Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami?

Z Německa se začaly šířit zprávy, že se tamní motoristé zbavují svých dieselů a jejich ceny skokově klesly. To první je pravda, to druhé je složitější.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami?

1.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Z Německa se začaly šířit zprávy, že se tamní motoristé zbavují svých dieselů a jejich ceny skokově klesly. To první je pravda, to druhé je složitější.

Jedna ze základních ekonomických pouček říká, že čím více nabídka převyšuje poptávku, tím nižší jsou ceny. Bude-li tedy někde na prodej velké množství dieselových aut z druhé ruky, mělo by se to na jejich cenách projevit poklesem, z čehož profituje poptávající. Tolik praví šedá teorie, aktuální situace na německém trhu s ojetými auty se vznětovými motory ale naznačuje, že strom skutečného života je zase o něco zelenější.

Počet ojetých dieselových aut na prodej tam roste. Důvodů lze najít více, např. jsme před několika týdny psali o tom, že ceny dieselů skokově klesly kvůli plánům Stuttgartu a možná i dalších měst zavést omezení jízdy starších naftových vozů ve dnech smogu. Hovořily o tom německé organizace jako Federace volného prodeje automobilů a v návaznosti na ně i německá média. Nyní se musíme ptát, jestli to je ve skutečnosti tak horké.

Abychom to mohli posoudit, vzali jsme si k ruce data Mobile.de, největšího evropského internetového tržiště s auty, od roku 2015 dodnes týkající se aut s naftovými motory. Ta skutečně potvrzují, že kvůli Dieselgate Volkswagenu, plánovaným zákazům jízdy a emisním problémům dalších značek jako Opel, Fiat či Renault se lidé stále více snaží naftová auta prodávat. Nakonec, nejistota na trhu s naftovými vozy se ostatně projevuje i v odbytu nových aut - už jen čtvrtina německých soukromých kupujících si vybírá diesel a i u firemních zákazníků podíl klesá, třeba že je stále na 70 procentech.

Čísla to dokladují jasně: od ledna roku 2015 do února 2017 počet nabídek starších dieselů setrvale rostl. Z 349 595 inzerátů bylo v únoru 2017 téměř 445 tisíc, což znamená nárůst téměř 29 % za 25 měsíců. Připomínáme, že Dieselgate vypukla až v září 2015. To je poměrně razantní nárůst a uvážíme-li jinak relativně stabilní nabídku aut prodávaných touto cestou, měl by být na cenách znát. A on je, jenže nezrcadlí se v nich zdaleka tolik, jak by bylo možné očekávat.

Podle grafu Mobile.de se v létě roku 2015 zvedly průměrné ceny starších dieselů ze zhruba 23 tisíc Eur (cca 621 tisíc korun) v květnu 2015 na zhruba 24 tisíc Eur (cca 648 tisíc korun) v říjnu 2015. Od té doby dokonce ještě trochu vzrostly na aktuálních zhruba 24 300 Eur (cca 657 tisíc korun). Přiložený graf to ukazuje i obrazem a zachycuje i to, že dynamika růstu cen se zmírnila, což jistě bude dopad výše zmíněného. Ale je to pořád jen zmírnění dynamiky růstu, nikoli pokles. Ten byl zaznamenán pouze u aut značky Volkswagen, ani tam ale nebyl dramatický a ceny nyní znovu rostou.


Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 1 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 01Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 2 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 02
Obecně ceny dieselů neklesají vůbec, zpomalil se pouze růst cen. U Volskwagenu došlo k meziročnímu poklesu jen po vypuknutí Dieselgate

To jsou ovšem průměrná čísla, za chvíli se podíváme i na konkrétní značky, které vykáží i poklesy. Přesto předem říkáme, že dramaticky dolů nešly ceny u žádné a někdy i výrazně rostou, a to je za situace růstu počtu nabídky prodávaných aut o desítky procent poněkud překvapivé. Pochopitelně, můžete hovořit o setrvačnosti, o tom, že interakce mezi nabídkou a poptávkou neproběhne hned. Jenže tady se nebavíme o dnech, týdnech a dokonce ani měsících. Bavíme se o letech, během nichž se děje stále to samé - lidé se dieselů stále více zbavují, poptávka po nich má tendenci klesat a ceny se tomu přizpůsobující jen minimálně nebo vůbec.

Tento stav má jeden logický důsledek - auta stále déle stojí v bazarech. V průměru trvá prodej dieselového auta 91,2 dne od jeho nabídnutí, což je jen za poslední rok o 10 procent více. V delším časovém horizontu je to ještě větší rozdíl, přiložený graf vám ukáźe vývoj dat pro jednotlivé značky. Diesely se tak už prodávají skoro stejně rychle (či pomalu, otázka úhlu pohledu) jako benziny, které v bazarech průměrně stojí 91,5 dne.

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 3 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 03
Ojeté diesely v nabídce se tak hromadí a hromadí...

Jak už jsme ale zmínili, globální průměry neřeknou vše, a tak se podívejme na vývoj nabídky, cen a rychlosti prodeje pro rozličné značky v rámci koncernu VW i mimo něj. A začít musíme u samotného Volkswagenu jako značky.

Vývoj nabídky a cen u Volkswagenu

V případě otce aféry Dieselgate vzrostl počet nabízených aut z 81 282 v září 2015 přes 100 539 v září 2016 na 103 104 v únoru 2017. Celkem mezi zářím 2015 a únorem 2017 vidíme nárůst o necelých 27 %. V případě VW vidíme i pokles ceny, mezi zářím 2015 a únorem 2017 vidíme její pohyb z 22 297 Eur na 22 169 Eur. Je to ale relativně málo jak dlouhodobě (meziročně -0,8 %) či krátkodobě (meziměsíčně +0,3 %) vidíme jen drobné negativní či dokonce pozitivní změny.

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 4 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 04

Vývoj nabídky a cen u Škody a Audi

V případě značek Audi a Škoda je vývoj velmi podobný - ceny zůstávají na zhruba stejné úrovni či jen mírně klesají, ale počet inzerátů a průměrný počet dnů v inzerci dramaticky rostou.

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 5 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 06Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 6 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 05

Vývoj nabídky a cen u Porsche

Porsche se trochu vymyká - počet dnů v inzerci kolísá, ale ve výsledku vidíme nárůst, počet inzerátů narostl mezi zářím 2015 a únorem 2017 o 64 % a průměrná cena postupně klesla o necelých 5 %, tedy nejvýrazněji u všech sledovaných značek.

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 7 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 07

Vývoj nabídky a cen u BMW, Mercedesu a Opelu

Mobile.de poskytl i data o značkách BMW, Mercedes-Benz a Opel. U Opelu a BMW vidíme vývoj zhruba stejný - počet inzerátů roste, stejně jako počet dnů strávených v inzerci, ceny ale zůstávají zhruba stejné či lehce klesají. U Mercedesu ale rostou - mezi zářím 2015 a únorem 2017 to bylo o 5,6 %, a to navzdory podobnému trendu rostoucí nabídky a delšího prodeje.

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 8 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 08Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 9 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 09Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 10 - Vyvoj cen dieselu DE 2015 2017 10

Kromě těchto tabulek známe také vývoj cen u značky Peugeot, třebaže jen číselně. Mezi zářím 2015 a únorem 2017 se ceny ojetých dieselových Peugeotů zvýšily o 7,2 %, mezi lednem 2016 a únorem 2017 to bylo o 4,6 %. Právě Peugeot je jednou ze značek koncernu PSA, který už nějakou dobu zveřejňuje reálnou spotřebu svých nových aut. Je to jeho reakce na Dieselgate a pracuje na tom už dost dlouho.

Tabulky vývoje cen obsahují pro každý měsíc průměrnou cenu po konci daného měsíce. Výše zmíněné únorové zprávy o skokovém poklesu cen v řádech desítek procent v tabulkách tedy nevidíme. Buď ceny zase velmi rychle vzrostly, nebo prostě pokles nebyl tak dramatický, jak německá média v té době tvrdila. Nakonec, byli-li zdrojem této informace prodeji aut, mohli trochu přehánět - řekněme diplomaticky - pro svůj vlastní prospěch. Analýza celého trhu takový efekt neukazuje.

Co si z toho může vzít český zájemce o starší dieselové auto z Německa? Především nepodlehnout předchozí nekompletní informaci a nehnat se pro diesel k našim západním sousedům bez rozmyslu. Zajímavé nabídky tam existovat budou, ale průměrné ceny na trhu žádný skokový pokles ceny neprozrazují.

Podle všeho se nezměnilo prakticky nic a pokud má tento trh takovou setrvačnost, že absorbuje stále větší nabídku se stále pomalejším odbytem, aniž by to dal znát výraznějším poklesem cen, pak radíme čekat. Má-li nějaký důsledek přijít, přijde později. Ostatně, diesely se v bazarech nemohou kupit donekonečna a v určité chvíli ceny poklesnou výrazněji. Jestli to ale bude za týden, za měsíc, za rok nebo ještě déle, to si s ohledem na dosavadní vývoj netroufáme odhadovat.

Ojetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 11 - TDI logo redOjetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 12 - 535d logo milnikydieseluOjetých dieselů je v Německu k mání čím dál víc. Co to ale reálně dělá s cenami? - 13 - cdi logo milnikydieselu
Máte zájem o starší diesel? Výběr je v Německu velký a stále větší, na cenách to ale příliš znát není

Zdroj: Mobile.de

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.