Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
„Osoba blízká” končí, přijde rychlostní mýto?
16.6.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Kdo by neznal pojem „osoba blízká”, prý se na ni stále někdo vymlouvá. Tento trn z oka české úřednické mašinerie mocným máchnutím vztyčené končetiny vytrhli poslanci.
Bývaly doby, kdy jste pokutu za porušení dopravních pravidel dostali vzápětí poté, co vás u toho přistihl některý z bdělých příslušníků Policie České republiky. Mělo to přesně ten výchovný efekt, který to mít mělo. Jenže odpovědné osoby pak přišly s nápadem, že by s dohledem nad neukázněnými řidiči mohla pomoci technika a v rámci měst i obecní policie. Je to na jednu stranu logické, policista přece nemůže stát u každé školy či družiny, neřku-li na všech opuštěných výpadovkách z měst, nejlépe o čtyřech a více pruzích. Jenže to svádí k pohodlnosti, však proč byste někam posílali „drahé” policisty a vystavovali je i jim jistě nepříjemnému jednání s řidiči, když nepřetržité měření obstará jedna plechová krabička a úřednice na magistrátu?
Je ale lidskou přirozeností, že jestli něco zneužít lze, pak to také zneužito bude. Měření rychlosti tak postupně ztratilo smysl, kterým opravdu není výběr pokut, ale zajištění klidnějšího provozu zejména v místech, kde je to nejvíce žádoucí, tedy ve městech. Mnohé radnice si (nejen) z měření rychlosti udělaly výnosný byznys vylepšující chřadnoucí rozpočty a na původní poslání celého institutu dočista zapomněly.
Ve městech se objevily stacionární radary a provozovatelům vozidel začaly ve schránkách přistávat obálky oznamující jim, že jejich vůz byl tehdy a tehdy zachycen při jízdě rychlostí překračující tu povolenou a že se mají dostavit, pokorně se zlomit v pase před autoritou úředního orgánu a nést následky osobně, nebo mu udat viníka. Opět je lidskou přirozeností, že pokud se lze vyhnout trestu, obzvláště trestu, který vnímáme jako nespravedlivý, uděláme to. Úředníci najednou zjistili, že mnohé přestupky nemohou dovést do zdárného konce, kterým není nic jiného, než pokuta zaplacená na obecní účet. Nedařilo se jim totiž určit přestupce, a tím nebylo koho potrestat. Nezbylo, než si nechat uniknout spoustu peněz za přestupky v podobě rychlé jízdy, špatného parkování, jízdy na červenou a tak dále.
Jedním z nástrojů, jak se při nedokonalém záznamu z kamer vyhnout postihu, byla výmluva na osobu blízkou. Přestože existují účinnější a spolehlivější metody, leckdo ji s úspěchem použil. Netrvalo dlouho a některou z pomazaných hlav napadlo, že s tímto pirátem, s tou zatracenou osobou, co je vždy tak blízko, zatočí. Jenže ouha, Listinu základních práv a svobod nelze změnit jen tak. Dlouho trvalo, než bylo nalezeno řešení. Jenže nakonec, bohužel, to některého z expertů napadlo. Stačilo si k tomu uvědomit, že ono vlastně už vůbec nejde o postih konkrétního řidiče za konkrétní přestupek, dnes jde jen o ty peníze.
Kontakt se skutečným policistou bude stále „v normálu”
Pak už to bylo jednoduché a výsledkem je včera ve třetím parlamentním čtení schválená novela zákona o provozu na silničních komunikacích, která zavádí Správní delikt provozovatele vozidla. Přesné znění nových paragrafů najdete na stránkách Parlamentu PS ČR. V krátkosti je lze ale shrnout tak, že provozovatel vozidla je zodpovědný za přestupek, který byl zjištěn prostřednictvím automatizovaného technického prostředku nebo se jedná o neoprávněné zastavení nebo stání. V zákoně samozřejmě stojí, že tomu tak je jen pokud úřad nedohledal konkrétního přestupce, ale není napsáno, že ho hledat musí. Pokud provozovatel sám není viníkem, má „právo” jej udat. Dalším, velmi důležitým, prvkem je fakt, že předepsaná pokuta, jejíž výše je shodná s těmi, které jsou udělovány zjištěným viníkům, je příjmem obce, jejíž obecní úřad ji vystavil.
Stojí za zdůraznění, že tato úprava pokrývá jen přestupky zachycené automatickými systémy a ty, které je možno jednoduše zadokumentovat na místě. Nic tedy nehrozí řidičům, které např. zachytí při nebezpečném předjíždění kamera namontovaná v policejním voze a jež se hlídce nepodaří zastavit. Ptáte se proč? Odpověď je nasnadě. Jsou to desítky, možná stovky případů ročně, kdežto kolem stacionárních radarů projedou a ve městech a na sídlištích zaparkují statisíce automobilů denně.
Doufám, že se v následujícím odstavci budu mýlit, ale uvážím-li, jak se radnice chovaly dříve, můžeme se zcela snadno dočkat následujícího scénáře. Bude-li nějaká obec mít hluboko do koryta, stačí vzít stacionární radar a umístit jej současně s omezením rychlosti třeba na 40 km/h na místo, kde je obvyklý velký výskyt rychleji jedoucích řidičů. Výjezd z obce mezi poli po široké cestě je typickým příkladem. Pak už jen stačí udělat software, který bude automaticky tisknout složenky a rozesílat je majitelům aut. De facto tak vznikne jakési mýto. Chcete jet rychle? Tak si jeďte. Čím rychleji pojedete, tím více peněz bude na rozhazování. Stejně tak bude možno v případě velkého deficitu vyslat brigádu strážníků na libovolné sídliště a je zcela jisté, že odtamtud přinesou celou řadu fotografií aut zaparkovaných ne zcela v souladu s předpisy.
Takovýchto aplikací nové právní úpravy lze vymyslet ještě celou řadu, tak absurdní a ohebná je. Nezbývá nám tedy než doufat ve zdravý rozum senátorů a v poslední instanci Václava Klause. Obávám se, že ani v případě, že senát či prezident parlamentu novelu vrátí, nedojde ke změně a včera schválená novela vejde v platnost.
Nedivili bychom se, kdyby za takové situace opět zasáhl tým „Crum patch”, který svého času vyřadil z provozu radar v Moravských Budějovicích, či jiná skupina nespokojených občanů. Možná ne jen shodou okolností byla krátce po této události zavedena povinnost obcí označovat svá měření, jež velmi rychle zatočila s tím, aby byly podobné měřící systémy využívány pro pouhé rýžování peněz. Jak rychle poslanci zapomněli... Nejen že nedávno tuto povinnost zrušili, ale nyní zcela obrátili a podobné praxi velmi nahráli. Snad by bylo dobré mít při hlasování na paměti, že by to nebylo v historii poprvé, kdy takový krumpáč skončil zapíchnutý jinde než ve stacionárním radaru...
Setkání s nesmyslně umístěnými stacionárními radary ale bude zřejmě nutné řesit po svém...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Mercedes, který má přežít i konec světa, není mýtus. Po povodních vyjel celý od bláta ze zatopené garáže, jako by se nic nestalo
před 6 hodinami - Policie měla špatný týden, při pronásledování jí ujel řidič starého MPV i zjevně nepřipravený motorkář
včera - Majitelé čtyř superaut za 180 milionů se jeli na podzim projet do hor, nabourali jeden do druhého v namrzlém klesání
včera
Nejnovější články
- Číňané ukázali svůj vlastní VW ID.3. Stejně velké i podobně působící auto nabídnou o půl milionu levněji
před 3 hodinami - V autech už 6 let povinný systém volání o pomoc odhaluje svou slabinu, majitelům odchází baterky za tisíce korun
před 4 hodinami - Mercedes, který má přežít i konec světa, není mýtus. Po povodních vyjel celý od bláta ze zatopené garáže, jako by se nic nestalo
před 6 hodinami - Porsche dál otáčí. Kde může, tam ponechá spalovací Macan v prodeji, dokud o něj lidé budou stát
před 7 hodinami - Zaměstnanci VW kradou díly z fabrik firmy ve velkém. Jen letos jich vyhodil 708, největší „borci” rozkradli díly za 25 milionů
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva