Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vyšší spolehlivost elektromobilů je mýtus, říkají Němci, spalovacím autům se ani nevyrovnají
2.3.2023 | Petr Prokopec
Je pravdou, že elektrická auta jsou konstrukčně jednodušší, takový elektromotor je vedle jednotky s vnitřním spalováním vrcholem primitivismu. Předpoklad vyšší spolehlivosti tak má svou logiku, podle dat TÜV ale s realitou nemá nic společného.
Včera jsme se podívali na Mercedes-Benz třídy B, jehož stávající třetí generace figuruje v aktuálním TÜV Reportu na úplně nejvyšší příčce. Spolehlivější vůz tedy v současné době nenajdete, přičemž úspěch třícípé hvězdy podtrhuje SUV GLC, které skončilo druhé. Mimo to má ovšem německá automobilka v první dvanáctce ještě jeden model, a sice třídu A. Dále pak mezi nejlepšími figurují VW Golf Sportsvan a T-Roc, Audi Q3 a Q2, Porsche Cayenne, Honda Jazz, Hyundai ix20, Suzuki Vitara a Volvo V40.
Žádný z těchto vozů se nevyznačuje horší než 3procentní poruchovostí, na kontě Béčka pak svítí dokonce pouhá 2 procenta. Jedno nicméně má celá dvanáctka společné. O její pohon se starají primárně nebo výlučně spalovací motory. Ani v jednom případě tedy nenarazíte na elektromobil. To je ale poněkud překvapivé, neboť bateriový pohon je prezentován jako jednodušší, téměř bezúdržbový, minimálně bezporuchový, a tedy nadřazený tomu benzinovému či dieselovému.
Technici německého TÜV se nicméně elektromobily zabývají a kolegové z Auto Bildu si posvítili na výsledky čtyř nejprodávanějších modelů. Nissan Leaf i Tesla Model 3 jsou na tom se 4,3procentní poruchovostí stejně, přičemž oba vozy skončily v nad průměrem (5,3 %). Japonskému vozu ubližují mj. jeho poddimenzované brzdy, zatímco v případě toho amerického míří největší kritika k zadním světlům. Ty jsou jeho velkou slabinou, spojena je s nimi totiž dokonce 8,9procentní poruchovost.
Dalším pánem na holení je Renault Zoe, který dosáhl přesně na průměr mezi dvou- a tříletými vozy, tedy na již zmiňovaných 5,3 procenta. BMW i3 je pak ještě horší, na jeho kontě svítí 5,9procentní poruchovost. Achillovou patou francouzského vozu je hlavně přední náprava, stejně jako kritika opět padá na brzdy. Ani německý vůz se nevyhnul problémům s brzdami, což je ostatně dle provozního ředitele TÜV Joachima Bühlera slabina všech elektromobilů.
Důvodem je sázka na rekuperaci kinetické energie motorem, která ale na jednu stranu neřeší vše a výrobce vede ke konstrukční poddimenzovanosti brzd. Na tu druhou pak může vést ke zničení brzd jejich nedostatečným nepoužíváním, které má za následek korozi a nefunkčnost v momentě, kdy je potřebujete. Bühler proto všem majitelům elektromobilů doporučuje, aby brzy pravidelně řádně provětrali.
Stěžejním zjištěním je nicméně skutečnost, že elektrická auta obecně, ani žádný konkrétní elektrický model, ve spolehlivosti neexcelují. Dva zmíněné vozy sice skončily v nadprůměru, ovšem dalece za spoustou spalovacích vozů. Dobrou zprávou sice je, že problémy nepůsobí jejich baterie, na hodnocení tohoto aspektu je ale ještě brzy. Osmi- a víceletých elektromobilů jezdí na kontroly k TÜV stále příliš málo na to, aby z toho bylo možné vyvozovat jakékoli závěry.
Nissan Leaf je sice nejlépe hodnoceným elektromobilem, ... Foto: Nissan
...přičemž stejné míry poruchovosti dosáhla i Tesla Model 3, nicméně za nejlepšími spalovacími vozy tato dvojka výrazně zaostává. Foto: Tesla
Zoe pak dosáhl pouze na průměr, ... Foto: Renault
...zatímco i3 skončilo dokonce v podprůměru. Zkazky o spolehlivosti elektrických aut tak nejsou naplněny ani jednotlivě, ani v celkovém průměru. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
dnes - Nejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včera - BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 5 hodinami - Žádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
před 7 hodinami - Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
před 8 hodinami - Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
před 10 hodinami - BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.11. 20:41 - řidičBOB
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.09. 21:49 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch