Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna

Auta s připojením na internet mohou být terčem kyberútoků. Při napadení prý není ohrožena jen navigace, ale i řízení funkcí samotného vozu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna

10.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auta s připojením na internet mohou být terčem kyberútoků. Při napadení prý není ohrožena jen navigace, ale i řízení funkcí samotného vozu.

Včera jsme psali o špehujících navigacích, dnes budeme v podobném duchu pokračovat - podle technologické firmy Harman jsou hackerské útoky na auta již nyní vážným problémem. Mnoho dnešních aut se dnes umí připojit k internetu a mezi ním a klíčovými řídícími jednotkami prý v autě není žádná fyzická ani elektronická bariéra.

V dnešních autech je elektronicky řízeno úplně všechno. Řídící jednotka motoru je samozřejmostí, některé vozy mají podobných součástek i několik desítek - automatická převodovka má vlastní, podobně jako stabilizace, brzdy, systémy sledování mrtvých úhlů, klimatizace, osvětlení, sedadla, centrální zamykání, infotainmentový systém apod. A podle firmy Harman, která řadě výrobců dodává palubní systémy, pokud se hacker přes internet dostane do vašeho rádia, v podstatě nic mu nebrání v tom si hrát s mapováním plynového pedálu nebo převodovky, což za jízdy není úplně žádoucí.

„Elektronické struktury většiny současných automobilů nebyly vytvářeny s ohledem na připojení k internetové síti,” osvětluje Sachin Lawande, prezident infotainmentu u Harmanu. „S připojením aut k internetu je míra ohrožení různých aut různá. Kyberútok teoreticky může cílit na klíčové jízdní systémy. Pokud se nebudeme bránit, může to znamenat vážné problémy,” dodává.

Jeho firma vyvíjí softwarovou bariéru pro příští generace palubních systémů, jenže ta by se mohla v autech objevit někdy v letech 2016 - 2017, protože bude trvat, než je výrobci do svých aut zabudují. Nebude prý kompletní ochranou, o kontrolu nad rádiem přijít můžete, ale jízdní systémy a motor chráněny být mají.

Firma Harman dodává, že ceny by kvůli implementaci podobných řešení vzrůst neměly: „Jedno ze zlatých pravidel automobilových subdodavatelů zní, že cena může jít jen dolů,” říká manažer firmy. Jak to bude vypadat pro koncového uživatele, je zatím otázkou; automobilky něco takového můžou zpočátku vidět jako prodejnou konkurenční výhodu...


Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna - 1 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 143Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna - 2 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 119Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna - 3 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 120Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna - 4 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 121Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna - 5 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 122Moderním autům prý hrozí útoky hackerů, nejsou prakticky nijak chráněna - 6 - Test Audi A3 Sportback 18 TFSI 2013 150
Palubní systémy aut připojených k internetu mohou být terči kyberútoků, dnes údajně docela snadno

Zdroj: Auto Express

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše