Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty
28.3.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Koupíte-li si nový auto, finančně nejvíce pocítíte ztrátu jeho hodnoty, ačkoliv to není na první pohled vidět. Ostatní náklady jsou citelně menší.
Americký autoklub AAA (tedy American Automobile Association, nikoliv český autobazar) zkoumal, na jakou sumu ročně přijde vlastnictví automobilu. Data jsou samozřejmě přesná pro Spojené státy, skladba nákladů se však v závislosti na zemi bude měnit jen částečně, třebaže podíly se lišit budou.
Průměrný Američan podle AAA najezdí svým středně velkým sedanem ročně 24 000 kilometrů. U nás se to může zdát hodně, vzdálenosti na severoamerickém kontinentu jsou však oproti Evropě a zejména ČR násobně větší. Český průměr se pohybuje okolo 15 tisíc kilometrů.
Studie zahrnuje všechno, od ztráty hodnoty přes palivo, údržbu, správní poplatky, pojištění, občasné pokuty až po zdánlivé drobnosti jako například návštěvu myčky. V případě nového středně velkého sedanu, například Hondy Accord, to ročně se vším všudy znamená 9 150 dolarů, tedy přes 178 tisíc korun. V případě vlastnictví SUV, kterých je ve Státech také hodně, se suma nákladů vyhoupne na 11 600 dolarů (226 tisíc korun) ročně.
Pochopitelně takovou částku nevytáhnou vlastníci postupně z peněženky celou, 39 % z ní činí ztráta hodnoty, kterou majitel pocítí až při dalším prodeji auta. Michael Calkins, manažer technických služeb autoklubu AAA, označuje právě ztrátu hodnoty za nejvíce přehlíženou část nákladů na vlastnictví automobilu. Nikdo však snad ani ve snu nepočítá s tím, že by svůj vůz prodal za stejnou částku, za jakou jej koupil.
Pochopitelně, různá auta budou na ceně klesat různě, u nás bychom si dovedli představit nejmarkantnější rozdíly mezi auty s tří- a více-litrovými benzínovými motory oproti turbodieselům s objemy mezi 1,5 a dvěma litry. Další významné části však již peněženku zasahují bezprostředněji, například pojištění nebo náklady na opravy, které často jsou právě u zasloužilých turbodieselů dražší než u stejně starých atmosférických motorů.
V tomto světle se tak jeví snaha ušetřit čtyřicet haléřů na litru nafty jako méně významná, třebaže je jasné, že právě ceny paliv jsou na krátkodobém stavu bankovního konta znát nejmarkantněji.
Americký autoklub AAA spočítal náklady na vlastnictví nového auta, 39 % činí ztráta hodnoty
Honda Accord je vůz, pro který platí uvedená čísla. Na snímcích je plug-in hybridní verze
Zdroj: The Wall Street Journal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejčtenější články
- Stellantis chce trojnásobně zvýšit prodeje elektromobilů. A nehodlá si tím dělat přátele, bude je dotovat i na úkor dražšího servisu pro lidi
27.11.2024 - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Krize německého autoprůmyslu je skutečná. V Essenu nafotili tisíce nových aut, která nikdo nechce, některá tam stojí už přes rok
27.11.2024 - Tesla si zpřístupňováním Superchargerů jiným dělá z konkurentů dobrý den, pomalými krůčky je drží v šachu
27.11.2024 - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
27.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch