Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německá SPD a Zelení chtějí limit 120 km/h na dálnicích a 80 km/h na okreskách
9.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Neomezená rychlost na německých dálnicích je znovu v ohrožení. Pokus o zavedení limitu 130 km/h socialistům neprošel, zkusí tedy rovnou 120.
Německá levice zřejmě postrádá dostatek seriozních politických témat, kterými by se mohla zabývat, a tak si k „řešení” vymýšlí vlastní, reálně neexistující problémy. Tento týden při mazání medu kolem úst svých potenciálních voličů znovu sáhla do soudku s už hodně přebraným medem, když šéf tamních socialistů (SPD) Sigmar Gabriel vyrukoval v rozhovoru pro Rheinischen Post s nápadem omezit rychlost na německých dálnicích na 120 km/h. Následuje tak loňskou snahu o zavedení omezení na 130 km/h, která skončila neúspěchem.
Politici v těchto případech zpravidla argumentují snahou o zvýšení bezpečnosti, čemuž se nevyhnul ani Gabriel. Místo obecných proklamací zkusil tentokrát zaujmout tvrzením, že na dálnicích s omezenou rychlostí (v Německu něco přes třetinu dálniční sítě) dochází k menšímu množství zranění i smrtelných úrazů, a tak by chtěl totéž dopřát i úsekům, kde dnes rychlost není nikterak omezena. Proč má být limit zrovna 120 km/h, neupřesnil, asi to vypadá zajímavě než už mnohokrát propíraných 130 km/h.
Novinkou v jeho přístupu je také část předložené argumentace, která zní docela bizarně. „Zbytek světa to tak dělá už dlouho, proč bychom my měli jednat jinak?” řekl k věci mimo jiné Sigmar Gabriel. My bychom na jeho místě byli hrdí, že se Němcům podařilo stvořit jedny z nejbezpečnějších dálnic na světě, které jsou přitom daleko nejrychlejší a tohle předkládali zbytku světa jako příklad. Ne se snažili následovat ničím nepodložené snahy o další a další snižování rychlosti ze zdánlivě bohulibých důvodů. Zvláštní je navíc i samotný limit 120 km/h, který by byl zaveden na dosud neomezených „Autobahnen” v momentě, kdy třeba i Holandsko nebo Španělsko rychlost na dálnicích zvýšilo z této cifry na 130 km/h.
Gabriel přesto v této snaze není sám. Spojence jako obvykle nachází mezi německými Zelenými, kteří za omezení rychlosti horují zpravidla z jiných příčin - snížení spotřeby aut a tedy i snížení emisí CO2. S nápadem šéfa SPD tak problém rozhodně nemají a přidávají svůj vlastní - omezit též rychlost na zbylých německých cestách z dnešních 100 na 80 km/h. Tento nápad Gabriel nechtěl komentovat, ví se však, že by v případě úspěchu ve volbách chtěl se Zelenými uzavřít koalici a je tak pravděpodobné, že by si v tomto případě každá ze stran do návrhu změny prosadila své.
Celý tento případ je několikanásobné déjà-vu, a tak nepřekvapí ani fakt, že se proti těmto snahám staví německý autoklub ADAC. Jeho mluvčí Andreas Hölzel prohlásil, že Gabrielovy argumenty jsou neobhajitelné. Neexistuje prý žádná seriozní studie, která by srovnávala nehodovost na dálnicích s omezenou a neomezenou rychlostí, naopak přidal svá čísla. Podle těch se v roce 2012 podílely německé dálnice na přepravě osob z 33 procent, stalo se na nich ale pouze 11 procent nehod končících vážným zraněním, nebo úmrtím.
Naopak ADAC by se rád zasadil o bezpečnější silnice jiného typu, neboť na těch se loni stalo 60 procent smrtelných nehod, i když zabezpečují podstatně menší osobní dopravy.
Když si k tomu všemu přičteme odpor více než 80 procent Němců proti podobné změně, zdá se být Gabrielův návrh předem odsouzen k neúspěchu. Už jeho existence a opakované snahy o tento krok jsou varující a obáváme se, že je jen otázkou času, kdy bude za určitých okolností podobné omezení zavedeno. Cesta zpět k neomezené rychlosti s lokálními limity, jedinému to racionálním přístupu k omezování rychlosti aut na silnicích, pak už povede jen stěží...

Sigmar Gabiel osobně
Neomezená rychlost na německých dálnicích zásadním problémem jednoduše není, stačí se po nich projet
Zdroje: Rheinischen Post, Bild, ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejnovější články
Rusové ukázali nové monstrum na rozhánění demonstrantů. Říká si Stěna a funguje stejně brutálně jako vypadá
před 44 minutamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před 3 hodinamiNěkdo ukradl 900 nových motorů z továrny Kie, firmě trvalo 5 let, než si toho všimla
před 4 hodinamiTohle by mohlo být hezké čínské auto, je to ale bohužel nové Audi A6 sedan i se svou lacinou plastovou kabinou
před 6 hodinamiNepoučitelní: Ford letos zabije Focus ST, ale slibuje, že modely ST a RS se vrátí s tím nejnevhodnějším možným pohonem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.16. 14:52 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.16. 13:46 - abgx1
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.16. 12:24 - M.Z.
- Onboard videa 04.15. 20:06 - řidičBOB
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 04.15. 19:17 - Snowman000
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.14. 19:00 - Truck Daškam
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.13. 19:23 - Vrooom
- Politický koutek 04.13. 11:16 - Zajda