Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně

Chcete-li své čerstvě koupený nový vůz prodat za čtyři roky za co nejvíce peněz, odhad BF Forecasts může přijít vhod.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně

23.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chcete-li své čerstvě koupený nový vůz prodat za čtyři roky za co nejvíce peněz, odhad BF Forecasts může přijít vhod.

Když si koupíte jakékoliv auto, je samozřejmě potřeba počítat s náklady na provoz a údržbu - a také se ztrátou hodnoty, kterou auta přirozeně trpí. Některé vozy méně, jiné více a některé také vůbec, obecně ale platí, že ztráta hodnoty je největším nákladem na provoz auta a u běžných vozů dalece zastíní vše od servisních nákladů po částky vydané za palivo.

Jak se za chvíli dozvíte, velké části tohoto problému (ovšem výměnou za jiné potenciální problémy) se lze zbavit koupí ojetého vozu. Nákup nového auta je ale z řady jiných důvodů také lákavý a pokud chcete jít touhle cestou a ztratit přitom za čtyři roky provozu co nejméně peněz, může pomoci statistika prognostické společnosti BF Forecasts. Ta přináší odhad zůstatkové hodnoty letos koupených aut v roce 2020. Podobná čísla jsme tu měli už vloni, nyní tedy máme před sebou aktualizovaný přehled.

Autoři tady počítají s průměrným nájezdem 15 tisíc kilometrů ročně napříč všemi třídami, u jednotlivých tříd se ale pochopitelně liší. Největší roční nájezd, v průměru 25 tisíc kilometrů, byl odhadován u vyšší třídy, tedy vozů typu Mercedes třídy S. Naopak nejnižších 11 500 km bylo odhadováno u malých aut všech tříd, tedy u městských miniaut, malých MPV a malých SUV.

Během prvního roku vozy ztratí na hodnotě v průměru nejvíce, prý to je 24,2 %, následně tratí pět až šest procent ročně. Proto může být lákavé kupovat rok stará auta, ovšem je potřeba mít na paměti, že ne každé auto za rok najede jen 15 tisíc kilometrů. Pravda, Passat s ročním nájezdem přes 200 tisíc asi nebude pravidlo, spíše výjimka, ale přesto i taková auta existují a takové terno jako poněkud obvyklejší „jahreswageny”.

Výsledky níže jsou dvojí - jedny ukazují nejlepší zůstatkovou hodnotu v absolutních číslech v rámci 16 tříd, tj. jsou vyjádřeny v korunách. Druhé ukazují nejlepší zůstatkovou hodnotu v procentech, tj. jsou vyjádřeny podílem zůstatku z původní ceny. Tabulky se v případě některých aut kryjí, protože jeden model byl vítězným jak v absolutní, tak i v relativní zůstatkové hodnotě, často ale vidíme docela jiné vozy nebo alespoň verze, logicky - absolutně nejméně obvykle tratí levné varianty, u relativně nejméně tratících aut to mohou být klidně velmi drahé vozy.

Ceny aut jsou základní cifry pro dané motorizace bez jakýchkoliv příplatků. Použití základních sice nutné neodráží realitu vaší koupě, protože málokteré auto se prodá skutečně „na holo”, ale z nějakých vyjít musíme. A všechna auta v tuto chvíli pochopitelně musí být v České republice reálně k mání - proto např. mezi SUV chybí jinak absolutně nejméně tratící Lada Niva, která stejně jako všechny ostatní Lady dnes k ke koupi není. „Nečeskou” cenu má jen Smart Fortwo ED Cabrio, který zatím do ceníku místního zastoupení Smartu nedorazil.

Základem odhadů zůstatkové hodnoty u BFF jsou data o cenách aut od roku 2010. Pozoruhodné je, že většina vítězů kategorií se se zůstatkovou hodnotou drží okolo 50 %. Výrazně níže nejde žádný vůz, výrazně výše také ne, snad až na Porsche Macan S Diesel s 61 procenty. V tabulce relativních hodnot se nad 50 % drží zejména auta středních a nižších tříd.

Auta s nejlepší relativní zůstatkovou hodnotou

Jak stojí i výše, největší anomálií ze všech je Porsche Macan S Diesel, který si podle odhadů bude držet cenu nejlépe. Špatně neuděláte ani pořízením nejslabšího hybridu, chcete-li Mercedes třídy S; jeho cena klesá na luxusní limuzínu překvapivě málo. Velmi zajímavé také je, že Mercedes CLA a Toyota Prius společně porážejí Volkswagen Golf. Průměrná zůstatková hodnota všech tříd zde je 53,4 %.


Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 1 - zustatkova hodnota 2020 nejvetsi relativni

Auta s nejlepší absolutní zůstatkovou hodnotou

V absolutních číslech vidíme největší procentuální pokles hodnoty u Nissanu 370Z, ovšem odchylka 6,3 % od průměru není nic extrémního. Vidíme tu i auta s poměrně úzkou cílovou skupinou, kromě Smartu Fortwo Cabrio ED také třeba třídveřové Pajero, které cenu ztrácí skoro jako 370Z. Ani ten Smart na tom není kdovíjak perfektně. Průměrná zůstatková hodnota zde je 50,3 % původní ceny.

A je tu také jedna Škoda - nový Superb, který si má dobře držet cenu ve všech verzích v relativní rovině, v dostupné variantě 1,4 TSI se pak tento stav ideálně protíná i s nízkou cenu. Pokud tedy chcete ve střední třídě přijít za 4 roky vlastnictví auta „jen” o 292 tisíc Kč, víte, kam se vydat. Vodítek k „tomu nejlepšímu” je ale pochopitelně více, všechna napoví přiložená tabulka...

Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 2 - zustatkova hodnota 2020 nejvetsi absolutni

Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 3 - Porsche Macan 2014 oficialni prvni 01Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 4 - Porsche Macan 2014 oficialni prvni 02Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 5 - Porsche Macan 2014 oficialni prvni 03Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 6 - Porsche Macan 2014 oficialni prvni 05Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 7 - Porsche Macan 2014 oficialni prvni 11Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 8 - Porsche Macan 2014 oficialni prvni 12
Porsche Macan ztrácí hodnotu relativně nejméně napříč třídami

Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 9 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 33Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 10 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 37Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 11 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 38Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 12 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 44Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 13 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 47Nejlepší držáky ceny: na těchto nových autech budete tratit nejméně - 14 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 76
Nová Škoda Superb si v odhadované ztrátě hodnoty stojí obecně velmi dobře, verze 1,4 TSI má pak být tou, jejíž cena klesne do roku 2020 v rámci střední třídy v absolutní rovině úplně nejméně

Zdroj dat: BF Forecasts

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.