Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025 | Petr Prokopec
Vzhledem ke své popularitě neklesá na ceně až tak rychle, jak je u elektrických aut zvykem, přesto jej dnes koupíte jen o málo dráž než nejobyčejnější nové Octavie. Stojí ale za úvahu?
Předloni se Tesla Model Y stala jedním z nejprodávanějších nových aut světa a rozhodně byla nejprodávanějším elektromobilem. Špatně si nicméně nevedla ani loni a vlastně ani kdykoli jindy od svého příchodu na trh v roce 2020. Americká automobilka nedávno přišla s poněkud neoriginálním faceliftem, což je vždy klíčová informace pro zájemce o ojetiny. Čekat totiž mohou pád cen. Jakkoli v tomto směru už dřív zafungovala reputace, s jakou je bateriový pohon aktuálně spojen.
Nic jiného totiž na hodnotě nepadá tak rychle, a kde se dříve platily miliony, tam vám dnes budou stačit už jen statisíce korun. U Tesly Model Y to platí přece jen méně než u méně populárních aut a příznivější pro vaše oko i peněženku bude nepřekvapivě americká nabídka. Ta startuje okolo 20 tisíc dolarů, tedy pod 500 000 Kč. Exemplářů dostupných v tomto pásmu je značné množství, některé vozy navíc ani nemají najeto 100 tisíc kilometrů. Přitom nikdy nejde o výbavu „holobyt“, majitelé Tesel na sobě naopak málokdy šetřili. Povětšinou tak lze očekávat spíš vyšší specifikace a dva motory místo jednoho. Jakkoli jako čtyřkolka se již Model Y dostává nad úroveň 25 000 USD (605 tisíc korun).
Ještě o kousek výš dnes startuje evropská nabídka, která ovšem není příliš členitá. Dá se však předpokládat, že jakmile se k nám začnou dovážet či v Berlině vyrábět faceliftovaná provedení vozy, začne se to staršími elektrickými crossovery Tesly v bazarech hemžit víc, s adekvátní dopadem na cenu. V případě zájmu tedy můžete začít šetřit. A zároveň přemýšlet, zda je vlastně koupě ojetého vozu s bateriovým pohonem dobrý nápad. Je třeba totiž myslet na fakt, že záruka na baterie nemusí končit až po 8 letech, ale již po najetí 160 či 240 tisíc kilometrů. A s hnacím ústrojím je spojena garance ještě nižší.
Jakkoli ovšem většina nabízených aut daných met stále nedosáhla, nejistota je pochopitelně na místě. Proto lze ocenit, že si kolegové z Auto Bildu na ojetý Model Y posvítili. Třebaže kus z roku 2023 s nájezdem 32 637 za cenu 39 990 Eur (cca 1 milion Kč) z podstaty není tím nejvýmluvnějším exemplářem v nabídce ojetin.
Tak či onak radí, že byste měli volit hlavně vozy vyrobené po roce 2022, kdy Evropu začala zásobovat berlínská Gigafactory. V té chvíli totiž došlo na zlepšení kvality, zatímco americká auta i po tomto datu strádala hlavně v případě laku karoserie a velmi špatného slícování jednotlivých panelů. Přesto říkají, že i u jimi testovaného vozu se setkali s širokou škálou kvalitativních defektů zvenčí i uvnitř a zejména zpracování interiéru „je spíš průměrné než velkolepé”.
Už to jsou či mohou být nepříjemné nedostatky, závažnější jsou ovšem problémy spojené s podvozkem. Model Y totiž není žádné peříčko, i zadokolky na vahách vykážou přes 1,9 tuny. Tesla navíc řadu věcí podcenila, načež přední lichoběžníky mohou být již po pár letech v takovém stavu, že nejbezpečnější pro vaše zdraví je jejich výměna. Skřípět ale může i samotná náprava, zatímco řízení se může stát netečným. Či vám naopak bez varování ztěžkne v rukou.
Jakkoli se pak o elektromobilech mluví jako o vozech levných na údržbu, realitou je spíš pravý opak. Třeba vodní pumpa tak vychází na 52 tisíc korun, zatímco za elektromotor dáte ještě o 25 tisíc víc. A pokud byste potřebovali třeba baterii, jen ta samotná stojí 325 tisíc korun, přičemž nedostanete novou místo té staré, ale bude vám dodán klidně už použitý kus v předem definované kondici výměnou z ten, který už máte. Přihoďte si k tomu servisní práce, během nichž pomalu dochází na kompletní demontáž a následně zase montáž, a jste pomalu na výše zmiňovaných cenách ojetých aut.
Pokud si tedy chcete užívat působivé zrychlení, hlavně u čtyřkolek, stejně jako reálný dojezd až zhruba 400 kilometrů, musíte zkrátka akceptovat, že ojetý Model Y je sázkou na nejistotu. Koupíte ji relativně levně, vypořádat se ale musíte s „kompromisy v oblasti kvality a pohodlí”, jak uvádí kolegové. Zapomenout pak musíte i na intuitivnost, s jakou jste ovládali multimediální systémy konkurenčních aut. Na druhou stranu, jen málokterý 4,7metrový vůz dokáže najednou odvést až 2 158 litrů nákladu.
Ojetý Model Y má na kontě spíše jen pár vad, ty mechanické vás ale mohou přijít pěkně draho. Klíčové jsou ale v jeho případě baterie, hlavně pak záruka s nimi spojená. Ta totiž u některých verzí může vypršet již po najetí 160 tisíc kilometrů. Náhradní paket dodaný výměnným způsobem (reálně si tedy nekupujete druhou vlastní baterii) vás tak s montáží může vyjít pomalu na stejné peníze jako celé auto. Foto: Tesla
Zdroje: Auto Bild
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 5 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 4 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 5 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 6 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 7 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 19:38 - abgx1
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 19:23 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus