Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá auta dle TÜV Report 2018: Dacia je smutný rekordman
8.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Němci vydali novou studii spolehlivosti aut stojící na výstupech tamních STK a Rumuni se jejími výsledky asi příliš chlubit nebudou. Na chvostu mají nejvíce aut.
Víc hlav víc ví, říká se. Právě toto úsloví je základním stavebním kamenem řady anket a studií, které se zabývají vším možným. My se samozřejmě budeme držet automobilového průmyslu a především pak oblasti, která je pro většinu motoristů tím nejzásadnějším, tedy spolehlivosti. Je totiž úplně jedno, zda si pořídíte Porsche nebo jen Dacii - pokud jedno nebo druhé bude stát věčně v servisu, asi jen stěží se jimi pochlubíte přátelům, natož abyste je vůbec svezli.
Německou a rumunskou značku jsme v úvodu nezmínili náhodou, zejména ve druhém případě je důvod dán již nadpisem článku. Než ovšem přistoupíme k bližším okolnostem, je třeba představit si studii TÜV Report pro rok 2018 jako takovou. Nejde o dotazník mezi lidmi, z nichž mnozí raději o řadě problémů taktně pomlčí, aby ostatním nedokázali, kterak byla jejich volba mylnou. Místo toho data pochází z kontrol TÜV, což je německá obdoba naší STK.
Letos došlo podobně jako loni a v dalších letech na hodnocení výsledků kontrol u více než 10 milionů aut, které proběhly v období od července 2016 do června 2017. Sledovány byly slabiny i silné stránky 225 nejběžnějších modelů na německých silnicích, studií tak rozhodně lze brát jako objektivní. I když zlí jazykové často tvrdí, že v podstatě jen ukazuje, kterak se lidé o svá auta starají. Nicméně na druhé straně jsou hodnocena objektivně, a i když je sice možné, že nějaký technik tu a tam autu známého nadržuje, v celkovém kontextu to mnoho nezmění.
Je také třeba upozornit na fakt, který se týká skokového poklesu spolehlivosti starších aut. Ten není dán jej jejich kvalitou, ale rovněž skutečností, že řadě vozů skončí tovární záruka (sedm let Kie a spol. je vážně i dnes anomálií). V té chvíli již majitel není tlačen k pravidelným návštěvám autorizovaného servisu a je tedy pouze na něm, kdy a jakou závadu nechá opravit. Proto se ostatně TÜV Report soustředí i na provoz potenciálně nebezpečných automobilů.
Stejně jako v minulých letech jsou automobily a s nimi korespondující výsledky děleny dle stáří. U každého modelu je uvedeno nejen průměrné procento závad, ale také průměrný nájezd. Pokud tedy budete pátrat po spolehlivosti, je třeba zahrnout obě čísla do jedné rovnice - k čemu by vám totiž byl relativně spolehlivý automobil, kdyby jeho kvality souvisely pouze s tím, že se s ním nejezdí.
Kategorie dvou- a tříletých aut
Průměr závad v této kategorii (5,8 procenta) je o desetinu horší než loni, což koresponduje se zjištěním studie, že celkový průměr problémů bez ohledu na stáří automobilů letos vzrostl na 19,9 procenta vůči loňským 19,7 %. K všeobecným výsledkům se ovšem dostaneme až v samotném závěru reportu, nyní tedy již přistupme k jednotlivým vozům.
Úspěch německých vozů se dal víceméně očekávat, překvapením je ovšem absence Porsche 911 na pódiu. Sporťák z Zuffenhausenu všeobecně platí již několik dekád za vzor spolehlivosti. Letos ovšem první příčku „urval“ Mercedes SLK, za kterým následuje Volkswagen Golf Sportsvan a další dvojice sourozenců s třícípou hvězdou na čele. Ani jeden z těchto vozů nepřekročil tříprocentní hranici závad, což lze říci také o Mazdě 2 nebo Opelu Mokka.
Pokud se naopak přesuneme mezi nejhůře hodnocené vozy, pak ty startují 103. příčkou Seatu Alhambra. V tomto případě jde ovšem o model již pomalu archaické konstrukce, u kterého logicky dochází k problémům s nově integrovanými systémy. Mnohem větším překvapením je ale nadmíru velká přítomnost vozů Dacie - máme zde totiž Duster (8,9 %), Sandero (9,6 %) či Logan (12,2 %). Pravda, tyto vozy jsou sice levné, nicméně to by nemělo nikterak ovlivňovat poměrně velké procento závad. Což lze ještě více zdůraznit u Kie a modelů Cee‘d (7,1 %) a Sportage (12,6 %).
Kategorie čtyř- a pětiletých aut
Porsche 911 se pomalu začíná sunout k vrcholu, protentokrát ovšem znovu muselo sklonit hlavu před Mercedesem, konkrétně třídou B. Zajímavý je pak pohled na 12. příčku, kde najdeme Škodu Citigo. Ta se umístila mezi koncernovými sourozenci, přičemž VW up! má těsně za zády. Seat Mii ovšem této dvojici výrazně upláchl, najdeme jej totiž na šestém místě, které okupuje s Mercedesem SLK. Oba tyto vozy mají 4,9procentní míru závad, průměr kategorie činí 10,4 %.
Chvost žebříčku znovu okupuje Dacia, Logan má na kontě 20,6 procenta závad (o trochu lépe jsou na tom Sandero a Duster). Stejného množství dosáhl i Peugeot 206, ovšem při daleko nižším nájezdu. Za povšimnutí stojí i velký výskyt modelů „lidového vozu“, neboť velkou spolehlivostí zrovna neoplývá Tiguan (13,9 %), Passat (14,6 %), CC (14,8 %) či Sharan (18,5 %).
Autor tohoto článku se pak podivuje nad 97. místem Kie Cee'd, kde 12,1procentní výskyt závad příliš neodpovídá jeho zkušenostem. Během čtyřletého vlastnictví vozu, který kupoval jako nový, dosud došlo pouze k porouchání pravého předního čidla ABS. Nájezd 58 tisíc kilometrů přitom víceméně odpovídá německému průměru, kde zřejmě většina motoristů měla zjevně menší štěstí na dodaný kus.
Kategorie šesti- a sedmiletých aut
911 je konečně králem, chce se říci. S 6,5 procenty je navíc dalece před průměrem této kategorie (15,7 %). Stejně tak ovšem Porsche uteklo i dalším vozům, dvojici modelů Audi totiž provází 8,1procentní míra závad. Značka se čtyřmi kruhy ve znaku je nejúspěšnější z koncernu, neboť v první dvacítce má také A4/A5 (10,1 %), A1 (10,6 %) či A3 (10,9 %). Volkswagen ovšem zabodoval pouze s Golfem Plus (9,7 %), v případě Škody je třeba sestoupit až na sedmadvacátou příčku, kde najdeme Yeti (12 %).
Volkswagen se naopak prosazuje mezi nejhoršími, kde najdeme Tiguan (19,7 %), Passat CC (20,4 %) či Fox (23,5 %). Společnost jim dělá velké množství Dacií, takový Logan (27,9 %) ovšem není úplně posledním. V této smutné statistice jej předstihl Chevrolet Aveo (29,3 %) s mnohem menším nájezdem. Pokud si přitom uvědomíme, že méně kilometrů než rumunský sedan najel i Citroën C4 (28,2 %), který je navíc hodnocen hůře, pak tento hatchback jako ojetinu rozhodně nelze doporučit.
Kategorie osmi- a devítiletých aut
Vítězství Porsche 911 (10,6 %) překvapivé není, druhá příčka Volkswagenu Golf Plus (11,5 %) již ano. Zvláště když si uvědomíme, že kříženec mezi hatchbackem a MPV má o třetinu vyšší nájezd než sporťák. Pokud by tedy došlo na vyrovnání kilometrů, Porsche by se nejspíše propadlo i za třetí Audi TT (12,6 %), možná by jej ohrozil i čtvrtý Ford Kuga (13,4 %), jehož umístění lze s ohledem na nájezd považovat za fantastické. Pokud byste přitom v této kategorii hledali Škodu, je třeba sestoupit až na 44. příčku kde trůní Octavia (20,2 %) hodnocená jen o trochu lépe než celkový průměr (20,9 %).
„Tragédů“ tentokráte mnoho není, znovu ovšem budeme mluvit o stejných vozech jako doposud. Nechybí zde totiž Dacia Sandero (29,8 %) či Logan (32 %), stejně jako VW Fox (27,6 %) a Sharan (29,4 %). V případě rumunských vozů je ovšem jistým ospravedlněním nízká pořizovací cena, díky které má technika již určitý nárok na selhání. Nicméně oba zástupci Volkswagenu levní nebyli, což ostatně platí také o Citroënu C4 (30,9 %) či Renaultu Mégane (31,4 %), které taktéž najdeme na chvostu. Úplný konec žebříčku pak patří Chevroletu Aveo (32,5 %) a Chevroletu Matiz (32,8 %).
Kategorie deseti- a jedenáctiletých aut
Pověst o neprůstřelné kvalitě japonských aut je naplněna až v této kategorii, Toyota Corolla Verso (15,3 %) totiž skončila na druhé příčce a Mazda 2 (16,3 %) procenta na třetí. Porsche 911 (12,2 %) zlatými vavříny dokončilo hattrick, my pak s nostalgií vzpomínáme třeba na Hyundai Getz (25,5 %), který se dnes již nevyrábí. Šlo přitom o jeden z prvních úspěšných modelů korejské značky, jenž možná i překvapivě skončil před průměrem kategorie (26,5 %), tedy i výrazně před takovou Škodou Octavia (28,7 %).
Pohled na „propadlíky“ musí více než zarmoutit fanoušky Fordu, jenž má na chvostu žebříčku jak Ka, tak Galaxy (oba 36,9 %). Je ovšem třeba dodat, že zejména druhý zmíněný model má v průměru najeto 170 tisíc kilometrů, tedy opravdu nemalou porci. Oproti tomu již zmíněné Porsche 911 je s 75 tisíci pomalu nejeté, ve výsledku by tak snadno podlehlo kvalitám Toyoty a jejím 135 tisícům km. Dodat pak ještě lze, že nelichotivého výsledku se znovu dočkala Dacia Logan (35,8 %), stejně jako Renaulty Twingo (31,6 %), Kangoo (34 %), Scénic (34,1 %), Laguna (36,1 %) a Mégane (36,2 %).
Další zjištění studie TÜV Report pro rok 2018
Lze ještě něco dodat? Překvapivě ano, vrátíme se totiž na počátek k samotné evidenci závad a problémů. Jak jsme přitom již uvedli, vůči loňským výsledkům došlo k lehčímu nárůstu (19,9 % versus 19,7 %), nicméně i přes stále větší množství elektronických prvků, které bývají nejčastějším zdrojem problémů, spolehlivost aut z dlouhodobého hlediska roste - ještě v roce 2014 byl průměr na 24,9 procentech. Tvůrci studie přitom dodávají, že u starších aut nejčastěji narůstají závady spojené s bezpečnostními systémy, stejně jako s těmi ekologickými.
Nicméně i přesto statistiky zmiňují 66,1 procenta aut, jež prošly německou obdobou STK zcela bez závad. O trochu horší je ovšem již fakt, že zbývající třetina je stále provozována. Ovšem pouze 0,1 procenta všech vozů je svému okolí nebezpečná, z oněch deseti milionů to tedy představuje pouze 10 000 aut. Nejčastější závadou je přitom zadní osvětlení (8 %), brzdy (2,7 %) jsou kupodivu až na čtvrté příčce.
Vítězové a poražení
Ve finále tu máme ještě rychlou rekapitulaci vítězů a poražených, což je statistika, která jistě udělá velkou radost Mercedesu a Porsche, Dacia ovšem při pohledu na ni bude smutnit. Nicméně jak jsme již mnohokrát během tohoto reportu uvedli, v potaz je třeba vzít cenu jednotlivých aut. Porsche 911 totiž pod dva miliony korun nekoupíte, zatímco Dacia Logan je snadno k mání pod 200 000 Kč...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejčtenější články
- Střezte se, EU chce pomoci místnímu automobilovému průmyslu tak, že na svých absurdních plánech nezmění ani ň
28.11.2024 - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
28.11.2024 - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
28.11.2024 - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
28.11.2024 - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
28.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva