Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nesmyslné překážky na silnicích: tohle je dokonalá definice slova retardér
4.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Zpomalovací prahy otravují život. Ale ať jsou jakkoliv nesmyslné, na ten pětinásobný z Floridy nemají.
Nejen inteligentní řidiči, ale i všichni ti, kteří uvažují zdravým rozumem, vám řeknou, že všemožné umělé překážky na silnicích nemají v oblibě. Volená slova v takovém argumentu se můžou značně lišit, lichotivá ale určitě nebudou. A ani řada, která žije v místech osazených takovýmito prvky, s nimi nebude souhlasit - pokud nutí auta zpomalit a zrychlovat, způsobují zbytečný hluk, pokud je nutí nesmyslně manévrovat, způsobují zbytečné nehody. Pochopitelně se ale najdou i ti, kteří je rádi mají, zejména tací, kteří jejich instalaci sami iniciovali...
Retardéry existují v různých formách. Někdy to jsou uměle vytvořená esíčka, třeba i kusy betonu uprostřed silnice, někdy zvýšené přechody pro chodce, které kromě zpomalení projíždějících aut také fungují jako místa, kde lze silnici překonat bez bariér. Jindy na silnici potkáte betonové či gumové prahy různých délek a velikostí nebo žluté disky, kde nezřídka lze projet mezi jednotlivými kotouči.
Vždycky to ale je překážka v plynulosti provozu na silnici, protože musíte zpomalit, práh přejet a pak se znovu rozjet. Efekt zpomalení se tedy dostaví, protože málokdo z nás si chce ničit auto nebo jezdí něčím jako Ford F-150 SVT Raptor, co tvrdé zacházení po delší dobu zvládne. V každém případě ale roste hluk, spotřeba paliva a s tím i množství exhalací, takže obytná zóna plná retardérů je také místem, kde se žije i dýchá hůře, než by muselo. A pokud příliš mnoho jejích obyvatel jezdí starými nebo čipovanými turbodiesely, je to jen horší.
Některé retardéry také vznikají na místech, kde to není úplně snadno pochopitelné. Jistěže jich je většina v obytných zónách, ale je potřeba kvůli nim zpomalovat i v noci, kdy kolem není ani noha, natož dítě nebo volně létající pes. A některá města jsou schopná takovéto překážky instalovat i na docela frekventovaných silnicích, které v obytných zónách tak úplně nejsou.
Kolikrát se také setkáváme s dvojitými či trojitými retardéry - výjezdy z některých nákupních center jsou dobrými příklady. Jako by nestačila závora, před kterou musíte zastavit, retardér neretardér. Starý příběh o čerstvém majiteli supersportu, který nechal na přední nárazník Žigulíka navařit trubku ve výši nárazníku toho superauta a zaměstnal brigádníka, který nafasoval mapu Prahy a klíče od Žigulíka a označoval místa, kudy ono superauto neprojede kvůli retardérům, možná nebude úplně vymyšlený.
Také například v jedné z ostravských čtvrtí je ulice, kde si jedna rodina stěžovala, že se kolem jejího domu jezdí příliš rychle a vymohla si instalaci zpomalovacího prahu. Ten bylo možné položit na jediné místo - asi 70 metrů od domu této rodiny. Takže se před tím domem dá jezdit stále stejně rychle a pointa retardéru je jen v otravování života obyvatel té ulice. A věříme, že v každém větším městě se podobných nesmyslů najde spousta.
Řidičům jsou tedy zpomalovací prahy ve většině případů k zlosti, přesto se v poslední době jejich počet rozrůstá jako infekce. Pumpaři a autoservisy z toho určitě zarmouceni nebudou - k těm prvním budete častěji jezdit pro palivo, protože při rozjezdu je ho potřeba spousta, a u těch druhých budete muset častěji nechávat servisovat podvozek. Nebo v horším případě, pokud si extra velkého retardéru nevšimnete, vám budou montovat novou olejovou vanu.
Nic, co můžeme na poli umělých překážek potkat na českých silnicích, ale nejspíš nepřekoná zpomalovací prostor - protože práh se tomu říct nedá - na přiloženém videu. Pravděpodobně pochází z amerického státu Florida a je tak náročný na přejezd, že s ním mají problém i některé pick-up trucky. Je to pět docela vysokých betonových prahů těsně za sebou, ideálně na velké poškození pohonného ústrojí vozu, pokud si nedáváte pozor a/nebo nejedete aspoň crossoverem. A ani takové vozy to nebudou mít snadné.
Jsou na místě otázky: je skutečně nutné instalovat na silnice takovéto překážky? Nedaly by se ty peníze vynaložit účelněji? A - zejména ve světle této americké monstrozity - když už, vážně by nestačil jen jeden práh?
Kdo a jak obhájil nutnost pěti zpomalovacích prahů těsně za sebou, je záhadou
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před hodinou - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 2 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 4 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva