Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci změřili skutečný dojezd už 57 elektromobilů při dálniční jízdě. I ve 130 km/h je to tragédie
31.5.2023 | Petr Prokopec
Němci by měli být k elektrickým autům pomalu servilní a možná se o to i snažili. Už pouhé nastavení zrcadla jejich dojezdu při konstantní rychlosti 130 km/h - tedy pořád daleko od skutečně dálniční jízdy - pro ně vyznívá naprosto tragicky.
Přirozený zájem o elektromobily zůstává minimální, třeba u nás letos oslovily jen 2,56 % kupců. A to je třeba se ptát, jak moc je takový „zájem” přirozený v momentě nekonečné přerozdělovací mašinérie z dílen Evropské unie, ideologických snah firem elektrifikovat své autoparky bez vazby na ekonomickou realitu takového kroku nebo omezené dostupnosti žádaných aut kvůli uměle limitovaným alokacím.
Že je odbyt elektrických aut tak malý, racionálního člověka nemůže překvapit. S elektrickým pohonem je spojena spousta aktuálně neřešitelných problémů, v prvé řadě pak vysoké ceny a ještě vyšší dlouhodobé náklady vlastnictví takových vozů. Už to není jen obava a není to jen statistika, příběhů o elektromobilech zralých leda na odpis už po osmi či deseti letech jsme slyšeli tolik, že riziko odepsání takřka 100 procent kupní ceny po tak krátké době je velmi vysoké. Ještě horší je to ale v případě dojezdu a možnosti jeho rychlého doplnění, tato kombinace vlastností činí elektrická auta pro spoustu lidí naprosto nepoužitelnými.
Z pohledu bohatého Pražana, který je majitelem nemovitosti s vlastní dobíječkou schopnou pracovat alespoň s 11 nebo 22 kW, to nemusí být až takový problém. Jenže takové možnosti má málokdo. Daleko více lidí žije v činžácích, kde přístup k domácí dobíječce padá, pro takové elektromobily obvykle nejsou. A lidé žijící s malých městech, kteří musí dojíždět denně za prací do vzdálenějších velkých měst? Pro ty už je to jen utopie.
Nelze se tedy divit tomu, že většina lidí elektromobily odmítá jako nepoužitelné řešení, neboť pro ně použitelné skutečně není. A opravdu to není to jen neopodstatněný strach z neznámého, jak průběžně zjišťují kolegové z Auto Bildu. Po jejich datech nesaháme poprvé, za pochodu postupně doplňují svůj přehled dojezdu elektromobilů ve skutečném světě a aktuálně vyzkoušeli už 57 aut s elektrickým pohonem na dálnici, kde se pohybovali ustálenou stotřicítkou.
To pořád nejsou moc reprezentativní příklady, však konstantních 130 km/h nikdo dlouhodobě není schopen jet, to provoz dovolí možná ve 3 hodiny ráno. A v Německu se můžete na většině úseků pohybovat neomezenou rychlostí. Pořád je to ale aspoň 130 km/h a už ty stačí na to, aby výsledky byly pro elektromobily jednou velkou tragédií.
Jak praví kolegové, už při překročení rychlosti 80 km/h spotřeba energie dramaticky roste. A při jízdě onou stotřicítkou dojezd mizí před očima. To je nepříjemné hned ze dvou důvodů, přičemž jen jeden je jasně patrný - samotný malý dojezd. Jde tu ale i o zhoršující se jízdní dynamiku. Výkon elektromobilů totiž určuje napětí, které se však v závislosti na nabití baterií snižuje i zvyšuje, což znamená, že čím rychleji jedete, tím méně koní máte postupně k dispozici. Na ostrou akceleraci tak s pár desítkami procent zbývající kapacity baterek můžete zapomenout.
Tím neříkáme, že pro vás elektromobilita nemůže být vyhovujícím řešením. Ovšem není tomu tak pro každého, což by si politici, kteří je tlačí jako jedinou cestu, měli uvědomit. Zejména pak při pohledu na výsledky testu Auto Bildu, které jsou opravdu pozoruhodné. Z Brna do Prahy a zpátky totiž (teoreticky) dojedete pouze s šesti sedmi vozy, což je vzhledem k nerealističnosti jízdy oněmi stálými 130 km/h neskutečně málo. A pokud se rozhodnete trochu projet po cílové destinaci, zpět už nedojedete ani tak.
Jak nakonec diplomaticky praví sami Němci, kteří by měli být k elektromobilitě přinejmenším velmi vstřícní: „Pokroky bateriových technologií jsou nepochybné, k dosažení cestovních dojezdů plně vhodných pro každodenní použití ve všech třídách vede ale ještě dlouhá cesta.” Za takové situace je skutečně skvělým nápadem nutit elektromobily všem, že?
Aktualizovaný dojezd elektromobilů při stálé rychlosti 130 km/h dle Auto Bildu, květen 2023
57. Mazda MX-30 - 140 km
56. Honda e - 153 km
55. Peugeot e-Rifter - 164 km
54. Opel Combo e-Life - 171 km
53. MG 5 - 178 km
52. Mercedes EQB 350 - 200 km
51. SsangYong Korando e-motion - 203 km
50. VW ID.3 Pro 150 kW - 216 km
49. Toyota bZ4X - 217 km
48. MG Marvel R Performance - 221 km
47. Mercedes EQA 250 - 222 km
46. Cupra Born 170 kW - 226 km
45. Volvo XC-40 Recharge - 227 km
44. Citroën ë-C4 X - 235 km
43. Subaru Solterra - 244 km
42. Opel Zafira-e Life M - 250 km
41. Polestar 2 DM LR - 258 km
40. Hyundai Ioniq 5 - 261 km
39. Aiways U5 - 266 km
38. Renault Megane E-Tech EV60 - 268 km
37. MG ZS EV - 272 km
36. Mercedes EQV 300 - 273 km
35. BMW iX1 xDrive30 - 274 km
34. Kia e-Soul - 280 km
33. Hyundai Ioniq 5 AWD - 290 km
32. Renault Zoe E-Tech EV50 - 292 km
31. BMW i4 M50 - 299 km
30. VW ID.Buzz Pro - 301 km
29. Kia EV6 - 305 km
28. Skoda Enyaq iV80 - 318 km
27. Audi Q4 e-tron 40 - 326 km
26. Kia Niro EV - 326 km
25. Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ - 328 km
24. VW ID.4 Pro - 328 km
23. Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus - 330 km
22. VW ID.4 GTX - 332 km
21. Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo - 336 km
20. Hyundai Kona Electric 150 kW - 336 km
19. Ford Mustang Mach-E GT - 337 km
18. VW ID.5 Pro Performance - 340 km
17. Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) AWD - 340 km
16. Nio ET7 - 345 km
15. Nio EL7 - 356 km
14. Tesla Model Y LR - 361 km (dříve 304 km)
13. Tesla Model 3 - 363 km
12. Audi RS e-tron GT - 367 km
11. Polestar 2 SM LR - 374 km
10. Nissan Ariya 2WD 178 kW - 378 km
9. Skoda Enyaq Coupe iV RS - 380 km
8. BMW i7 xDrive60 - 388 km
7. Mercedes EQS 580 4Matic - 411 km
6. BMW i4 eDrive40 - 415
5. Mercedes EQE 350+ - 423 km
4. Genesis Electrified G80 - 427 km
3. BMW iX M60 xDrive: 430 km
2. BMW iX xDrive 50 - 434 km
1. Mercedes EQS 450+ - 482 km
Honda e je (mimo jiné) německým autem roku, i když jeho dojezd při konstantní rychlosti 130 km/h je pouhých 153 km. To si Max Verstappen moc nepošušňá. Foto: Honda
Ještě tristněji vyznívá bilance rodinně-cestovní Škody Enyaq s 82kilowatthodinovými bateriemi. Ta má na jedno nabití zvládat až 534 km, už při dálniční stotřicítce se ale dojezd scvrkává jen na 318 km. Foto: Škoda Auto
Audi RS e-tron GT je už podle svého jména předurčeno k rychlému zdolávání dlouhých štrek. Je navíc jedním z přeborníků testu Němců (12. místo), ani tak nedojede dál než 367 km při konstantních 130 km/h, udávaných je 487 km. Co teprve při jakkoli vyšší rychlosti? Foto: Audi
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch