Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nesmyslné překážky na silnicích: tohle je dokonalá definice slova retardér
4.9.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Zpomalovací prahy otravují život. Ale ať jsou jakkoliv nesmyslné, na ten pětinásobný z Floridy nemají.
Nejen inteligentní řidiči, ale i všichni ti, kteří uvažují zdravým rozumem, vám řeknou, že všemožné umělé překážky na silnicích nemají v oblibě. Volená slova v takovém argumentu se můžou značně lišit, lichotivá ale určitě nebudou. A ani řada, která žije v místech osazených takovýmito prvky, s nimi nebude souhlasit - pokud nutí auta zpomalit a zrychlovat, způsobují zbytečný hluk, pokud je nutí nesmyslně manévrovat, způsobují zbytečné nehody. Pochopitelně se ale najdou i ti, kteří je rádi mají, zejména tací, kteří jejich instalaci sami iniciovali...
Retardéry existují v různých formách. Někdy to jsou uměle vytvořená esíčka, třeba i kusy betonu uprostřed silnice, někdy zvýšené přechody pro chodce, které kromě zpomalení projíždějících aut také fungují jako místa, kde lze silnici překonat bez bariér. Jindy na silnici potkáte betonové či gumové prahy různých délek a velikostí nebo žluté disky, kde nezřídka lze projet mezi jednotlivými kotouči.
Vždycky to ale je překážka v plynulosti provozu na silnici, protože musíte zpomalit, práh přejet a pak se znovu rozjet. Efekt zpomalení se tedy dostaví, protože málokdo z nás si chce ničit auto nebo jezdí něčím jako Ford F-150 SVT Raptor, co tvrdé zacházení po delší dobu zvládne. V každém případě ale roste hluk, spotřeba paliva a s tím i množství exhalací, takže obytná zóna plná retardérů je také místem, kde se žije i dýchá hůře, než by muselo. A pokud příliš mnoho jejích obyvatel jezdí starými nebo čipovanými turbodiesely, je to jen horší.
Některé retardéry také vznikají na místech, kde to není úplně snadno pochopitelné. Jistěže jich je většina v obytných zónách, ale je potřeba kvůli nim zpomalovat i v noci, kdy kolem není ani noha, natož dítě nebo volně létající pes. A některá města jsou schopná takovéto překážky instalovat i na docela frekventovaných silnicích, které v obytných zónách tak úplně nejsou.
Kolikrát se také setkáváme s dvojitými či trojitými retardéry - výjezdy z některých nákupních center jsou dobrými příklady. Jako by nestačila závora, před kterou musíte zastavit, retardér neretardér. Starý příběh o čerstvém majiteli supersportu, který nechal na přední nárazník Žigulíka navařit trubku ve výši nárazníku toho superauta a zaměstnal brigádníka, který nafasoval mapu Prahy a klíče od Žigulíka a označoval místa, kudy ono superauto neprojede kvůli retardérům, možná nebude úplně vymyšlený.
Také například v jedné z ostravských čtvrtí je ulice, kde si jedna rodina stěžovala, že se kolem jejího domu jezdí příliš rychle a vymohla si instalaci zpomalovacího prahu. Ten bylo možné položit na jediné místo - asi 70 metrů od domu této rodiny. Takže se před tím domem dá jezdit stále stejně rychle a pointa retardéru je jen v otravování života obyvatel té ulice. A věříme, že v každém větším městě se podobných nesmyslů najde spousta.
Řidičům jsou tedy zpomalovací prahy ve většině případů k zlosti, přesto se v poslední době jejich počet rozrůstá jako infekce. Pumpaři a autoservisy z toho určitě zarmouceni nebudou - k těm prvním budete častěji jezdit pro palivo, protože při rozjezdu je ho potřeba spousta, a u těch druhých budete muset častěji nechávat servisovat podvozek. Nebo v horším případě, pokud si extra velkého retardéru nevšimnete, vám budou montovat novou olejovou vanu.
Nic, co můžeme na poli umělých překážek potkat na českých silnicích, ale nejspíš nepřekoná zpomalovací prostor - protože práh se tomu říct nedá - na přiloženém videu. Pravděpodobně pochází z amerického státu Florida a je tak náročný na přejezd, že s ním mají problém i některé pick-up trucky. Je to pět docela vysokých betonových prahů těsně za sebou, ideálně na velké poškození pohonného ústrojí vozu, pokud si nedáváte pozor a/nebo nejedete aspoň crossoverem. A ani takové vozy to nebudou mít snadné.
Jsou na místě otázky: je skutečně nutné instalovat na silnice takovéto překážky? Nedaly by se ty peníze vynaložit účelněji? A - zejména ve světle této americké monstrozity - když už, vážně by nestačil jen jeden práh?



Kdo a jak obhájil nutnost pěti zpomalovacích prahů těsně za sebou, je záhadou
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před hodinouPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
před 3 hodinamiLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
před 4 hodinamiRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
před 6 hodinamiVW se dál snaží odrazit ode dna a získat zpět ztracené zákazníky, začal prodávat inovovaný hybridní Passat jen za 650 tisíc
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva