Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poznáte, kolik mají reálně najeto tyto čtyři ojeté Škody a VW?
21.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tato auta nejsou „stočená”, jsou ale kandidáty na to, aby to někdo udělal. Uhádnete z fotografií, kolik mají najeto km, než vám to povíme?
Přehled kapitol
Lidé často věří tomu, čemu věřit chtějí, nikoli tomu, čemu by věřit měli. V některých případech je to neškodné, jindy dokonce šlechetné, v případě koupě auta - reálně ojetého, ale pro dotyčného zcela nového - je to ale velmi nešťastné. Jde o obchod, ne první rande a do toho patří v prvé řadě chladný, racionální kalkul. Je třeba mít otevřené oči, věřit jen tomu, co sami vidíte a v případě jakékoli pochybnosti dát od vyhlédnutého auta ruce pryč. V nabídce dnes v celé Evropě miliony ojetých vozů a ten, před kterým zrovna stojíte, opravdu nemusíte koupit, i když byste rádi už konečně jezdili. Jste zákazník, pán situace, můžete všechno a nemusíte nic, rozhodně ne investovat své těžce vydělané peníze do něčeho, co se vám zdá jakýmkoli způsobem podezřelé.
Bohužel, tímto se lidé obvykle neřídí a místo sledování kvalit samotného auta se příliš soustřeďují na nízký udávaný kilometrový proběh. Na jednu stranu je to logické, na druhou stranu ale tento údaj není vším. Automobil, který jezdil celý svůj život jen „kolem komína”, tedy krátké trasy, na tom bude hůře i s 80 tisíci najetými kilometry, než ten, který jezdil dlouhé trasy a svítí mu na tachometru třeba 200 tisíc kilometrů. Mimo jiné je možné, že obě auta za sebou mají zhruba stejný počet nastartování (pokud tedy není jedno z nich vybaveno start-stopem, který majitel nevypíná), stejný počet otevření dveří, usednutí za volant, vyndání věcí z kufru... To všechno a mnohé další vůz opotřebovává, i když to na stav tachometru nemá žádný vliv.
Stejně tak se na stavu auta podepisuje údržba a prostředí, ve kterém se pohybuje, mnohem více, než kolik má za sebou celkem kilometrů. Když někdo nedbá na výměny oleje, zadře motor klidně po 130 tisících kilometrech. Jiný se o svůj vůz řádně stará, mění, co je potřeba, a spokojeně najezdí půl milionu. Vůz třeba parkuje v garáži, dbá o to, aby ho nikde neodřel, jezdí s ním hlavně po dálnicích... Podobných rozdílů v zacházení bychom našli spoustu.
Zákazníci ojetých aut přesto slyší spíš na málo najetých kilometrů - tak moc, že jim na očích rázem vyrostou klapky. Když u desetiletého auta uvidí 60 tisíc km, rádi uvěří slovům bazarníka o starším pánovi, který jezdil ve středu na nákup a v neděli do kostela a za rok tak najel jen 6 tisíc kilometrů, i když to bazarník neumí podpořit ničím krom vlastních líbivých slov.
Ovšem, i taková auta skutečně existují, leckomu 6 tisíc km ročně stačí, vždy je ale třeba se ptát - kam se může ztratit servisní knížka? I kdyby majitel přestal jezdit do autorizovaného servisu po uplynutí záruky, nezahodí ji a pokud u auta uvidíte po 3 letech najeto 150 tisíc km a v momentě, kdy je po sedmi letech prodáváno, svítí na tachometru 152 tisíc, také to o něčem napovídá. Tehdy není od věci servisku „ztratit” nebo zfixlovat - pokud se rázem začnou po věrohodných objevovat podezřelé záznamy, není zase tak obtížné to rozeznat. Kdo chce, vidí, kdo nechce, věří bludu.
Ujeté kilometry někdy poznáte opravdu těžko
Pochopitelně, ne každý je naivní a podle svého přesvědčení uvažuje racionálně. Jenže ne správně. „Tak tu máme auto staré čtyři roky, servisku nemá, ujelo prý 140 tisíc km, to nemůže nesedět, však 35 tisíc km za rok není vůbec málo,” řekne si leckdo. I podobné úvahy ale mohou být chybné a dnes vám na příkladu čtyř aut s reálnou kilometráží ukážeme, jak moc.
Tato auta nejsou kdovíjak stará, mají za sebou od čtyř do deseti let provozu. Na fotografiích vypadají více než slušně - volanty nejsou příliš ohmatané, sedačky vypadají relativně dobře, laky nemají mnoho škrábanců. Vidíme opotřebení, občas nesvítící žárovku, zánovní vozy to zkrátka od pohledu nejsou. Za odepsané je ale jistě neoznačíte.
Kolik mají najeto, vám hned neřekneme a záběry tachometrů či servisních knížek jsou na následujících fotkách částečně skryté nebo vyřazené. Zkuste si auta prohlédnout sami a podle fotografií, stáří a dalších údajů, které vám povíme, tipnout, kolik mají najeto. Jen tak, nic od nás nedostanete, prostě to zkuste - přesná čísla vám povíme v další kapitole i se servisními knížkami. Pochybnosti tady nejsou, tato auta mají udávaný stav km odpovídající realitě.
Vůz číslo 1: Škoda Octavia II
Prvním, nejstarším strojem je Škoda Octavia z roku 2005. Má i něco z trochu zajímavější výbavy včetně třeba parkovacích senzorů nebo většího displeje mezi budíky, ale klimatizace bude muset stačit jednoduchá a xenony tu také nečekejte. Dvoulitrové TDI nabídne 140 koní a kombinovanou spotřebu do 6 litrů, píše se u inzerátu. A vážně vypadá velmi slušně, lak není příliš poškozen, jsou tu originální poklice na kolech, interiér také působí docela solidně, až na některé detaily. Cena je cca 100 tisíc korun.
Vůz číslo 2: Škoda Roomster
Druhým vozem je také Škodovka, tentokrát Roomster z roku 2008. Je zde sice neoriginální rádio, ale zase automatická klimatizace a trochu zajímavější čalounění sedaček - které také od pohledu nemá většího poškození. Volant je ve slušném stavu, téměř všechny ovládací prvky také, i motorový prostor vypadá hezky. Pod kapotou je 104koňová dieselová devatenáctistovka. Tento vůz byl koupen v České republice a stojí cca 80 tisíc korun.
Vůz číslo 3: VW Golf Plus
Stejný motor i zemi původu má Volkswagen Golf Plus, vůz také z roku 2008. Vidíme originální kola a exteriér z většiny bez „sídlištních šrámů”. Také v kabině je všechno v pořádku, kůže na volantu je sice ohlazená rukama, ale není podřená, neodlupuje se a na věnci pevně drží. A sedačky vypadají lépe než u obou Škodovek výše. Cena je cca 120 tisíc korun.
Vůz číslo 4: VW Passat B7
Posledním, nejnovějším autem je Volkswagen Passat z roku 2011. Pod kapotou je dvoulitrové TDI o 140 koních, spojené s dvouspojkou DSG, nepochybně jedna z velmi žádaných ojetin. Je tu spousta výbavy od parkovacích senzorů na obou stranách přes kůži v kabině až po navigaci. Stav sedaček není dokonalý, ale o poškození být řeč nemůže. A žárovky v zadních světlech si jistě vyměníte během chvilky. Jeho cena je cca 210 tisíc korun. Kolik asi mohlo takovéto auto za čtyři roky života najezdit?
Prohlédli jste si? Poznamenejte si svůj odhad, v další kapitole se dozvíte, jaká je realita.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 10 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera
Nejnovější články
- Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
před 6 hodinami - Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 8 hodinami - Ve Francii začnou ve velkém fungovat tzv. super radary, zaznamenají až čtyři dopravní přestupky najednou
před 9 hodinami - Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva