Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Policie chce koupit dalších 103 laserových radarů, z peněz na prevenci
5.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Část radarů v celkové ceně 34 milionů Kč by měla být ve službě ještě letos, zbytek příští rok. Cena bude hrazena z peněz vytažených z kapes řidičů.
Je tomu jen chvíle, co do policejní služby nastoupilo nejdříve 53 a následně 35 nových vozů Škoda, sloužících ke skrytému měření rychlosti na českých silnicích. Bizarní je, že polovina peněz na jejich pořízení pocházela z tzv. Fondu zábrany škod, do kterého přispíváme my, motoristé, z povinného ručení. Už podle svého označení by tento fond měl sloužit k prevenci vzniku dopravních nehod, místo toho jsou ale peníze z něj používány na prostředky určené k ryzí represi represi. Ovšem, policie bude tvrdit, že represe je vlastně skvělá prevence, takže je to v pořádku.
I kdyby ji ale někdo uvěřil, je třeba mít na paměti, že překročení nejvyšší povolené rychlosti zdaleka nepatří mezi klíčové příčiny dopravních nehod. Na seznamu 10 nejčastějších příčin nic takového vůbec není, sama snaha klást rovnítko mezi výši povolené rychlosti a bezpečnost provozu je pochybná a i nepřizpůsobení rychlosti jízdy, které v žádném případě neimplikuje překročení nejvyšší dovolené rychlosti, je až na pátém a šestém místě. Přesto se nyní dozvídáme o plánech policie na nákup 103 nových laserových měřičů rychlosti. A hádejte, jak mají být hrazeny.
Ve věstníku veřejných zakázek už se nachází poptávka po celkem 103 kusech ručních laserových měřičů rychlosti. Prvních 40 by mělo být dodáno do prosince letošního roku, zbylých 63 by mělo být ve službě nejpozději do konce července roku 2017. Podle dostupných informací rozšíří stávající počet laserových měřičů, které zůstanou policii nadále k dispozici. V předpisu zakázky se píše, že „požadovaný materiál je nezbytně nutný k plnění úkolů Policie ČR plynoucích z platné legislativy ČR”, což je opět bizarní - nevíme, nakolik je „nezbytně nutné” měřit rychlost ve stále větším rozsahu.
Víme, že všechny lasery budou ruční, tedy ne namontované třeba na policejní dodávce, a že náklady na jejich pořízení - prý je strop ceny 34 milionů korun vč. DPH - budou opět kryty z Fondu zábrany škod. Tento fond v roce 2015 přerozdělil 608 milionů korun, z toho šlo 380 milionů na novou techniku pro hasiče a 46 milionů na ony nové policejní Octavie, což bylo asi 50 % z celkové ceny 85 pořízených vozů.
Ukazuje to rozpis přidělených prostředků za rok 2015, který také říká, že se vloni nakoupilo 30 nových laserových měřičů rychlosti - nezapočítaných do oněch 103, které teprve přijít mají - celkem za 12 milionů korun. Ty poskytl Fond zábrany škod v plné výši. Všechny tyto nákupy jsou pochopitelně v souladu se zákonem, kterým byl tento fond zřízen; jsou pod nálepkou „prevence”.
Laserové měřiče nejsou odhalitelné klasickým radarovým detektorem, jehož použití je u nás povoleno; obranou je aktivní rušička, kterou ale zákon zakazuje. Můžeme debatovat, jak moc a hlavně kde se budou nové lasery používat; přeci jen stát a držet přístroj v ruce popř jej mít na stativu není tak pohodlné, jako sedět v autě a dnes je policie příliš často nepoužívá. Také nebude potřeba, aby si na sebe nové lasery „vydělaly”, jakkoliv je tento pojem v souvislosti s policejní technikou zcela scestný, protože jejich nákup zaplatíme my všichni na povinném ručení. V každém případě jen ležet ve skříních a chytat prach určitě nebudou, a tak je dobré o jejich zřejmě nevyhnutelném „nástupu do služby” vědět s předstihem...









Policie chce pořídit 103 nových laserů k měření rychlosti. A těžko ji v tom někdo zabrání
Zdroj: Forum Autoforum.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
„Vím, že šéfové jsou zklamaní, tlak narůstá,” říká Hamilton po dalším nepřesvědčivém víkendu
před 2 hodinamiAuto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 08:14 - Stepan
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins