Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula

Takto vypadá slepá víra v budoucnost elektromobilů. Na Floridě budou mít brzy 270 dobíjecích stanic, elektromobil tam ale neregistrují ani jeden.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula

12.8.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Takto vypadá slepá víra v budoucnost elektromobilů. Na Floridě budou mít brzy 270 dobíjecích stanic, elektromobil tam ale neregistrují ani jeden.

V centrálně řízené ekonomice se občas něco zvrtne. To třeba naplánujete výrobu určitého počtu lyží, ale zapomenete k nim zajistit i dostatečný počet hůlek. Nebo třeba postavíte skvělé silnice v očekávání rozkvětu automobilismu, ale po čase zjistíte, že nevzniká dost aut, která by je dokázala využít. V tržní ekonomice podobná situace obvykle nenastává (však proč by někdo investoval do stavby silnic, pokud po nich neexistuje poptávka) a pokud ano, je velmi rychle vyřešena, neboť je obvykle z podstaty řešitelná (když se zjistí, že nejsou hůlky, řada podnikatelů je briskně zajistí z netradičních zdrojů).

I když dnes kolem sebe spatřujeme převážně ekonomiky, kterým se říká tržní, jsou v mnoha dílčích oborech ovlivňovány regulacemi a subvencemi natolik, že minimálně v daných případech připomínají spíše ekonomiky centrálně řízené. Jen tak ostatně může vzniknout situace, kterou se zabývá tento článek.

Za poslední rok se americký stát Florida stal hotovým přeborníkem v budování zázemí pro elektřinou poháněné vozy. Na celém území bylo postaveno 70 dobíjecích stanic a dalších 200 jich má být otevřeno do letošního října. V takovém případě (pomineme-li fakt, že dobíjení elektromobilu není zrovna operacích na deset minut...) se zdá být jednoduché si na tomto místě pořídit a provozovat elektromobil a na místě je očekávání, že se to tam jimi bude jen hemžit. Zvláště když pokračují mohutné investice do dalších stanic a u většiny z nich je elektřina poskytována „zdarma” (!).

Zázemí sice mají na Floridě mají skvělé, problém je ale v tom, že nevzniklo a nevzniká přirozeně, nýbrž jen na základě všemožných dotací a státem podporovaných programů jako je ChargePoint America. Stát prostě chce mít silnice plné elektromobilů, zákazníci o ně ale evidentně nestojí. Jen tak se mohlo stát, že celá síť slouží na Floridě absolutně nulovému počtu elektromobilům. Ne stovce nebo desítce, ale nule.


Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 1 - ChargePoint America 01Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 2 - ChargePoint America 02Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 3 - ChargePoint America 03
Přibližně takto to vypadá u floridských dobíjecích míst - nikdo nikde, auta si tam mohou leda přimalovat...

Jinak velmi „zeleně” laděný web Plugin Cars diplomaticky informuje o tom, že v současné době je na floridských silnicích „okolo nuly elektrických vozů”. Místním autoritám je to ale zjevně ukradené, třeba Tim Trudell z orlandské Utilities Commission (komise zabývající se regulací trhu s elektřinou, vodou, plynem a dalšími obdobnými službami pro veřejnost) je dokonce hrdý na to, že Orlando je nyní jedním z měst s nejlepší podporou elektromobilů v celém státě. Ale k čemu je to dobré, když není co jí nabíjet?

Hořce úsměvné jsou i zkušenosti provozovatelů jednotlivých „elektrických pump” postavených v rámci zmíněného programu ChargePoint America. Rick Frazee z Best Western Mt. Vernon Inn je provozovatelem dvou takových stanic a pro deník Orlando Sentinel sdělil, že za celou dobu jejich provozu obsloužil dva zákazníky, patrně nějaké zbloudilce z okolních států. Ale pana Frazeeho to netrápí, drtivá většina ceny „jeho pumpy” byla zaplacena ze zmíněného programu zaštítěného americkým ministerstvem energetiky. Ano, ministerstvem té země, jejíž veřejný dluh neustále přetéká...

Čistě smutné pak už je to, že na Floridě plánují postavit tisíce takových stanic, i když v nich není co nabíjet. Důvod? Přece pokud nebudou vytvořeny nabíjecí stanice, nikdo si elektromobily nebude kupovat. Škoda, že se dotyční nezamysleli nad tím, že limitem současných elektromobilů není neexistence stanic, ale především to, že je vůbec nelze rychle a dostatečně dobít. Že by sít stanic pomohla? Těžko, když byste u ní museli strávit alespoň hodinu, abyste se někam dostali...

Škoda, že si nikdo nepoloží otázku: to byla také subvencována výstavba tradičních čerpacích stanic, když se rozmáhal automobilismus, jak jej známe dnes? Nikoli, protože jeho rozvoj byl přirozený, byl efektivní, dával smysl. Víra v elektrickou budoucnost smysl nedává a její nekonečné subvencování z dávno děravých státních kas na tom nic nezmění. Ostatně jistě není nutné dodávat, jak to dopadlo pokaždé, když se někdo něco pokusil naplánovat bez ohledu na to, zda je to reálně dosažitelné.

Přečtěte si také:
- Elektrické Ferrari? Nikdy, říká šéf automobilky
- Americké limity spotřeby pro rok 2025 píšou rozsudek smrti spalovacím motorům
- Co se starými akumulátory elektromobilů a hybridů? Nechte si je doma, radí výrobci

Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 4 - ChargePoint America 04Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 5 - ChargePoint America 05Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 6 - ChargePoint America 06Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 7 - ChargePoint America 07Na Floridě mají 70 dobíjecích stanic pro elektromobily. A elektromobilů? Nula - 8 - ChargePoint America 08
Teorii dobíjení mají v Americe zmáklou skvěle, jen není co dobíjet. A ještě dlouho nebude...

Zdroje: Plugin Cars, Orlando Sentinel

Walter Kraft

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.