Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt
19.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Letos jsme svědky bezprecedentního omezování nabídky motorů i celých modelů aut. I tady ale platí, že jde o minci se dvěma stranami.
Už od ledna vás připravujeme na letošní evropskou automobilovou apokalypsu. Zářijový příchod nových testů spotřeby emisí pro všechny vozy v prodeji má v kombinaci s nástupem normy Euro 6c za následek motorovou vybíjenou, při níž automobilky vyřazují z nabídky jednu pohonnou jednotku za druhou. A s nimi někdy i celé modely.
Důvody jsou obvykle tři. Tím prvním a všeobjímajícím je, že homologovat auto podle nových pravidel je velmi komplikované a časově náročné, což tlačí do pozadí zájmu méně důležité verze toho kterého vozu. Některé tak budou homologovány až později než v září, takže z nabídky zmizí dočasně, jiné - obvykle ty na konci životního cyklu - už nejsou nové homologaci podrobovány vůbec a skončí zcela. Tím druhým je, že Euro 6c znamená obvykle nutnost instalace filtru pevných částic i do vozů s benzinovými motory. Některé na to nejsou vůbec konstrukčně připravené a úprava je znovu komplikovaná, takže neproběhne hned, pokud vůbec. A ten třetí je tak trochu průsečíkem obou výše zmíněných - některá auta prostě není rozumně možné novým pravidlům přizpůsobit a z nabídky nadobro vypadnou.
Obětí už je spousta a nejde nutně jen o mnohokrát přetřásané silné stroje jako BMW M3, BMW M550i, BMW M760Li, Subaru WRX STi či Audi SQ5 a SQ7. Za oběť novým normám padla a padne i spousta obyčejných motorů i modelů - například Peugeoty přijdou o diesel 2,0 BlueHDi 150, několik verzí benzinového 1,2 či atmosférickou 1,6 VTi. Sekyra čeká benzin 2,0 EcoBoost Fordu, dvoulitrový diesel Subaru nebo údajně (zatím to nebylo potvrzeno) i kompletní nabídku Renaultu Clio. Ten má příští rok nahradit nová generace a Renault už se prý nebude obtěžovat s homologací současného provedení na pár měsíců prodejů.
Tohle všechno jsou smutné zprávy, kterých nutně bude jen přibývat, ani v tomto případě ale nejde o minci s jednou stranou. Situace, do které EU automobilky svým rychlejším než dříve zamýšleným postupem dostala, může mít i jiné, nepřímé dopady. Pravda, výrobce aut asi nepotěší ani ty, zákazníci by z nich ale radost mít mohli.
Nastalý stav způsobuje u dealerů aut obavy, že v posledním letošním kvartálu zaznamenají prudký pokles prodejů, neboť vlastně ani nebudou mít co prodávat. Někteří se tak předem snaží zásobit v budoucnu nedostupnými vozy a ani nemají moc na výběr - výroba od září „neprodejných” vozů končí obvykle mezi březnem a květem (z dalšího vyplyne, proč o tolik dříve) a nemoci většinu roku prodat zákazníkovi některý z žádaných vozů by po ně znamenalo velký problém. Je to pro ně ale tak trochu hra vabank - mít žádané auto, které jinde nepůjde koupit, může vyhnat cenu nahoru. Pokud jich ale na trhu bude moc, stane se pravý opak, a to nikoli pouze kvůli převisu nabídky.
Lidé z EU totiž ve své vypočítavosti nejsou hloupí. Byli si tak předem vědomi, že kdyby měla od září 2018 platit pravidla pouze pro nově vyrobené vozy, automobilky si vyrobí auta do zásoby, budou je prodávat klidně ještě rok nebo dva a svou potíž s nutností nové homologace obejdou. EU tak stanovila, že nutnost nové homologace se týká i skladových aut a pozdější registraci dovoluje pouze v odůvodněných případech a jen v omezeném počtu případů. Konkrétní limity musí stanovit národní autority a třeba ve Velké Británii jde v tuto chvíli o 0 aut. U nás o 100 vozů každého modelu.
Stovka M3, s tím by BMW chvíli vystačilo, zrovna tohle je ale auto, které si ze skladu koupí málokdo. U Renaultu Clio nebo Škody Fabia 1,4 TDI by skladové auto problém nebylo, ale 100 kusů je tady pro změnu kapka v moři. Pokud se tak nyní někdo zásobí, hraje vabank i kvůli tomu, že koncem srpna může zjistit, že překročení kvót pro skladová auta znamená nutnost prodeje vozu koncovému zákazníkovi do 31. 8. nebo jeho registraci na sebe. A obojí ve výsledku povede k jednomu: výraznému tlaku na snížení cen takto přebytečných aut.
Zatím je předčasné říci, jaký konkrétní efekt bude tento stav mít, velkou neznámou je pro obě strany obchodu. Například ve zmíněné Velké Británii čeká tamní WhatCar? okolo 1. září výrazné slevy na některé předzásobené modely a dá se očekávat, že něco podobného se stane i u nás. Bude třeba tou dobou bedlivě sledovat situaci a případně rychle jednat. Jestli je to pro vás dostatečnou náplastí na značné omezení nabídky nových aut vůbec, to už zvažte sami, je to ale z pohledu zákazníka asi jediná věc, kterou lze na nástupu WLTP a Euro6c vnímat pozitivně.
Galerie vybraných obětí nových emisních testů a norem Evropské unie
Problémy s novými testy mají Audi SQ5...
Současné BMW X5 čeká v Evropě buď úplný konec nebo úplná eliminace benzinových motorů
Řada 7 přijde o všechny benzinové motory nejméně do března 2019
M3 se v květnu přestane vyrábět bez náhrady
M550i čeká dočasné vyřazení z nabídky
X1 přijde o některé benziny...
A Mini čeká zatím neupřesněné „pročištění” nabídky
Úplně skončit má do příchodu nové generace Renault Clio
A sekera s nejasnými vyhlídkami na další evropskou existenci stihne i Subaru WRX STi
Inspirace: WhatCar?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 3 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
26.11.2024 - Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
27.11.2024 - Mercedes jde ve stopách VW a oznámil tvrdé škrty. Chce ušetřit desítky miliard ročně, nevylučuje ani zavírání továren
27.11.2024 - Porsche potvrdilo návrat ke spalovacím motorům i u chystaných elektrických aut. Otázkou už je jen, kdo dostane černého Petra
27.11.2024 - Nissan má na záchranu maximálně rok a pár měsíců, říká manažer firmy, v automobilovém byznysu se věci kazí rychle
27.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva