Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula
12.8.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Takto vypadá slepá víra v budoucnost elektromobilů. Na Floridě budou mít brzy 270 dobíjecích stanic, elektromobil tam ale neregistrují ani jeden.
V centrálně řízené ekonomice se občas něco zvrtne. To třeba naplánujete výrobu určitého počtu lyží, ale zapomenete k nim zajistit i dostatečný počet hůlek. Nebo třeba postavíte skvělé silnice v očekávání rozkvětu automobilismu, ale po čase zjistíte, že nevzniká dost aut, která by je dokázala využít. V tržní ekonomice podobná situace obvykle nenastává (však proč by někdo investoval do stavby silnic, pokud po nich neexistuje poptávka) a pokud ano, je velmi rychle vyřešena, neboť je obvykle z podstaty řešitelná (když se zjistí, že nejsou hůlky, řada podnikatelů je briskně zajistí z netradičních zdrojů).
I když dnes kolem sebe spatřujeme převážně ekonomiky, kterým se říká tržní, jsou v mnoha dílčích oborech ovlivňovány regulacemi a subvencemi natolik, že minimálně v daných případech připomínají spíše ekonomiky centrálně řízené. Jen tak ostatně může vzniknout situace, kterou se zabývá tento článek.
Za poslední rok se americký stát Florida stal hotovým přeborníkem v budování zázemí pro elektřinou poháněné vozy. Na celém území bylo postaveno 70 dobíjecích stanic a dalších 200 jich má být otevřeno do letošního října. V takovém případě (pomineme-li fakt, že dobíjení elektromobilu není zrovna operacích na deset minut...) se zdá být jednoduché si na tomto místě pořídit a provozovat elektromobil a na místě je očekávání, že se to tam jimi bude jen hemžit. Zvláště když pokračují mohutné investice do dalších stanic a u většiny z nich je elektřina poskytována „zdarma” (!).
Zázemí sice mají na Floridě mají skvělé, problém je ale v tom, že nevzniklo a nevzniká přirozeně, nýbrž jen na základě všemožných dotací a státem podporovaných programů jako je ChargePoint America. Stát prostě chce mít silnice plné elektromobilů, zákazníci o ně ale evidentně nestojí. Jen tak se mohlo stát, že celá síť slouží na Floridě absolutně nulovému počtu elektromobilům. Ne stovce nebo desítce, ale nule.
Přibližně takto to vypadá u floridských dobíjecích míst - nikdo nikde, auta si tam mohou leda přimalovat...
Jinak velmi „zeleně” laděný web Plugin Cars diplomaticky informuje o tom, že v současné době je na floridských silnicích „okolo nuly elektrických vozů”. Místním autoritám je to ale zjevně ukradené, třeba Tim Trudell z orlandské Utilities Commission (komise zabývající se regulací trhu s elektřinou, vodou, plynem a dalšími obdobnými službami pro veřejnost) je dokonce hrdý na to, že Orlando je nyní jedním z měst s nejlepší podporou elektromobilů v celém státě. Ale k čemu je to dobré, když není co jí nabíjet?
Hořce úsměvné jsou i zkušenosti provozovatelů jednotlivých „elektrických pump” postavených v rámci zmíněného programu ChargePoint America. Rick Frazee z Best Western Mt. Vernon Inn je provozovatelem dvou takových stanic a pro deník Orlando Sentinel sdělil, že za celou dobu jejich provozu obsloužil dva zákazníky, patrně nějaké zbloudilce z okolních států. Ale pana Frazeeho to netrápí, drtivá většina ceny „jeho pumpy” byla zaplacena ze zmíněného programu zaštítěného americkým ministerstvem energetiky. Ano, ministerstvem té země, jejíž veřejný dluh neustále přetéká...
Čistě smutné pak už je to, že na Floridě plánují postavit tisíce takových stanic, i když v nich není co nabíjet. Důvod? Přece pokud nebudou vytvořeny nabíjecí stanice, nikdo si elektromobily nebude kupovat. Škoda, že se dotyční nezamysleli nad tím, že limitem současných elektromobilů není neexistence stanic, ale především to, že je vůbec nelze rychle a dostatečně dobít. Že by sít stanic pomohla? Těžko, když byste u ní museli strávit alespoň hodinu, abyste se někam dostali...
Škoda, že si nikdo nepoloží otázku: to byla také subvencována výstavba tradičních čerpacích stanic, když se rozmáhal automobilismus, jak jej známe dnes? Nikoli, protože jeho rozvoj byl přirozený, byl efektivní, dával smysl. Víra v elektrickou budoucnost smysl nedává a její nekonečné subvencování z dávno děravých státních kas na tom nic nezmění. Ostatně jistě není nutné dodávat, jak to dopadlo pokaždé, když se někdo něco pokusil naplánovat bez ohledu na to, zda je to reálně dosažitelné.
Přečtěte si také:
- Elektrické Ferrari? Nikdy, říká šéf automobilky
- Americké limity spotřeby pro rok 2025 píšou rozsudek smrti spalovacím motorům
- Co se starými akumulátory elektromobilů a hybridů? Nechte si je doma, radí výrobci
Teorii dobíjení mají v Americe zmáklou skvěle, jen není co dobíjet. A ještě dlouho nebude...
Zdroje: Plugin Cars, Orlando Sentinel
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva