslné nejlepší trojce největších lhářů - námi též mocně kritizovaný 0,9 TwinAir od FIatu se odchýlil dokonce o 34 procent, a to již na „vítězství” mezi benziny stačilo.
Dále je tu třeba Prius Plug-in, u niž jsme spotřebu označili za vylhanou hned při představení. Vtípek amperovských kvalit před metodikou EU obstojí, před realitou ale nikoli - s rozdílem 73 % jde o druhé nejvíce se přetvařující auto vůbec. Tím prvním je mimochodem Volvo V60 s hybridním pohonem - hádejte, co jsme svého času psali o něm. Ani třeba standardní Prius ale příliš neobstál - 4,58 litru benzinu na sto kilometrů v praxi vs. 3,9 litru na papíře je též dost velký rozdíl. Podobnou odchylkou ale trpí i Škoda Fabia Combi 1,2 TSI (86 koní), která si říká o 6 litrů, zatímco by měla odebírat jen 5,2. A co naše slavná Octavia 1,6 TDI nahrazující legendární úsporný motor 1,9 TDI? S výsledkem 4,42 l/100 km zaostává za údaji ještě o poměrně slušných 0,4 litru a na dálnici údajně umí jezdit dlouhodobě za 5,3.
Další zajímavou kolonkou jsou elektromobily, jimž ovšem ADAC vlastní kategorii lhářů bůh ví proč nevyčlenil - testoval jich už tucet. U Renaultu Kangoo Z.E. naměřil odběr 23,52 kWh/100 km namísto udávaných 15,5. Elektrický Focus ukázal 22,37 kWh místo 15,4 a slavná Tesla Model S konzumovala z akumulátorů nikoliv 18,1 kWh, ale 24,2 kWh/100 km. Výrobce u ní také udává nulové emise CO2, avšak ve skutečnosti po přepočtu vyprodukuje dokonce 136 gramů CO2 při každém kilometru jízdy. Zajímavé? Pojďme dál.
Hybridní Lexus IS je jízdně nepřesvědčivým vozem a ani svou reálnou spotřebou vám ústupky v případě jízdních kvalit podle ADAC nevykompenzuje
ADAC uvádí, že se jimi testované a výše už částečně probírané hybridy dokázaly udávanou spotřebou odlišit v reálném světě vůbec nejvíce - v průměru o celou čtvrtinu (z 24 testovaných vozů) s tímto druhem pohonu. Na černé listině těch nejhorších tak můžete narazit nejen na zmíněné Volvo a Toyotu, ale i rozpačitý Lexus IS 300h s odchylkou 36 procent.
O nic více překvapivé rozdíly lze najít také u nejmenších pohonných jednotek, které na tom se sníženým počtem válců, respektive objemem, a jejich kompenzací turbodmychadlem nejsou bůh ví jak. Leckým vychvalovaný, námi ale jasně odmítaný dvouválec Fiatu známý pod označením 0,9 8V TwinAir vyhrál dokonce anketu Motor roku a u něho odchylka spotřeby dosahuje na nepěkných 34 procent. Naftovým agregátům „kraluje“ Jeep Grand Cherokee - lišící se ve skutečnosti o 55 procent, neuspokojivý výsledek lze taktéž zaregistrovat u Volva V40 D2 (42 %) nebo u Twinga dCi 85 (36 %).
Ostatně, nakonec se jistým rozdílům nevyhnuli ani automobily konzumující alternativní paliva. Jednolitrové Kii Picanto 1,0 na LPG od ADACu vykazovala v testu 28procentní odchylku a Fiat Panda TwinAir na CNG se odchyloval v realitě od udávaných hodnot v průměru o 27 procent. Podrobnější výsledky si najdete v tabulkách níže, kde přikládáme i opačnou stranu, tedy automobily, jejichž výrobci jsou „pravdě“ nejblíže, nebo ji dokonce překrucují opačným směrem - objemné motory obvykle konzumují v praxi citelně méně, než kolik ukazují papírové hodnoty. Překvapuje to někoho s hlavou na svém místě?
Rozdíly mezi skutečnou a normovanou spotřebou dle ADAC
(typ auta : rozdíl v procentech)
Největší rozdíly
Benzinové motory
Fiat Punto 0.9 8V Twinair: 34 %
Volvo V70 T5 Geartronic: 33 %
Mercedes E 250 Coupe Aut.: 27 %
Dieselové motory
Jeep GrandCherokee V6 Diesel: 55 %
Volvo V40 D2: 42 %
Renault Twingo dCi 85: 36 %
Hybridy
Volvo V60 D6 Hybrid AWD: 84 %
Toyota Prius 1.8 Plug-In Hybrid: 73 %
Lexus IS 300h Sport Aut.: 36 %
Motory spalující LPG
KIA Picanto 1.0 LPG: 28 %
Opel Adam 1.4 LPG ecoFlex: 17 %
Motory spalující CNG
Fiat Panda Twinair CNG: 27 %
Opel Combo 1,4 CNG Turbo: 19 %
Audi A3 Sportback g-tron: 11 %
Nejmenší rozdíly
Benzinové motory
Chevrolet Camaro Cabrio: -17%
Audi R8 Spyder V10 S tronic: -7 %
Nissan 370Z Roadster Automatik: -6 %
Dieselové motory
Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG 125 kW: -1 %
Mercedes Viano 2.2 CDI kompakt: -0,6 %
Citroen C4 Picasso HDI 150: -0,2 %
Hybridy
KIA Optima Hybrid Aut.: 0,4 %
Honda Insight 1.3 Hybrid CVT: 10 %
Audi A6 2.0 TFSI hybrid: 12 %
Motory spalující LPG
Opel Astra 1.4 LPG ecoFlex: 1 %
Skoda Octavia Combi 1.6 LPG: 2 %
Opel Corsa 1.2 LPG ecoFlex: 9 %
Motory spalující CNG
VW Caddy 2.0 EcoFuel: -4 %
Mercedes B 200 NGT: 1 %
VW Golf 1.4 TGI BlueMotion: 3 %
Díky ADACU si tak může každý udělat představu o tom, jakou spotřebu má od svého budoucího vozu očekávat v praxi. Pokud si tedy chcete najít konkrétní automobil, který už německé organizaci prošel pod rukama, zabruslete na následující odkaz, kde stačí zadat výrobce a model vozu.
Poměr skutečné versus udávané spotřeby paliva málokdy končí 1:1, obvykle musí zákazník počítat s reálně větším odběrem a to dokonce až o polovinu
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 19 minutami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před hodinou - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 3 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva