Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU
20.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V roce 2015 na silnicích EU zemřelo o 1,3 % více lidí než v roce 2014. Podle nové zprávy ETSC je za tím nižší aktivita policie a rychlejší jízda řidičů.
Jaká je příčina snížení počtu řidičů pokutovaných za rychlost? Dalo by se předpokládat, že tou hlavní bude menší počet řidičů překračujících nejvyšší povolenou rychlost, zvláště za situace, kdy policie nejen u nás systematicky zaplavuje silnice rozličnými měřícími prostředky, které jsou stále více skryté a sofistikované.
Lidé by tedy měli jezdit pomaleji a počet nehod i jejich obětí by měl klesat. Pakliže by tedy platil vztah mezi výší povolené rychlosti, jejím dodržováním a zmíněnými veličinami. Ten, jak známo, nikdy věrohodně prokázán nebyl, spíše se mnohokrát ukázal opak a nakonec i aktuální statistiky o míře bezpečnosti německých dálnic nasvědčuje témuž. Takové zjištění se ale „pachatelům dobra” nehodí do krámu, a tak přišli s fascinujícím závěrem, který dokáže dostat do „správného” vztahu i menší počet řidičů překračujících rychlost a rostoucí počet mrtvých.
Studie Evropské rady bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council, ETSC) dnes konstatovala, že snížení počtu řidičů pokutovaných za rychlost poukazuje jen na snížení aktivity policie. A tak počet mrtvých na evropských silnicích meziročně stoupl a dlouhodobě klesá „příliš pomalu”, jak dále říká ETSC.
V loňském roce na evropských silnicích zemřelo 26 tisíc lidí, což je ve srovnání s rokem 2014 o 1,3% více. Jde o první meziroční nárůst od roku 2001; ve všech ostatních letech byl zaznamenán pokles. Podle ETSC je nejčastější příčinou překračování dovolené rychlosti, jízda pod vlivem alkoholu, nevěnování pozornosti řízení a nepoužití bezpečnostního pásu. Víme, že v České republice není překračování dovolené rychlosti ani mezi 10 nejčastějšími příčinami nehod, což je sice trochu jiná statistika, ale souvislost tu je.
Na studii ETSC se podíleli zástupci všech členských zemí, za ČR to byli Jiří Ambros a Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu. Studie konstatuje, že v důsledku snižování výdajů státních rozpočtů bylo škrtáno v penězích na policii a na opravu a údržbu silnic. Proto policie nedělá svou práci tak dobře jako v minulých letech, pokutuje méně lidí, lidé mají menší obavu z přistižení, jezdí rychleji a více lidí na silnicích umírá. Tedy, přesněji - pokles mrtvých není dostatečně rychlý.
EU si vytyčila určitý cíl počtu mrtvých na silnicích, pro jehož splnění by měl být pokles v letech 2010 - 2015 o 29 % v průměru napříč osmadvacítkou členských států. Nad tohle číslo se dostalo Norsko, Řecko, Portugalsko, Španělsko a Dánsko, zbylých 23 států splnění tohoto plánu nedosáhlo. Průměr EU byl za tato léta na 17 procentech.
Dobré zprávy tady nekončí - ve srovnání s čísly roku 2001 zemřelo vloni na silnicích EU o 53 % méně lidí. Jistě to má souvislost s čím dál bezpečnějšími auty a s rozrůstající se dálniční sítí - dálnice jsou ze všech typů silnic nejbezpečnější - ale podle studie ETSC to není dost. A na vině je prý právě snížená práce policie, spatřovaná v menším počtu rozdaných pokut za rychlost.
Zrovna pokles počtu rozdaných pokut za překročení rychlostního limitu bychom ovšem z nárůstu počtu mrtvých - navíc tak marginálního - rozhodně nevinili. Znovu musíme zopakovat, že souvislost rychlosti jízdy a počtu mrtvých na silnicích nebyla nikdy prokázána, v Německu na většině dálniční sítě není žádné omezení rychlosti. Dálnice tam přitom nejsou lemovány mrtvolami a v této čerstvé zprávě ETSC si můžeme přečíst, že i tam počet mrtvých mezi léty 2001 a 2015 klesl o více než 50 %.
Tresty za překročení rychlosti jsou navíc v řadě evropských států až neuvěřitelně přísné. Zpráva, že se meziročně zvýšil počet mrtvých na silnicích, jistě není dobrá, jenže dávat to do souvislosti s menším počtem vydaných pokut za rychlost nám přijde dost přitažené za vlasy. Celou čtyřicetistránkovou studii si můžete v PDF stáhnout zde, doporučujeme ji ale číst na lačno - z některých tvrzení se rozumně smýšlejícímu člověku musí zvedat žaludek.
Grafy vývoje počtu mrtvých na evropských silnicích z aktuální zprávy ETSC neukazuje nic hrozivého. Loni se ale léta trvající pokles zastavil a ETSC má příčinu - málo pokut za rychlost. Jak prosté...
Zdroj: ETSC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před hodinou - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 3 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 4 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 09:41 - M.Z.
- vyber motorky 10.31. 20:32 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 10.31. 19:33 - řidičBOB
- Výběr krytu pod dětské sedačky 10.31. 19:15 - Lachende Bestien
- BMW Divize 10.31. 17:14 - pavproch
- Kudy do Dolomit 10.31. 13:28 - plutocannonball