Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejspolehlivější auta dle TÜV Report 2012: Toyota zpět na výsluní
14.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(doplněno o kompletní výsledky) Německé TÜV zveřejnilo svůj tradiční přehled spolehlivosti aut založený na výsledcích technických kontrol.
Přehled kapitol
Vydáno 7.12., doplněno 14.12.: TÜV uvolnilo kompletní pořadí všech pěti žebříčků, a tak jsme jej doplnili do patřičných sekcí. České zastoupení firmy jej zveřejnilo formou scanu časopisu Autobild, a tak jej i my zveřejňujeme v této poněkud nedokonalé formě. Snad pro vás výsledky budou čitelné, jejich rychlé zpracování do přehlednějších tabulek je v tuto chvíli z daného zdroje jen obtížně realizovatelné.
Stalo už se pomalu předvánočním koloritem projít si čerstvé výsledky tzv. TÜV Reportu. Předpokládáme, že většině z vás je dobře známo, o co se jedná, pro ty ostatní přece jen pár obecných informací na úvod.
Ve stručnosti řečeno se jedná o statistický výstup technických kontrol zajišťovaných společností TÜV v Německu. Ty, podobně jako u nás, zkoumají technický stav jednotlivých vozů a hodnotí jejich závady podle stupně závažnosti. Výsledky jsou pak globálně přiřazovány jednotlivým typům vozů podle jejich stáří a počtu najetých kilometrů a výsledkem je právě zpráva, kterou vám dnes předkládáme.
Ta hodnocené vozy rozděluje do pěti kategorií podle věku od dvouletých až po jedenáctileté a řadí je podle procenta zjištěných závad. K prohlídce se samozřejmě musí dostavit určité množství aut, aby statistika byla relevantní (proto ve výsledcích nenajdete třeba Bugatti Veyron), z nich se pak vezme počet vozů se zjištěnou závadou a výsledné procento určí jejich pořadí. Pokud tedy např. z 1 000 zkoumaných vozů vykáže nějakou závadu 20 z nich, na světě je dvouprocentní závadovost, což by ve většině případů stačilo na špičku tabulky. A tak postupně vznikne celý report.
Ten poslední je založen na celkem 7,8 milionech technických prohlídek provedených mezi červencem 2010 a červnem 2011, což je nesporně statisticky velmi hodnotné množství. Všechno dosud zmíněné zní, jako by TÜV Report byl dokonalým vodítkem ke zjištění skutečné spolehlivosti jednotlivých aut, ale perfektní bohužel není.
V minulosti mu byly vyčítány v zásadě tři věci. První z nich je, že nezohledňoval kilometrový náběh zkoušených aut, což výsledky pochopitelně ovlivňuje. Dá se totiž očekávat, že městské supermini s deseti tisíci najetými kilometry po dvou letech provozu bude v citelně lepším stavu než dálniční křižník se sto padesáti tisíci. Po této kritice TÜV začalo průměrný kilometrový náběh uvádět, a tak se můžete přesvědčit, že se u jednotlivých aut až tak neliší, do výsledků se ale přesto nijak nepromítá. Druhou související záležitostí je, že všechna auta háže na jednu hromadu bez ohledu na třídu. Je tedy pěkné, že Toyota Prius je označena za spolehlivější než třeba Porsche Cayman, je ale velmi nepravděpodobné, že by zrovna toto srovnání měla pro někoho určitou váhu.
Tak nějak by to mělo vypadat na kontrolách TÜV
Nicméně výše zmíněné faktory můžete obejít sami prací s veřejně dostupnými daty. Můžete si srovnat pouze auta stejné třídy a k jejich průměrné kilometráži přihlédnout. Pokud tedy např. znáte váháte mezi Toyotou Auris a Mazdou 3 a vidíte, že tyto vozy mají takřka totožný průměrný nájezd a Auris je spolehlivější, víte co preferovat. Jenže je tu ještě úskalí třetí.
TÜV totiž hodnotí obecně „závady” a jejich procentní výskyt, jenže není závada jako závada. A z výsledků nepoznáte, jestli ony 3 procenta problematických vozů trpí zpravidla zevnitř orosenými světly nebo polorozpadlou přední nápravou. Výsledky je tedy třeba brát s jistým nadhledem, přesto musíme dodat, že určitou vypovídající hodnotu mají. A proto vám je nabízíme.
Ale dost už obecných informací, pojďme se podívat na konkrétní výsledky.
Němci jezdí méně, závad ale řeší podobné množství
Když se podíváme na obecná statistická čísla, naskytne se nám několik zajímavých pohledů. Jednak je z průměrného nájezdu napříč věkovými kategoriemi zřejmé, že Němci toho najezdí méně než dříve. Oproti předchozímu sledovanému období klesl průměrný nájezd sledovaných aut až o 5 tisíc kilometrů, což meziročně poměrně velká změna.
Průměrný kilometrový náběh zkoušených vozů citelně klesl
Pokud se však podíváme na množství zjištěných závad, příliš se nezměnilo. O něco přibylo těch závažných (+0,2 procentního bodu), naopak ubylo těch lehkých (-1,9 procentního bodu). Též množství aut zcela bez závad je o něco vyšší (+1,7 procentního bodu). Jestli lze z těchto drobných změn něco usoudit necháme vás.
Procento závadných aut se příliš nezměnilo
V návaznosti na výše zmíněný limit TÜV Reportu, který ve svých závěrech nezohledňuje závažnost zjištěných závad přidáváme i přehled toho, co se na zkoumaných autech jednotlivých ročníků porouchává nejčastěji. Můžete si tak prohlédnout, jak s rostoucím věkem roste či klesá výskyt jednotlivých typů závad i jak moc často se vyskytuje absolutně. Bez ohledu na staří vozu jsou nejtypičtější problémy s osvětlením. Zajímavé, zrovna to si každý řidič před kontrolou může zkontrolovat do značné míry sám...
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 3 roky
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 5 let
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 7 let
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 9 let
Nejčastější závady u vozů starých maximálně 11 let
Absolutním vítězem je opět Toyota Prius, uspěl i starší VW Phaeton
Když se na výsledky podíváme bez ohledu na stáří vozu, třídu nebo kilometrový nájezd, je vítězem Toyota Prius stará 2-3 roky, v jejímž případě je při nájezdu průměrně 39 tisíc kilometrů zjištěna závada jen u 1,9 procenta zkoumaných vozů.
Pozoruhodné je druhé místo VW Phaeton starého 4-5 let, u kterého bylo s průměrným nájezdem 76 tisíc kilometrů zjištěna závada v 2,4 procenta případů. Málokdy se stává, aby se do „Top 10” dostala jiná auta než ta nejnovější, ale v tomto případě se to stalo.
Třetí je opět Toyota, tentokrát Auris (2-3 roky, 38 tkm, závada u 2,6 % aut) a další pořadí již kopíruje to platné pro auta stará maximálně tři roky. Pouze na chvost takto kombinované desítky nejlepších by se vešla znovu Toyota Prius stará 4-5 let s 62 tisíci průměrně najetými kilometry a výskytem závady u 3,3 procenta vozů.
Takto vypadá trojice absolutně nejspolehlivějších aut podle TÜV Report 2012
Pořadí mezi nejlepšími vládne obecně Toyota, která v první desítce najde čtveřici svých vozů, více než jedno auto má pak mezi nejspolehlivějšími modely dle TÜV už jen automobilky Mazda a Volkswagen, které do hranice 3,3 procenta závadných aut vměstnají po dvou modelech. Toyota je tak nesporně opět hvězdou celého reportu, což by jí v nelehkých letech mohlo pomoci získat přece jen částečně ztracenou důvěru zákazníků.
Pojďme se ale podrobněji podívat na jednotlivé věkové kategorie.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 5 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 7 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 8 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 10 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva