Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nová nejlepší auta v dlouhodobých testech Němců ukazují, které modely a verze opravdu vydrží
13.3.2023 | Mirek Mazal
Doba přeje tomu, aby se bazary staly druhým domovem stále většího množství kupců aut, a tak není od věci mít přehled, které z moderních modelů skutečně vydrží. Najet s nimi nejméně 100 tisíc km - a pak je rozebrat - to už něco napoví.
Ojetiny jsou dnes v kurzu z řady důvodů, které hned tak nepominou. Jednak je nových aut málo, a tak se na trh těch ojetých přesouvá část zákazníků, kteří by jinak koupili jinde. Nová auta jsou také dražší a k tomu část kupců pořád čeká horší časy, takže šetří a sahají raději po levnějším použitém zboží.
Nemáme pocit, že by se na těchto klíčových faktorech mohlo něco v dohledné době změnit, a tak předpokládáme, že do bazarů bude mířit lidí stále více. Je možné, že zájem s rostoucími ekonomickými těžkostmi ochladne a ceny klesnou, pokud ale jiný vůz potřebujete, ani půl roku čekat nemůžete. A i kdyby ano, je mezi jakýmikoli vozy v jakoukoli chvíli záhodné volit takový, který zubu času odolává co nejlépe.
Právě takové naznačují výsledky dlouhodobých testů Auto Bildu, které už léta provádí ve spolupráci s Dekrou, a tak může vydávat žebříčky nejúspěšnějších a nejméně úspěšných modelů. A to konkrétně od roku 2014, od kdy používá nové hodnocení. Můžete si myslet, že za těch pár let bude desítka nejhorších současně přehledem většiny, ne-li všech testovaných vozů, ale není tomu tak, sítem už jich prošlo skoro 100. Každý z nich musel v nejrůznějších režimech ujet minimálně 100 tisíc kilometrů (někdy došlo i na 150 nebo 200 tisíc), absolvovat všechny předepsané prohlídky a obvykle i neplánované servisní zásahy, které si vyžádaly vzniklé problémy. A během toho všeho snášet kritické soudy redaktorů, kteří je zrovna řídili.
Uvážíme-li, že typická česká ojetina má dnes na tachometru okolo 150 tisíc km, pak je to dobré vodítko k tomu, co vybrat - některá jsou totiž po 100 i 150 tisících km jako nová. Zjištění ze života s vozem navíc doplňují záznamy Dekry z rozborky kompletního automobilu. Sledují se všechny detaily prozrazující únavu materiálu, vedle těsnosti všech spojů se zjišťuje například i kondice jednotlivých komponentů motoru pomocí měřících přístrojů či rozsah koroze. Výsledkem je počet chybových bodů a známka od jedničky do pětky jako ve škole.
Na světě je nové pořadí nejlepších modelů, a tak přikládáme přehled těch, které se vešly do nejlepší patnáctky. Můžeme mezi nimi vidět i Škodu, která dříve byla těsně pod vrcholem, teď už se ale mezi premianty tak tak vejde. Pořád je ovšem vysoko, nicméně nemá na nejlepší desítku, kterou rozčíslo hned několik nových kandidátů. Pozoruhodné je, že na vrchol se postupně dostala téměř jen auta drahých značek jako Audi a BMW, o jejichž kvalitě se roky pochybovalo. Možná se z toho poučily.
Všechno podstatné následuje a my už jen dodáme, že pokud byste mezi nejlepšími marně hledali jakékoli SUV, není to tím, že by byla tak špatná. Výsledkům aut se zvýšeným podvozkem se věnujeme samostatně a znovu se k nim dostaneme v dalších týdnech.
Nejlepších 15 aut dlouhodobých testů magazínu Auto Bild k březnu 2023
15. Ford Focus 1,0 EcoBoost, chybové body: 8, výsledná známka: 1-
Mezi elitou se jistě cítí dobře Ford Focus opět s 8 chybovými body. Zážehový tříválec navzdory některým opačným zkušenostem odváděl tentokrát svou práci relativně spolehlivě, jen při nájezdu 22 105 kilometrů spadl do nouzového režimu; nepříjemnost řešilo přehrání softwaru. Časté tankování se pak podepsalo na stavu hrdla palivové nádrže. Řidiče obtěžovalo mnoho tlačítek a malý displej na palubní desce, rozebrání vozu ale neodhalilo nadstandardní opotřebení čehokoli podstatného.
Foto: Ford
14. Mazda MX-5, chybové body: 8, výsledná známka: 1-
Hravá MX-5 alias Miata podřizuje všechno jízdnímu zážitku. Nízká hmotnost s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol na šikovné řidiče platí, asi nikdo by ale od tohoto auta nečekal vysokou trvanlivost. Přesto MX-5 zabodovala. Z uživatelského hlediska kritici našli námět na vylepšení v podobě lepšího výhledu vzad se zavřenou střechou a zhýčkaní jedinci by rádi měkčí tlumení nerovností. V průběhu testu se neobjevil žádný zásadní technický nedostatek a rozborka poukázala pouze na drobnější neduhy a větší sklony ke korozi. Výsledkem je 8 chybových bodů a známka těsně horší než nejlepší možná.
13. Škoda Superb 1,4 TSI DSG, chybové body: 8, výsledná známka: 1-
České překvapení aktuální špičky žebříčku si říká Škoda Superb. Vůz našel mezi testovacími jezdci zastání a přesvědčil je o svých kvalitách. Kvitují hlavně poměr výkonu a ceny - na auto za asi 1 milion korun nabízí neskutečně mnoho prostoru, komfortu a výbavy. A vydrží, neboť v průběhu testu se neobjevil žádný zásadní problém. Až na jeho samotném konci, po najetí více jak 97 tisíc km, začala zlobit sedmistupňová převodovka DSG, která přestala spolehlivě vybírat zařazené stupně. Proč se tak stalo a jak je problém řešitelný, musí nyní říci automobilka.
Kompletní rozborka vozu přímo u Škody pod dohledem Dekry neobjevila žádný dramatický nedostatek a ty zjištěné se počítají na drobnosti jako částečně uvolněné zakrytování podvozku. Sám redaktor pak po rozborce říká, že nevidí důvod, proč by někomu toto auto nedoporučit a výsledné body i známka tomu odpovídají. Mohlo být i lépe, o to minus za jedničkou se postaralo jen problematické těsnění vodní pumpy, díl za 100 Kč.
Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
12. Mercedes třídy V 220d, chybové body: 7, výsledná známka: 1-
Robustní společník na dlouhé cesty polykal kilometry přímo hltavě. Celkový dojem narušily ne až tak příjemná sedadla a otravné zvuky, které by se u tak drahého vozu vyskytnout neměly. Bystrým zrakům z Dekry neunikla lehká povrchová koroze na několika místech anebo uvolněné gumové úchyty.
11. Audi A6 Avant C7 2,0 TDI, chybové body: 6, výsledná známka: 1-
Audi A6 Avant dnes už předchozí generace C7 absolvovalo zkoušku vytrvalosti bez větších problémů. Jen konec poznamenala chybová hláška signalizující vadu těsnění sběrného výfukového potrubí. Známá vada se projevila dříve, než se čekalo. Nutno podoktnout, že nic jiného nezlobilo, naopak stále všechny překvapovala typická kvalita interiéru a stav vozu po rozebrání - zvládnout stovky tisíc km pro něj nejspíše nebude problém.
10. Hyundai i30 kombi 1,6 CRDI, chybové body: 5, výsledná známka: 1-
Další Korejec a další příjemné překvapení - Hyundai se přiblížil ideálu bezchybného stroje. Minusové body nastřádala špatná izolace podlahy, vadné připojování Bluetooth, prasklá žárovka registrační značky, staré mapy v navigaci a vysoko svítící hlavní světlomety. Drobnosti proti celkovému výsledku.
Foto: Mirek Brokeš, Autoforum.cz
9. VW Golf 1,4 TSI Sportsvan, chybové body: 4, výsledná známka: 1
Prostornější Golf přežil 100 tisíc kilometrů se vztyčenou hlavou a hlavně bez poruch. Nájezd byl schválně ještě navýšen o 50 tisíc a zkoumání poukázalo jen na nenápadné praskliny zadního tlumiče a tažného zařízení. Dál jakoby nic.
Foto: Adam Šrámek, Autoforum.cz
8. Toyota Prius, chybové body: 4, výsledná známka: 1
Po 100 tisících ujetých kilometrů Němci uvedli, že auto vypadalo stejně jako v den, kdy ho převzali. A i po detailní rozborce bylo jasné, že technika nedošla téměř žádné úhony. Za drobné nedostatky dostal Prius tři trestné body a aby to Toyota neměla tak snadné, ujeli s ní ještě 50 tisíc km navrch. Přibyl jen jeden trestný bodík na víc, takže výsledkem je pořád známka 1, ani po 150 tisících km se vozu vážného nepřihodilo.
7. Mercedes A220d W177, chybové body: 4, výsledná známka: 1
Základní model Mercedesu s relativně obyčejným dieselem emoce příliš nedrásá, v redakci Auto Bildu si ale verze A220d získala řadu přátel jako relativně rychlý, pohodlný a nenáročný společník, který při závěrečném rozebrání neodhalil žádné vážné slabiny. Problémem je jen to, že auto je příliš drahé, zvláště pak vzhledem ke své velikosti, ale to bylo jasné předem. Celková známka 1 za 4 trestné body je prý zasloužená, detaily k tomuto testu jsme publikovali loni.
6. BMW 320d Touring G21, chybové body: 3, výsledná známka: 1
Na tohle auto by mezi premianty sázek málokdo - verze 20d vypadá v nabídce BMW jako spotřební zboží, kombíkům ujíždí vlak a dieselům ještě víc. Nepříliš „trendy” kombinace ale v případě řady 3 zabodovala na jedničku, tady doslova. Podle Němců zvládl vůz ujetí 100 000 kilometrů v klidu a bez námahy. Objevilo se pár funkčních nedostatků a podle Auto Bildu i trocha „spíše kosmetických stížností” při rozebírání, které jsou spojené s relativně vysokou cenou. Ale jinak? Prakticky žádná negativa. Detailně jsme se i tomuto testu věnovali nedávno.
5. Suzuki Swift Sport, chybové body: 3, výsledná známka: 1
Překvapivý premiant v nejlepší pětce, ostré provedení malého Suzuki. Taková auta často nebývají šitá tak, aby dobře odolávala vysokým nájezdům - malé vozy tak používá málokdo a ty sportovní mají priority jinde. Swift ale tentokrát potvrdil kvalitu japonských strojů a ujetých 100 tisíc km uzavřel bez jediného problému. Až rozebrání odhalilo klasickou bolístku Japonců, počínající korozi některých částí. Podle Němců nic dramatického, pár bodů ale muselo dolů, jinak by to byla známka 1+.
4. Audi A4 Avant 2,0 TFSI, chybové body: 2, výsledná známka: 1
Audi A4 stále aktuální generace B8 (nyní po faceliftu) by mělo být jedním ze vzorů kvality mezi auty střední třídy a v dlouhodobém testu Auto Bildu to s nadhledem potvrdilo. Spolehlivost ingolstadtského kombíku je prý evidentní a ani po technické stránce, ani v případě zpracování či kvality interiéru nebylo autu téměř co vyčíst. Dva trestné body znamenají jedničku, přesto existuje jeden ještě pár lepších vozů.
Foto: Mirek Brokeš, Autoforum.cz
3. Audi A6 Avant C8 40 TDI, chybové body 2, výsledná známka: 1
I nová A6 patří mezi absolutní špičku. Problémy s ní nebyly prakticky žádné, jediným technickým zádrhelem se stal haprující parkovací senzor, se kterým byly problémy opakovaně. Ani tak není A6 bez chyb, německé kolegy ale iritovaly jen palubní elektronické systémy z hlediska svého fungování, což ale není věc, která by ovlivňovala známku z hlediska odolnosti vysokým nájezdům.
Nová A6 s motorem 2,0 TDI si tak připsala ještě lepší hodnocení, než ta předchozí, a to přesto, že kompletní rozborka přišla opět až po 150 tisících kilometrech. Celou nejlepší čtyřku v těchto testech tak tvoří konvenčně střižené vozy dražších značek se čtyřválcovými motory na benzin, naftu a plyn, nic jiného. Navíc od drahých výrobců, to dříve nebývalo zvykem. V době, kdy by tříválce, hybridy a elektromobily měly přesvědčovat o své atraktivitě, to pro ně není hezká vizitka - třebaže i mezi nejlepšími pár takových je, mezi nejhoršími jich najdeme mnohem víc.
2. BMW Z3 30i sDrive, chybové body: 2, výsledná známka: 1
Za další překvapení na špici lze považovat BMW Z4. Znovu - je to sportovní auto pro krátké přesuny, v dlouhodobém testu ale válelo. Němcům nevadil ani dvoulitrový turbomotor pod kapotou a vůz celý test zvládl bez jediné neplánované návštěvy servisu. Ani pozdější rozborka neodhalila žádné nadměrné opotřebení, body letěly dolů pouze za méně kvalitní kůži použitou na sedadlech a občasné problémy s asistenčními systémy.
1. Audi A3 Sportback g-tron, chybové body: 0, výsledná známka: 1+
Nejlepší z nejlepších, hrdý vítěz mezi padesáti vozy ukazuje, co Auto Bild s Dekrou považují za vrchol možného. Hatchback na stlačený zemní plyn vyvrátil předsudky a jistě překvapil zastánce konvenčního pohonu. Jízda ani rozbor součástek neobjevily nic problematického, proto ani jeden trestný bod, musela být udělena známka lepší než 1.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 49 minutami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 46 minutami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 2 hodinami - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch