Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci kapitulují, nestabilní dodávky elektřiny je donutí vypínat lidem dobíjení elektromobilů zcela neomezeně
1.3.2023 | Petr Miler
Ještě na konci roku se mluvilo o možnosti „omezení” a o tom, že „nikdo by neměl být odpojen”. Realita je ale taková, že slíbit něco takového pro případy nedostatku prostě není možné, provozovatelé sítí tak dostanou mnohem větší pravomoci.
Nařizování elektromobilů coby jediného možného způsobu zajištění individuální automobilové dopravy je cestou do pekel. Ani dobře informovaný optimista nemůže v tuto chvíli rozumně prohlásit, že by šlo o cokoli jiného než slepou uličku, ze které v nejlepším případě draze vycouváme. Je nyní i v jakkoli dohledné budoucnosti zcela nemožné nabídnout elektrická auta, která by se svými možnostmi plně vyrovnala těm spalovacím, je nemožné ani jejich horší náhradu nabídnout za rozumné peníze, je nemožné zajistit u nich srovnatelnou životnost. Bude velmi komplikované zajistit pro ně dostatek elektřiny za přijatelné ceny. A i kdyby se to náhodou povedlo, její distribuce představuje další osinu v zadnici.
Vše vychází z mimořádně vysoké energetické hustoty benzinu a nafty, jejich snadnému uskladňování i manipulace s nimi. Mají tak výjimečnou kombinaci vlastností, že je těžké tato paliva něčím vyrovnat, natož pak překonat. A elektřina „ládovaná” do současných akumulátorů to není ani zdaleka. Politici se tváří, že nic z toho není problém, že všechno bude. Pokud ale chcete vědět, co se skutečně chystá, věnujte pozornost tomu, co politici dělají, nikoli tomu, co říkají.
Oči v tomto směru velmi otevírá dění v Německu, kde už od loňska chystají zákon o tzv. „vyhlazení špiček”. Jeho první návrh byl stažen coby příliš kontroverzní, jeho zavedení je ale tak nevyhnutelné, že se koncem roku vrátil. O co jde? Ve stručnosti o to, aby provozovatelé elektrických sítí měli možnost libovolně odpojovat dobíjení elektoaut (a nověji i využívání tepelných čerpadel), pokud na to dodávky elektřiny či možnosti její distribuce nebudou stačit. Neboť elektromobily představují tak významné odběry, že ve větším počtu mohou snadno položit celou síť. A to je to poslední, co mohou Němci dopustit.
Ještě loni v prosinci bylo plánováno, citujme Welt: „Provozovatelé sítí by měli být schopni omezit takzvaná zařízení s regulovatelnou spotřebou na 3,7 kilowattu. Nikdo by neměl být úplně odpojen.” Ten samý Welt ale nyní s odkazem na své zdroje v německé vládě uvádí, že schopnost distribučních sítí současně zásobovat ve špičce dobíjení velké množství elektromobilů a dalších spotřebitelů elektřiny, jako jsou tepelná čerpadla, je tak omezená, že zákon dovolí distributorům mnohem víc.
Ministerstvo klimatu a hospodářství Roberta Habecka plánuje v případě problémů omezit nabíjení elektromobilů a používání tepelných čerpadel zásadně intenzivněji. Dříve se hovořilo o ojedinělých, výjimečných situacích, podle nových informací Weltu ale návrh zákona počítá s fakticky i časově neomezenou možností tzv. „vynucených přestávek nabíjení” a omezení možností topení. „Federální vláda chce dovolit provozovatelům sítí, aby v momentě nedostatku omezovali napájení soukromých elektrických aut, bateriových úložných systémů a tepelných čerpadel na dobu neurčitou,“ uvádí Welt.
Provozovatel sítě tak bude moci kdykoli a na jakkoli dlouhou dobu přiškrtit či úplně odpojit nabíjecí stanici pro elektromobil. I v nejoptimističtějším případě, kdy by dobíjení bylo pouze omezeno na oněch 3,7 kW po celou noc, se tak ani elektromobily s menšími pakety baterek přes noc nenabijí víc než z poloviny. Pokud je někdo zvyklý jezdit stovky kilometrů denně nebo někam vyráží na výlet, je to pro něj konečná.
Lobbyistické skupiny jako VDA nebo BWP se proti takovému postupu pochopitelně bouří a chtějí pro automobilisty i majitele tepelných čerpadel jistoty. Takové ale nepřijdou, nemohou, není čím je garantovat. Federální agentura pro sítě k věci říká, že dodávky energie jsou kvůli sázce na obnovitelné zdroje „nadále nestabilní“ na straně jedné a zpřísněné klimatické cíle federální vlády počítající s 15 miliony elektromobilů nebo 6 miliony tepelných čerpadel v roce 2030 způsobují tlak na síť na straně druhé. Má-li spolehlivě fungovat, bez „vyhlazování špiček” to nepůjde. A jeho finální podoba může být pro odběratele zjevně velmi krutá.
Koupě auta jako Škoda Enyaq je dnes více než čím jiným drahou sázkou na problematický život, v Německu rozhodně. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Welt
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Oficiálně: Finále MotoGP se pojede v Barceloně včera 15:27
- Mistři světa z nezávislého týmu včera 12:25
- Ondřej Vostatek bude v WorldSSP 2025 startovat za český tým WRP Racing 4.11.2024
- Bagnaia vyhrál, o titulu není ještě rozhodnuto 3.11.2024
- Moto2 vyhrál Vietti, Salač hodnotí svůj výsledek jako ostudu 3.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes přiznal, že recyklace baterií není takový zázrak, jak se myslelo, nové těžby vzácných kovů bude dál třeba spousta
před 2 hodinami - Škoda představila nové SUV za 220 tisíc, ale neblázněte, vám ho pochopitelně neprodá
před 3 hodinami - Tragické výsledky Audi za třetí letošní kvartál zaskočily i pesimisty, zisky celé skupiny se propadly o 91 procent
před 5 hodinami - Mercedes se vyjádřil k požáru svého elektromobilu, který rodině majitele téměř zapálil dům, prý se teď bojí všech aut značky
včera - Němci vyzkoušeli ojetý bestseller Toyoty jako praktický kombík, vedle nezměrné chvály mají jen pár výhrad
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva