Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Německá SPD a Zelení chtějí limit 120 km/h na dálnicích a 80 km/h na okreskách
9.5.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Neomezená rychlost na německých dálnicích je znovu v ohrožení. Pokus o zavedení limitu 130 km/h socialistům neprošel, zkusí tedy rovnou 120.
Německá levice zřejmě postrádá dostatek seriozních politických témat, kterými by se mohla zabývat, a tak si k „řešení” vymýšlí vlastní, reálně neexistující problémy. Tento týden při mazání medu kolem úst svých potenciálních voličů znovu sáhla do soudku s už hodně přebraným medem, když šéf tamních socialistů (SPD) Sigmar Gabriel vyrukoval v rozhovoru pro Rheinischen Post s nápadem omezit rychlost na německých dálnicích na 120 km/h. Následuje tak loňskou snahu o zavedení omezení na 130 km/h, která skončila neúspěchem.
Politici v těchto případech zpravidla argumentují snahou o zvýšení bezpečnosti, čemuž se nevyhnul ani Gabriel. Místo obecných proklamací zkusil tentokrát zaujmout tvrzením, že na dálnicích s omezenou rychlostí (v Německu něco přes třetinu dálniční sítě) dochází k menšímu množství zranění i smrtelných úrazů, a tak by chtěl totéž dopřát i úsekům, kde dnes rychlost není nikterak omezena. Proč má být limit zrovna 120 km/h, neupřesnil, asi to vypadá zajímavě než už mnohokrát propíraných 130 km/h.
Novinkou v jeho přístupu je také část předložené argumentace, která zní docela bizarně. „Zbytek světa to tak dělá už dlouho, proč bychom my měli jednat jinak?” řekl k věci mimo jiné Sigmar Gabriel. My bychom na jeho místě byli hrdí, že se Němcům podařilo stvořit jedny z nejbezpečnějších dálnic na světě, které jsou přitom daleko nejrychlejší a tohle předkládali zbytku světa jako příklad. Ne se snažili následovat ničím nepodložené snahy o další a další snižování rychlosti ze zdánlivě bohulibých důvodů. Zvláštní je navíc i samotný limit 120 km/h, který by byl zaveden na dosud neomezených „Autobahnen” v momentě, kdy třeba i Holandsko nebo Španělsko rychlost na dálnicích zvýšilo z této cifry na 130 km/h.
Gabriel přesto v této snaze není sám. Spojence jako obvykle nachází mezi německými Zelenými, kteří za omezení rychlosti horují zpravidla z jiných příčin - snížení spotřeby aut a tedy i snížení emisí CO2. S nápadem šéfa SPD tak problém rozhodně nemají a přidávají svůj vlastní - omezit též rychlost na zbylých německých cestách z dnešních 100 na 80 km/h. Tento nápad Gabriel nechtěl komentovat, ví se však, že by v případě úspěchu ve volbách chtěl se Zelenými uzavřít koalici a je tak pravděpodobné, že by si v tomto případě každá ze stran do návrhu změny prosadila své.
Celý tento případ je několikanásobné déjà-vu, a tak nepřekvapí ani fakt, že se proti těmto snahám staví německý autoklub ADAC. Jeho mluvčí Andreas Hölzel prohlásil, že Gabrielovy argumenty jsou neobhajitelné. Neexistuje prý žádná seriozní studie, která by srovnávala nehodovost na dálnicích s omezenou a neomezenou rychlostí, naopak přidal svá čísla. Podle těch se v roce 2012 podílely německé dálnice na přepravě osob z 33 procent, stalo se na nich ale pouze 11 procent nehod končících vážným zraněním, nebo úmrtím.
Naopak ADAC by se rád zasadil o bezpečnější silnice jiného typu, neboť na těch se loni stalo 60 procent smrtelných nehod, i když zabezpečují podstatně menší osobní dopravy.
Když si k tomu všemu přičteme odpor více než 80 procent Němců proti podobné změně, zdá se být Gabrielův návrh předem odsouzen k neúspěchu. Už jeho existence a opakované snahy o tento krok jsou varující a obáváme se, že je jen otázkou času, kdy bude za určitých okolností podobné omezení zavedeno. Cesta zpět k neomezené rychlosti s lokálními limity, jedinému to racionálním přístupu k omezování rychlosti aut na silnicích, pak už povede jen stěží...

Sigmar Gabiel osobně
Neomezená rychlost na německých dálnicích zásadním problémem jednoduše není, stačí se po nich projet
Zdroje: Rheinischen Post, Bild, ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejčtenější články
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
11.2.2025Stále víc lidí odmítá elektromobily kvůli drahému pojištění, je to další skrytý problém, o kterém se nemluví
11.2.2025BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
11.2.2025
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.