Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poznáte, kolik mají reálně najeto tyto čtyři ojeté Škody a VW?
21.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tato auta nejsou „stočená”, jsou ale kandidáty na to, aby to někdo udělal. Uhádnete z fotografií, kolik mají najeto km, než vám to povíme?
Přehled kapitol
Lidé často věří tomu, čemu věřit chtějí, nikoli tomu, čemu by věřit měli. V některých případech je to neškodné, jindy dokonce šlechetné, v případě koupě auta - reálně ojetého, ale pro dotyčného zcela nového - je to ale velmi nešťastné. Jde o obchod, ne první rande a do toho patří v prvé řadě chladný, racionální kalkul. Je třeba mít otevřené oči, věřit jen tomu, co sami vidíte a v případě jakékoli pochybnosti dát od vyhlédnutého auta ruce pryč. V nabídce dnes v celé Evropě miliony ojetých vozů a ten, před kterým zrovna stojíte, opravdu nemusíte koupit, i když byste rádi už konečně jezdili. Jste zákazník, pán situace, můžete všechno a nemusíte nic, rozhodně ne investovat své těžce vydělané peníze do něčeho, co se vám zdá jakýmkoli způsobem podezřelé.
Bohužel, tímto se lidé obvykle neřídí a místo sledování kvalit samotného auta se příliš soustřeďují na nízký udávaný kilometrový proběh. Na jednu stranu je to logické, na druhou stranu ale tento údaj není vším. Automobil, který jezdil celý svůj život jen „kolem komína”, tedy krátké trasy, na tom bude hůře i s 80 tisíci najetými kilometry, než ten, který jezdil dlouhé trasy a svítí mu na tachometru třeba 200 tisíc kilometrů. Mimo jiné je možné, že obě auta za sebou mají zhruba stejný počet nastartování (pokud tedy není jedno z nich vybaveno start-stopem, který majitel nevypíná), stejný počet otevření dveří, usednutí za volant, vyndání věcí z kufru... To všechno a mnohé další vůz opotřebovává, i když to na stav tachometru nemá žádný vliv.
Stejně tak se na stavu auta podepisuje údržba a prostředí, ve kterém se pohybuje, mnohem více, než kolik má za sebou celkem kilometrů. Když někdo nedbá na výměny oleje, zadře motor klidně po 130 tisících kilometrech. Jiný se o svůj vůz řádně stará, mění, co je potřeba, a spokojeně najezdí půl milionu. Vůz třeba parkuje v garáži, dbá o to, aby ho nikde neodřel, jezdí s ním hlavně po dálnicích... Podobných rozdílů v zacházení bychom našli spoustu.
Zákazníci ojetých aut přesto slyší spíš na málo najetých kilometrů - tak moc, že jim na očích rázem vyrostou klapky. Když u desetiletého auta uvidí 60 tisíc km, rádi uvěří slovům bazarníka o starším pánovi, který jezdil ve středu na nákup a v neděli do kostela a za rok tak najel jen 6 tisíc kilometrů, i když to bazarník neumí podpořit ničím krom vlastních líbivých slov.
Ovšem, i taková auta skutečně existují, leckomu 6 tisíc km ročně stačí, vždy je ale třeba se ptát - kam se může ztratit servisní knížka? I kdyby majitel přestal jezdit do autorizovaného servisu po uplynutí záruky, nezahodí ji a pokud u auta uvidíte po 3 letech najeto 150 tisíc km a v momentě, kdy je po sedmi letech prodáváno, svítí na tachometru 152 tisíc, také to o něčem napovídá. Tehdy není od věci servisku „ztratit” nebo zfixlovat - pokud se rázem začnou po věrohodných objevovat podezřelé záznamy, není zase tak obtížné to rozeznat. Kdo chce, vidí, kdo nechce, věří bludu.
Ujeté kilometry někdy poznáte opravdu těžko
Pochopitelně, ne každý je naivní a podle svého přesvědčení uvažuje racionálně. Jenže ne správně. „Tak tu máme auto staré čtyři roky, servisku nemá, ujelo prý 140 tisíc km, to nemůže nesedět, však 35 tisíc km za rok není vůbec málo,” řekne si leckdo. I podobné úvahy ale mohou být chybné a dnes vám na příkladu čtyř aut s reálnou kilometráží ukážeme, jak moc.
Tato auta nejsou kdovíjak stará, mají za sebou od čtyř do deseti let provozu. Na fotografiích vypadají více než slušně - volanty nejsou příliš ohmatané, sedačky vypadají relativně dobře, laky nemají mnoho škrábanců. Vidíme opotřebení, občas nesvítící žárovku, zánovní vozy to zkrátka od pohledu nejsou. Za odepsané je ale jistě neoznačíte.
Kolik mají najeto, vám hned neřekneme a záběry tachometrů či servisních knížek jsou na následujících fotkách částečně skryté nebo vyřazené. Zkuste si auta prohlédnout sami a podle fotografií, stáří a dalších údajů, které vám povíme, tipnout, kolik mají najeto. Jen tak, nic od nás nedostanete, prostě to zkuste - přesná čísla vám povíme v další kapitole i se servisními knížkami. Pochybnosti tady nejsou, tato auta mají udávaný stav km odpovídající realitě.
Vůz číslo 1: Škoda Octavia II
Prvním, nejstarším strojem je Škoda Octavia z roku 2005. Má i něco z trochu zajímavější výbavy včetně třeba parkovacích senzorů nebo většího displeje mezi budíky, ale klimatizace bude muset stačit jednoduchá a xenony tu také nečekejte. Dvoulitrové TDI nabídne 140 koní a kombinovanou spotřebu do 6 litrů, píše se u inzerátu. A vážně vypadá velmi slušně, lak není příliš poškozen, jsou tu originální poklice na kolech, interiér také působí docela solidně, až na některé detaily. Cena je cca 100 tisíc korun.












Vůz číslo 2: Škoda Roomster
Druhým vozem je také Škodovka, tentokrát Roomster z roku 2008. Je zde sice neoriginální rádio, ale zase automatická klimatizace a trochu zajímavější čalounění sedaček - které také od pohledu nemá většího poškození. Volant je ve slušném stavu, téměř všechny ovládací prvky také, i motorový prostor vypadá hezky. Pod kapotou je 104koňová dieselová devatenáctistovka. Tento vůz byl koupen v České republice a stojí cca 80 tisíc korun.
Vůz číslo 3: VW Golf Plus
Stejný motor i zemi původu má Volkswagen Golf Plus, vůz také z roku 2008. Vidíme originální kola a exteriér z většiny bez „sídlištních šrámů”. Také v kabině je všechno v pořádku, kůže na volantu je sice ohlazená rukama, ale není podřená, neodlupuje se a na věnci pevně drží. A sedačky vypadají lépe než u obou Škodovek výše. Cena je cca 120 tisíc korun.
Vůz číslo 4: VW Passat B7
Posledním, nejnovějším autem je Volkswagen Passat z roku 2011. Pod kapotou je dvoulitrové TDI o 140 koních, spojené s dvouspojkou DSG, nepochybně jedna z velmi žádaných ojetin. Je tu spousta výbavy od parkovacích senzorů na obou stranách přes kůži v kabině až po navigaci. Stav sedaček není dokonalý, ale o poškození být řeč nemůže. A žárovky v zadních světlech si jistě vyměníte během chvilky. Jeho cena je cca 210 tisíc korun. Kolik asi mohlo takovéto auto za čtyři roky života najezdit?
Prohlédli jste si? Poznamenejte si svůj odhad, v další kapitole se dozvíte, jaká je realita.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 3 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 4 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 6 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 7 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11