Neomezená rychlost na Autobahnech dostala tvrdý zásah, možná rozhodující

Německá Strana zelených dosáhla cenného vítězství, v Badensku-Württembersku bude platit limit 120 km/h. Ne všude a ne natrvalo, důvod k obavám ale je.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Neomezená rychlost na Autobahnech dostala tvrdý zásah, možná rozhodující

10.12.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Neomezená rychlost na Autobahnech dostala tvrdý zásah, možná rozhodující

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá Strana zelených dosáhla cenného vítězství, v Badensku-Württembersku bude platit limit 120 km/h. Ne všude a ne natrvalo, důvod k obavám ale je.

Německé dálnice jsou poslední evropskou baštou silnic bez rychlostních limitů, jak ukázala i nedávná mapa nejvyšších povolených rychlostí celého světa. Některým tamním politikům je ovšem taková svoboda motoristů proti srsti, a tak se pravidelně snaží o její omezení. Zejména od té doby, co v zemských volbách v Badensku-Württembersku získává pravidelně cenné hlasy Strana zelených. Ta je v kombinaci se sociálními demokraty rozhodující silou, pročež se již pátým rokem snaží zavést na všech dálnicích této spolkové země limit 120 km/h.

Prozatím byly tyto snahy neúspěšné, nicméně nyní si německý ministr dopravy Winfried Hermann (zastupující právě Zelené) může připsat cenné vítězství. Od března příštího roku bude totiž v Badensku-Württembersku zaveden onen limit 120 km/h. Zatím sice jde o testovací provoz, který potrvá čtyři roky a nebude platit všude, nicméně Hermann se netají dalšími kroky, jimiž bude expanze limitů na další úseky, pakliže se toto omezení „osvědčí”. A z praxe víme, že podobná opatřní se „osvědčují” bez výjimky.

Ptát se samozřejmě musíme, komu tím Zelení prospějí. Rozhodně to nebude bezpečnost silničního provozu. Kupříkladu v takové Austrálii bylo prokázáno, že s vyšší rychlostí neroste počet mrtvých na silnici, ale právě naopak. Není proto divu, že u Protinožců se po zavedení limitů vrací alespoň v méně obydlených částech země k neomezené rychlosti a takových úseků má přibývat.

Kromě toho má pozitivní zkušenost se zvyšováním rychlostních limitů také Amerika, tedy země, kde by každý čekal spíše „utahování opasků“. Ani v tomto případě se nedostavila „krvavá jatka”, pročež můžeme konstatovat, že vyšší rychlost nezabíjí, ale spíše pomáhá. Řidiči se totiž nemusí soustředit na hledání policejního majáčku ve svém zorném poli či na tachometr, ale místo toho věnují plnou pozornost samotnému řízení a jedou prostě tolik, co dovolí jejich schopnosti, auto i okolnosti.

Mimo to je nesporné, že s rychlostními limity jsou spojené nemalé zácpy. Stačí totiž zajet k našim sousedům na ty úseky dálnic, kde je limit 120 km/h nastaven (jde o zhruba 30 procent všech Autobahnů), a rázem zjistíte, že provoz je o poznání komplikovanější než v místech, kde je rychlost neomezena, logicky. Právě na těchto úsecích navíc dochází k většímu množství nehod než jindy, neboť doprava není plynulá, ale trhaná.

Dá se však předpokládat, že ať již bude existovat jakákoliv studie prokazující, že neomezená rychlost není nebezpečná, Stranu zelených to nepřesvědčí. Ostatně, jsou to zelení a ti mohou vždy argumentovat nějakým tím ušetřeným gramem emisí CO2 - jak univerzální pomůcka pro obhajování rozličných nesmyslných restrikcí se z těchto tří znaků stala...


Neomezená rychlost na Autobahnech dostala tvrdý zásah, možná rozhodující - 1 - Autobahn 02Neomezená rychlost na Autobahnech dostala tvrdý zásah, možná rozhodující - 2 - Autobahn 03Neomezená rychlost na Autobahnech dostala tvrdý zásah, možná rozhodující - 3 - Sit nemeckych dalnicNeomezená rychlost na Autobahnech dostala tvrdý zásah, možná rozhodující - 4 - Badensko-Wurttembersko
Díky německé Straně zelených začne od března příštího roku platit v Badensku-Württembersku rychlostní limit 120 km/h. Ne všude a ne natrvalo, nicméně by mohlo jít o první krok předcházející tomuto scénáři

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.