Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Motorista si koupil ojetý elektromobil, kvůli bateriím z něj má už jen zahradní domek
30.7.2019 | Petr Prokopec
Klíčový komponent elektrických aut je pro jejich dlouhodobé využití mnohem více limitující než jakýkoli díl, který najdeme v konvenčním autě. Jeden Němec o tom může vyprávět.
Elektrifikace je zejména politiky a aktivisty vnímána jako jediná cesta k záchraně planety. Realita je sice o trochu jiná, to ale nyní ponechme stranou. Spíše se na celou záležitost podívejme z ekonomického hlediska. Ve světě, kde zcela nové vozy Dacie startují pod 200 tisíci korunami, je v podstatě jakýkoliv elektromobil drahý. Čtyři metry dlouhé Sandero ve výbavě Open s litrovým tříválcem o výkonu 73 koní vás vyjde na 202 900 Kč, necelého půl milionu korun za o půl metru kratší a tedy méně praktickou elektrickou Škodu Citigo je tedy ekonomicky obtížně ospravedlnitelnou investicí.
Výrobci sice neustále slibují, že ceny půjdou dolů, nicméně je otázkou, kdy a zda vůbec se tak vůbec stane. Nesmíme zapomínat, že stěžejním komponentem elektromobilů jsou akumulátory, které spoléhají na vzácné kovy. Cenu tak neurčuje ani tak poptávka a tedy možnost vyrobit najednou velké množství elektrických aut, nýbrž omezená dostupnost a těžba vzácných kovů. S rostoucí poptávkou tak jejich cena naopak stoupá, navíc lze předpokládat, že s vyšší spotřebou stoupne i cena elektrické energie, která je již nyní třeba v takovém Německu poměrně vysoká - provoz dieselu v některých městech vychází levněji.
Z toho ovšem vyplývá, že drahý může být nejen nákup nového elektromobilu, ale i jeho provoz. A aby toho nebylo málo, problémy jsou hlášeny také z trhu s ojetinami. Zde sice již pořizovací ceny nejsou tak vysoké, a proto do klubu zachránců planety může vstoupit daleko více lidí, ovšem i ti mohou zakrátko maximálně tak objímat stromy a nikoliv usedat za volant. Pokud totiž narazí na exemplář s vadnými bateriemi, víceméně od něj mohou zahodit klíčky. Koupě nových baterií je s ohledem na výše řečené v tomto případě ekonomickou sebevraždou.
Na tuto skutečnost upozorňuje ADAC Motorwelt, který přinesl příběh jednoho německého motoristy. Ten si z druhé ruky pořídil třetí generaci elektrického Smartu ForTwo . Vůz přišel na svět v roce 2011 s bateriemi o kapacitě 17,6 kWh, což by mělo vystačit na 145 kilometrů dojezdu. O žádná světoborná data tedy rozhodně nejde, cena akumulátorů přesto zvládá ruinovat nejeden rozpočet. I přes prvotní kontrolu se totiž baterie jím vyhlédnutého kusu z roku 2013 ukázaly být poškozenými a je potřeba jejich nahrazení, na které nelze uplatnit záruku. To ovšem znamená výdaj ve výši 17 tisíc Eur (436 230 Kč).
Že malé baterie skutečně stojí tolik, potvrdili již i zástupci značky. Ti uvedli, že výměna akumulátorů se pohybuje od 8 600 Eur (220 680 Kč) až po oněch 17 tisíc Eur, a to v závislosti na skutečnosti, zda se povede zrepasovat ty původní, nebo musí přijít zcela nový paket. Souběžně s tím je třeba započítat ještě práci techniků, která jen v případě repase čítá 30 hodin. Elektrický Smart ForTwo stál jako zcela nový 21 940 Eur (562 990 Kč), výměna akumulátoru tak nemá daleko k ceně celého vozu.
Problémem je, že tuto částku zaplatit musíte, pokud chcete jezdit. Nebo se zkrátka s vidinou nulové emisní stopy rozloučíte a místo toho sáhnete po voze se spalovacím motorem, což ostatně nakonec udělal i onen německý motorista. Smart nechává za domem jako svérázný zahradní domek a místo něj ke každodenním jízdám nadále používá dieselové auto. Je přitom vcelku jasné, že tohoto člověka se na elektromobilitu hned tak znovu nalákat nepodaří, při první snaze o zezelenání dostal těžce přes prsty.
Něco takového se u aut se spalovacím motorem nemůže stát. I když si pořídíte exemplář s vadnou pohonnou jednotkou, která v těchto případech tvoří největší část ceny, stále existuje relativně levná cesta ven z problémů. Lze ji nahradit i za pomoci motoru z druhé ruky, navíc pokud patříte mezi schopnější mechaniky s vybavenou garáží, výměnu snadno zvládnete sami. Mobilitu tak máte zajištěnou poměrně levně.
Lze samozřejmě dodat, že momentálně hrají zájemcům o elektromobilitu ve prospěch dlouhé záruční lhůty, se kterými jsou baterie spojeny. Většina výrobců počítá s osmi lety, jenže i tato lhůta jednu uplyne. A jak je vidno z výše zmíněného případu, ne každá reklamace musí být uznána.
To zatím znamená, že trh s ojetými elektromobily prakticky nebude existovat, neboť ceny takových vozů stále budou vyšší než u benzinových či dieselových alternativ. A zájemcům o jízdu bez přímých emisí k tomu bude hrozit ještě výrazný zásah do bankovního účtu, přičemž alternativa neexistuje. Poškození baterií se totiž nedá snadno odhalit a přijít na ně můžete i pár měsíců po koupi. Poté se již budete jen stěží dohadovat, zda za tím stojíte vy, předchozí majitel či automobilka. Pokud ale budete chtít jezdit, bude to vaše kapsa, do níž budete muset sáhnout.
Třetí generace elektrického Smartu ForTwo dostala do vínku baterie o nepříliš oslňující kapacitě 17,6 kWh. Jejich nahrazení vás ale může zruinovat, vychází totiž až na 436 230 Kč. Nový vůz přitom stál jen o 130 tisíc korun více
Zdroj: ADAC Motorwelt
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před 2 hodinami - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva