Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ministr Babiš chce zvýšit cenu benzinu a nafty dalším absurdním poplatkem
26.3.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ve slovníku synonym najdete vedle spojení „dojná kráva” slovo „řidič”. A jsme to opět my, kdo má platit více.
Ke komentování dění v české politice se snižujeme neradi, pokud ale jde o záležitosti přímo souvisejícími s automobily a jejich řidiči, nemůžeme konat jinak. Tentokrát jde o pohonné hmoty, jejichž cena by díky ministru financí Andreji Babišovi měla stoupnout o nějakých 20 až 50 haléřů na litr. Stát se tak má navzdory dnešnímu, podle nás již dost nepochopitelnému stavu, kdy stát při nákupu paliva ve výsledku inkasuje tři čtvrtiny peněz, které vyděláme. Důvodem jsou vysoké odvody státu a právě ty mají ještě vzrůst.
Stát se tak má kvůli poplatku za udržování rezerv, který chce stát vedle spotřební daně a daně z přidané hodnoty vybírat. Oč přesně jde? Momentálně Česká republika schraňuje ropu a pohonné hmoty za zhruba 35 miliard korun. To odpovídá více než tříměsíční spotřebě, přičemž danou rezervu má na starosti Správa státních hmotných rezerv (SSHR). Tím je ovšem podle ministra financí Andreje Babiše zatížen rozpočet, přičemž ČR je prý „snad poslední zemí Evropské unie, jež ropné produkty a pohonné hmoty financuje z vlastních prostředků“.
Už to je dost zvrácená argumentace - stát žádné „vlastní prostředky” nemá, má jen peníze občanů, kterých dnes prostřednictvím daní a dalších poplatků, zvláště od řidičů, nevybírá zrovna málo. Že z nich pak platí i takovou záležitost, je v pořádku. Že tento stav někoho neuspokojuje a má v úmyslu danou věc financovat (nebylo náhodou ono palivo již dávno zaplaceno a pokud se mění za jiné, je to dříve nakoupené zase prodáno?) z nového, dodatečného poplatku, podle nás v pořádku není.
Přesto by podle návrhu ministra financí měla danou správu převzít nově vzniklá agentura financovaná právě z těchto prostředků. Tu by z 60 procent ovládal stát prostřednictvím firem Mero a Čepro, zbytek by si ovšem mezi sebe rozebrali největší tuzemští distributoři pohonných hmot. Co to přesně může znamenat pro nakládání s nově vybranými prostředky, si netroufáme odhadovat.
Sluší se podotknout, že pro pana Babiše jde o již osvědčenou cestu získávání finančních prostředků, zatím ji ale využíval jen pro svůj vlastní prospěch. Nyní na ní sází i ve své nové roli. Ministrův Agrofert je totiž jedním z největších českých producentů látek, které se do benzinu a nafty přidávají jako tzv. biosložky ve výsledku životní prostředí jen zatěžující. Sám Babiš ve svém blogu již dříve přiznal, že jejich podíl v litru nafty přijde řidiče na 25 až 50 haléřů, tedy tu samou sumu, s jakou počítá i jeho nový návrh.
Připomenout pak musíme i fakt, že se sám zasadil o nadbytečné zvyšování biosložky v palivech. V roce 2010 řekl týdeníku Euro: „Ano, lobboval jsem půl roku. Proč bych to nedělal?“ Co nám řekne k dalšímu zvyšování finanční zátěže řidičů tentokrát? Že by: „Proč bych to nedělal?”
Nový ministr financí Andrej Babiš nám již jednou znepříjemnil život, když i kvůli jeho lobbování musíme platit zbytečně vysoký podíl biosložky v palivech. Nyní chystá další zdražování, kterému nebude úniku velmi podobným způsobem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před hodinou - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
včera - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
včera
Živá témata na fóru
- 532 / 5.000 Vybíráte to správné vozidlo Tatra do těžkého terénu? 12.27. 03:36 - tacticmolt
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien