Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna
10.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta s připojením na internet mohou být terčem kyberútoků. Při napadení prý není ohrožena jen navigace, ale i řízení funkcí samotného vozu.
Včera jsme psali o špehujících navigacích, dnes budeme v podobném duchu pokračovat - podle technologické firmy Harman jsou hackerské útoky na auta již nyní vážným problémem. Mnoho dnešních aut se dnes umí připojit k internetu a mezi ním a klíčovými řídícími jednotkami prý v autě není žádná fyzická ani elektronická bariéra.
V dnešních autech je elektronicky řízeno úplně všechno. Řídící jednotka motoru je samozřejmostí, některé vozy mají podobných součástek i několik desítek - automatická převodovka má vlastní, podobně jako stabilizace, brzdy, systémy sledování mrtvých úhlů, klimatizace, osvětlení, sedadla, centrální zamykání, infotainmentový systém apod. A podle firmy Harman, která řadě výrobců dodává palubní systémy, pokud se hacker přes internet dostane do vašeho rádia, v podstatě nic mu nebrání v tom si hrát s mapováním plynového pedálu nebo převodovky, což za jízdy není úplně žádoucí.
„Elektronické struktury většiny současných automobilů nebyly vytvářeny s ohledem na připojení k internetové síti,” osvětluje Sachin Lawande, prezident infotainmentu u Harmanu. „S připojením aut k internetu je míra ohrožení různých aut různá. Kyberútok teoreticky může cílit na klíčové jízdní systémy. Pokud se nebudeme bránit, může to znamenat vážné problémy,” dodává.
Jeho firma vyvíjí softwarovou bariéru pro příští generace palubních systémů, jenže ta by se mohla v autech objevit někdy v letech 2016 - 2017, protože bude trvat, než je výrobci do svých aut zabudují. Nebude prý kompletní ochranou, o kontrolu nad rádiem přijít můžete, ale jízdní systémy a motor chráněny být mají.
Firma Harman dodává, že ceny by kvůli implementaci podobných řešení vzrůst neměly: „Jedno ze zlatých pravidel automobilových subdodavatelů zní, že cena může jít jen dolů,” říká manažer firmy. Jak to bude vypadat pro koncového uživatele, je zatím otázkou; automobilky něco takového můžou zpočátku vidět jako prodejnou konkurenční výhodu...






Palubní systémy aut připojených k internetu mohou být terči kyberútoků, dnes údajně docela snadno
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinamiUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025
Nejnovější články
Řešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 2 minutamiMercedes konečně našel způsob, jak do nabídky vrátit žádoucí auta, jen s názvem to trochu přehnal
před hodinouTohle je nové nejsilnější spalovací auto všech dob, které může na silnice, jeho brutální motor dává přes 2 000 koní
před 3 hodinamiSoudní dokumenty ukazují další problém vzdáleného přístupu výrobců k vašim autům, Tesla s ním má podvádět se zárukami
před 4 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva