Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová pravidla EU nemusí jen vybít auta z trhu, mohou mít i nečekaný pozitivní efekt
19.4.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Letos jsme svědky bezprecedentního omezování nabídky motorů i celých modelů aut. I tady ale platí, že jde o minci se dvěma stranami.
Už od ledna vás připravujeme na letošní evropskou automobilovou apokalypsu. Zářijový příchod nových testů spotřeby emisí pro všechny vozy v prodeji má v kombinaci s nástupem normy Euro 6c za následek motorovou vybíjenou, při níž automobilky vyřazují z nabídky jednu pohonnou jednotku za druhou. A s nimi někdy i celé modely.
Důvody jsou obvykle tři. Tím prvním a všeobjímajícím je, že homologovat auto podle nových pravidel je velmi komplikované a časově náročné, což tlačí do pozadí zájmu méně důležité verze toho kterého vozu. Některé tak budou homologovány až později než v září, takže z nabídky zmizí dočasně, jiné - obvykle ty na konci životního cyklu - už nejsou nové homologaci podrobovány vůbec a skončí zcela. Tím druhým je, že Euro 6c znamená obvykle nutnost instalace filtru pevných částic i do vozů s benzinovými motory. Některé na to nejsou vůbec konstrukčně připravené a úprava je znovu komplikovaná, takže neproběhne hned, pokud vůbec. A ten třetí je tak trochu průsečíkem obou výše zmíněných - některá auta prostě není rozumně možné novým pravidlům přizpůsobit a z nabídky nadobro vypadnou.
Obětí už je spousta a nejde nutně jen o mnohokrát přetřásané silné stroje jako BMW M3, BMW M550i, BMW M760Li, Subaru WRX STi či Audi SQ5 a SQ7. Za oběť novým normám padla a padne i spousta obyčejných motorů i modelů - například Peugeoty přijdou o diesel 2,0 BlueHDi 150, několik verzí benzinového 1,2 či atmosférickou 1,6 VTi. Sekyra čeká benzin 2,0 EcoBoost Fordu, dvoulitrový diesel Subaru nebo údajně (zatím to nebylo potvrzeno) i kompletní nabídku Renaultu Clio. Ten má příští rok nahradit nová generace a Renault už se prý nebude obtěžovat s homologací současného provedení na pár měsíců prodejů.
Tohle všechno jsou smutné zprávy, kterých nutně bude jen přibývat, ani v tomto případě ale nejde o minci s jednou stranou. Situace, do které EU automobilky svým rychlejším než dříve zamýšleným postupem dostala, může mít i jiné, nepřímé dopady. Pravda, výrobce aut asi nepotěší ani ty, zákazníci by z nich ale radost mít mohli.
Nastalý stav způsobuje u dealerů aut obavy, že v posledním letošním kvartálu zaznamenají prudký pokles prodejů, neboť vlastně ani nebudou mít co prodávat. Někteří se tak předem snaží zásobit v budoucnu nedostupnými vozy a ani nemají moc na výběr - výroba od září „neprodejných” vozů končí obvykle mezi březnem a květem (z dalšího vyplyne, proč o tolik dříve) a nemoci většinu roku prodat zákazníkovi některý z žádaných vozů by po ně znamenalo velký problém. Je to pro ně ale tak trochu hra vabank - mít žádané auto, které jinde nepůjde koupit, může vyhnat cenu nahoru. Pokud jich ale na trhu bude moc, stane se pravý opak, a to nikoli pouze kvůli převisu nabídky.
Lidé z EU totiž ve své vypočítavosti nejsou hloupí. Byli si tak předem vědomi, že kdyby měla od září 2018 platit pravidla pouze pro nově vyrobené vozy, automobilky si vyrobí auta do zásoby, budou je prodávat klidně ještě rok nebo dva a svou potíž s nutností nové homologace obejdou. EU tak stanovila, že nutnost nové homologace se týká i skladových aut a pozdější registraci dovoluje pouze v odůvodněných případech a jen v omezeném počtu případů. Konkrétní limity musí stanovit národní autority a třeba ve Velké Británii jde v tuto chvíli o 0 aut. U nás o 100 vozů každého modelu.
Stovka M3, s tím by BMW chvíli vystačilo, zrovna tohle je ale auto, které si ze skladu koupí málokdo. U Renaultu Clio nebo Škody Fabia 1,4 TDI by skladové auto problém nebylo, ale 100 kusů je tady pro změnu kapka v moři. Pokud se tak nyní někdo zásobí, hraje vabank i kvůli tomu, že koncem srpna může zjistit, že překročení kvót pro skladová auta znamená nutnost prodeje vozu koncovému zákazníkovi do 31. 8. nebo jeho registraci na sebe. A obojí ve výsledku povede k jednomu: výraznému tlaku na snížení cen takto přebytečných aut.
Zatím je předčasné říci, jaký konkrétní efekt bude tento stav mít, velkou neznámou je pro obě strany obchodu. Například ve zmíněné Velké Británii čeká tamní WhatCar? okolo 1. září výrazné slevy na některé předzásobené modely a dá se očekávat, že něco podobného se stane i u nás. Bude třeba tou dobou bedlivě sledovat situaci a případně rychle jednat. Jestli je to pro vás dostatečnou náplastí na značné omezení nabídky nových aut vůbec, to už zvažte sami, je to ale z pohledu zákazníka asi jediná věc, kterou lze na nástupu WLTP a Euro6c vnímat pozitivně.
Galerie vybraných obětí nových emisních testů a norem Evropské unie
Problémy s novými testy mají Audi SQ5...
Současné BMW X5 čeká v Evropě buď úplný konec nebo úplná eliminace benzinových motorů
Řada 7 přijde o všechny benzinové motory nejméně do března 2019
M3 se v květnu přestane vyrábět bez náhrady
M550i čeká dočasné vyřazení z nabídky
X1 přijde o některé benziny...
A Mini čeká zatím neupřesněné „pročištění” nabídky
Úplně skončit má do příchodu nové generace Renault Clio
A sekera s nejasnými vyhlídkami na další evropskou existenci stihne i Subaru WRX STi
Inspirace: WhatCar?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Porsche chce v autě s ručním řazením zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, šéf vysvětlil jeho trvající přednosti
před 55 minutami - Už i Francie tlačí na EU, aby zastavila válku proti spalovacím autům. Bojí se o vlastní průmysl i škody na přírodě
před 2 hodinami - Čínské auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, odhalilo část svých technických parametrů
před 3 hodinami - Aston Martin znovu odpískal svůj první elektromobil, pořádné motory ale i u něj žijí na vypůjčený čas
před 5 hodinami - Majitel krachujícího KTM se v zoufalosti zbavuje cenných aktiv. Kontrolní balík akcií slavné MV Agusty prodal Rusům
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 15:00 - HondaMan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.05. 14:06 - řidičBOB
- OT - zavírám krám, uklízím 02.05. 12:19 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch