Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Motoristé, vyhněte se Paříži. Opakujeme, vyhněte se s autem Paříži
28.3.2025 | Petr Prokopec
Tohle už je vážně jediná rada, kterou vám nyní můžeme dát, neboť francouzská metropole vyhlásila motoristům otevřenou válku. Nově ruší 10 tisíc parkovacích míst a zakazuje vjezd do 500 ulic. Následky nikoho nezajímají, vítězí ideologie.
Žižkovu a Libni, zdaleka se vyhni, říkalo se u nás kdysi. Už to dávno neplatí, svého času měla ale tato poučka své opodstatnění. Obě pražské městské části měly daleko k výstavním a byly spojené s vyšší kriminalitou. Dnes by se rozumný člověk měl zejména po setmění vyhýbat třeba daleko více parku poblíž Hlavního nádraží, stejně jako řadě dalších míst v centru metropole. Pokud se pak budeme bavit o rozumných motoristech, ti by pro změnu měli zapomenout na návštěvu Paříže. Město ležící na Seině totiž již pár let vede proti automobilům nesmiřitelnou válku.
K jejímu vyhlášení přikročila Anne Hidalgo, která je starostkou Paříže již od roku 2014. Při své kampani před pěti lety, kdy bojovala za znovuzvolení, přitom mluvila o tom, že se hodlá ještě více zaměřit na ekologii, rozvoj cyklistiky a omezování aut. Toho mělo být dosaženo mimo jiné tím, že budou postupně rušena parkovací místa pro ně. Poprvé přitom na tento krok došlo již v onom roce 2020, letos ovšem Hidalgo přistupuje k čistce v daleko větší míře. Z pařížských ulic totiž zmizí neskutečných 10 tisíc parkovacích míst, což bude další destruktivní krok po nedávném zákazu tankování nafty ve městě a průjezdu centrem.
Slabší kolegové z médií tento krok berou jako ospravedlněný tím, že starostka Paříže kvůli tomu vyhlásila referendum, jak ale informuje De Telegraaf, město o něm občanům asi zapomnělo říct. Hlas v něm totiž odevzdalo pouhých 3,89 procenta z téměř 1,4 milionu oprávněných voličů. Znamená to tedy, že hlasovat se rozhodlo jen přibližně 56 tisíc lidí, z nichž 65,96 procenta volilo pro likvidaci parkovacích míst, zbytek byl naopak za jejich zachování. O mobilitě 1,4 milionu lidí tedy rozhodovalo jen zhruba 37 tisíc z nich, to je demokracie jako víno.
Důsledek této politiky si nejspíše budou pochvalovat zelení a socialisté po celém světě, kteří jej budou dávat za příklad, a to přesto, že proti ní se vymezila většina odborníků. Paříž totiž nezůstává pouze u rušení parkovacích míst, ale do některých ulic dokonce zakazuje vjezd aut. To ovšem v nemalé míře omezí místní obchodníky, stejně jako třeba vozy záchranné služby a podobně. I proto ostatně současná opozice dodává, že pokud dojde v příštím roce na její zvolení, bude většina těchto „zelených“ kroků zrušena.
Momentálně nicméně platí, že se počet ulic, ze kterých zmizí parkovací místa, bude do nich zakázán vjezd aut a stanou se pěšími zónami, zvedne z 200 na 700. O tom, které konkrétně to budou, mají rozhodnout jednotlivé obvody. Očekává se však, že v každé části půjde o dvacet až pětadvacet ulic. Motoristé nicméně nemají vyhráno ani v těch zbývajících, neboť třeba loni Paříž ztrojnásobila poplatky za parkování velkých SUV a předloni pro změnu zakázala elektrické koloběžky.
Dané rozhodnutí se pochopitelně nevztahuje pouze na místní, ale i na turisty. Pro ně by tedy na počátku každého průvodce po Paříži mělo svítit varování, že pokud hodlají jet do Francie vozem, hlavnímu městu by se měli zdaleka vyhnout. To jistě povede ke zkvalitnění života metropole v nemalé míře závislé právě na návštěvnících ze zahraničí. Ale kdo chce kam... Zbývá jen sepsat nové heslo: Paříži se vyhni, štěstí poznáš v Libni! I když, dokud o dění v Praze bude rozhodovat také místní „Annus Hřibago”, člověk si nemůže být jistý ničím.



Zelené vedení Paříže už nerozlišuje mezi spalovacími vozy či elektromobily, za hranice města chce vykázat vše, co má čtyři kola. Teď už takovým způsobem, že do 700 ulic ve městě nepůjde vůbec fyzicky vjet. Ilustrační foto: Citroën
Zdroj: De Telegraaf
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejčtenější články
Majitel zveřejnil ceny servisu a náhradních dílů na silniční F1 Mercedesu, už roční prohlídka zruinuje i bohatého člověka
29.3.2025Nový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Čínský hit, který je větší než Octavie, ale stojí míň než Fabie, se ukázal v novém. Teď vypadá jako Audi a stojí ještě míň
29.3.2025Tohle je nejkrásnější pohled na 800koňový kombík BMW M3, jinde je to jako když přijela pouť
29.3.2025BMW se zoufale snaží rozprodat nechtěné XM. Prodeje padly až k nule, dává na něj slevy už 520 tisíc Kč
30.3.2025
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch