Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 | Petr Prokopec
O tom, co s elektrickými auty a jejich možnostmi dělá zima, se říká mnohé, ale jaká je realita? Studie zkoumala konkrétní limity 16 z nich a výsledky pro některé z nich nejsou vůbec dobré.
Minulý týden v pátek o sobě poprvé začala dávat vědět zima i mimo horské oblasti. Kdy přesně celou republiku znovu zasype sníh, je nadále ve hvězdách, teploty v noci ale už pravidelně klesají pod bod mrazu. Přes den se pak sice znovu vyšvihnou nad nulu, ale už jen velmi těsně. Pro řidiče je to jasné znamení, že musí svou jízdu přizpůsobit zhoršené přilnavosti, kterou s sebou nese studená či rovnou zmrzlá vozovka.
Více než majitelé spalovacích aut se ovšem zimních měsíců obávají vlastníci elektromobilů. Baterie totiž zvládají bezproblémově fungovat jen v úzkém teplotním pásmu, ideální pro ně má být teplota 21 stupňů Celsia. K něčemu takovému ale nyní i po příštích pár měsíců budeme mít daleko. I když tedy výrobci zmiňují dojezd ve stovkách kilometrů, v zimě je třeba z něj snadno desítky procent odečíst a počítat s citelně delší dobou dobíjení, jak probírá Motorzeitung.
Americká právnická firma Vaziri Law Group si totiž zadala studii, která se zabývala tím, na jaké elektromobily je v zimě nejmenší spoleh v řadě ohledů. Sledovány byly čtyři základní faktory - ověřený pokles dojezdu, reálná doba dobíjení z 10 na 80 procent kapacity baterií, využitelná kapacita baterií a počet incidentů v zimě (za poslední tříleté období). Kombinací jednotlivých výsledků tak vznikl index, kdy vyšší skóre odkazuje na větší problémy, které s takovým elektromobilem budete v zimě mít.
Smutným vítězem onoho průzkumu je Nissan Leaf, který dosáhl 77,59 bodů. Největším problémem je v jeho případě dlouhá doba dobíjení (59 minut) následovaná poklesem dojezdu o 38 procent při nízkých teplotách. V tomto ohledu je na tom ovšem ještě hůře druhá Tesla Model Y se 76,14 body, u níž je třeba počítat s 52procentním poklesem dojezdu. Dobíjení pak sice zabere 27 minut, což je bráno jako pozitivum, nicméně tento vůz má na kontě sedm nehod.
Číslem tři je znovu Tesla, tentokráte Model X se 75,88 body. Také v jeho případě je třeba počítat s nadpolovičním poklesem dojezdu, spřízněný Model S je pak s 55 procenty v tomto ohledu dokonce nejhorším ze všech zkoumaných aut. Hodnocení mu navíc ještě zhoršuje devět incidentů, kredit je však stejně jako u zbytky nabídky Tesly vylepšen rychlodobíjením. I proto Model S skončil až pátý za Volkswagenem ID.4, který má na kontě 35procentní pokles dojezdu.
Šestá a sedmá příčka připadly na BMW i3 a VW e-Golf, které se sice pyšní jen 15procentním a 12procentním poklesem dojezdu, ubližuje jim však 40minutová doba dobíjení - přičemž jen připomínáme, že jde o navýšení kapacity baterií z 10 na 80 procent, tedy jen pouze o 70 procent. Žádný z těchto modelů přitom nemá na kontě ani ekvivalent 10litrové palivové nádrže na naftu, přičemž takové množství dočerpáte v řádu sekund.
Lze už jen zmínit, že Hyundai Ioniq je na tom v rámci 16 zkoumaných modelů nejlépe, v zimě mu totiž dojezd klesá jen o 3 procenta a pochlubit se může i pouze 16minutovým dobíjením. Oproti tomu na dobití baterií Chevroletu Volt Hybrid budete čekat dlouhých 210 minut, i když mají kapacitu jen 18,4 kWh. Nejvíc incidentů pak jde na konto Tesly Model 3, u které je zároveň třeba počítat s poklesem dojezdu o 50 procent.
Přehled výsledků studie v tabulce. Grafika: Autoforum.cz, Data: Vaziri Law Group
Model S je nejstarším stále prodávaným vozem Tesly, zájem o něj však soustavně klesá. Nyní se navíc ukázalo, že v zimě jej pomalu ani nemůžete používat, neboť dojezd klesá o 55 procent a doba dobíjení se též rychle prodlužuje. Foto: Tesla
Zdroj: Vaziri Law Group přes Motorzeitung, Quartz
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
včera - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejčtenější články
- Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
24.11.2024 - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
24.11.2024 - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
25.11.2024 - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
25.11.2024 - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 12.24. 14:50 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Onboard videa 12.24. 12:21 - Stepan
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch